Miksi kaikki on nykyään nepsyjä?
Kommentit (85)
Mä oon aina pitänyt itseäni outona ja tyhmänä. Ei ole diagnoosia siihen enkä lähde sitä selvittelemään. Olen vain yrittänyt pärjätä omituisuuteni kanssa. Välillä hyvin ja välillä huonosti. Samoja piirteitä on monella sukulaisella. Kaikki ihmeellisiä haahuilijoita.
Koska adhd on jo vähän pois muodista. Mitähän höpöhöpöä keksitään seuraavaksi muotisairaudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Koska adhd on jo vähän pois muodista. Mitähän höpöhöpöä keksitään seuraavaksi muotisairaudeksi?
Se ei ole muotisairaus vaan ihan todellinen tila johon saa kelan korvaamat lääkkeet. Luuletko, että kela korvaa muotisairauksien lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
ADHD on neuropsykiatrinen oireyhtymä eli he ovat nepsyjä.
Itse olen vähän nepsy ja enkä häpeä. M33.
Koska ko. diagnoosilla saa joko vammaistukea 150-500 euroa kk tai nuoren kuntoutusrahaa 800 euroa kk. Helppoa rahaa ja kiva lisätulo jokaiselle varsinkin kun teininä sitä rahaa tarttee.
Vierailija kirjoitti:
Osa diagnoosin saaneista nuorista "paranee", kunhan arjen rutiinit ja tekemiset laitetaan kuntoon. Sitten toki on ihan oikeita keissejä, joilla on aivojen toiminnassa jotain poikkeavaa.
Myös käsittelemätön trauma ja hoitamaton päihdeongelma voivat aiheuttaa neurokirjon kaltaista oireilua. Kun juurisyy on saatu hoidettua, voi ihminen paljastua aivan erilaiseksi kuin ennen.
Tiedän henkilön, jolla oli vuosikaudet kestänyt paha alkoholiongelma. Kun hän lopetti juomisen ja sai samalla ongelman taustalla vaikuttaneet syyt hoidettua, häneltä lähti lähes koko kaveripiiri pois. Hänellä oli ollut pääasiassa neurokirjolla olevia ystäviä, koska oli itse ollut niin paljon samankaltainen. Toivuttuaan hän ei enää ollut samalla aaltopituudella vanhojen kaveriensa kanssa ja välit erkanivat sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet alkavat tehota.
Aika kaukaa haet .🤣😅
Miten rokotteen syy jos vaikka 10 v sitten syntynyt on ikänsä ollut nepsy ?
Vanhemmat hommaa lapselleen pari kirjainta, jotta voivat peittää sen, että ovat huonoja kasvsttajia.
"Itse olen pyörinyt mt-palveluissa 20 vuotta, mutta ei ole tunnistettu mitään perustavanlaatuista ongelmaa, kun ei ole reikää jalkojen välissä. T. incelmies"
Ei ne pysty mt-palveluissakaan ihmeisiin. Itsensä korjaaminen ja kehittäminen alkaa kun itse rupeat tekemään asialle jotain, tuolta saat tukea ja vinkkejä siihen. M33
Niiden aikuisten lapsia joiden omia nepsy-oireiluita tulkittiin masennukseksi ja hoidettiin masennuslääkkeillä. Ylivilkkaita ei hoidettu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa diagnoosin saaneista nuorista "paranee", kunhan arjen rutiinit ja tekemiset laitetaan kuntoon. Sitten toki on ihan oikeita keissejä, joilla on aivojen toiminnassa jotain poikkeavaa.
Myös käsittelemätön trauma ja hoitamaton päihdeongelma voivat aiheuttaa neurokirjon kaltaista oireilua. Kun juurisyy on saatu hoidettua, voi ihminen paljastua aivan erilaiseksi kuin ennen.
Tiedän henkilön, jolla oli vuosikaudet kestänyt paha alkoholiongelma. Kun hän lopetti juomisen ja sai samalla ongelman taustalla vaikuttaneet syyt hoidettua, häneltä lähti lähes koko kaveripiiri pois. Hänellä oli ollut pääasiassa neurokirjolla olevia ystäviä, koska oli itse ollut niin paljon samankaltainen. Toivuttuaan hän ei enää ollut samalla aaltopituudella vanhojen kaveriensa kanssa ja välit erkanivat sen vuoksi.
En usko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen periaatteessa nepsy, mutta nykyään koen etten todellakaan halua sanoa tätä ääneen missään tilanteessa, ja toivon, ettei lääkäritkään huomaa diagnoosia kannasta. Peittelen piirteitä ennemmän kuin koskaan. Kiitos vain teille, jotka teette nepsyydestä itsellenne identiteetin jolla selitätte hankaluuttanne. Diagnooseista ei tarvitse rakentaa identieettiä!
Tiedän myös homoseksuaaleja, jotka vielä 15 vuotta sitten halusivat olla enemmän ulkona kaapista. Homma karkasi lapasesta transsekoilujen ja sukupuolten moninaisuuden vuoski ja he palasivat visusti kaappiin kun eivät halua identifioitua tähän sateenkaarisekoiluun. Kuulostaa samankaltaiselta ilmiöltä.
En usko
Nää on pelkkiä muotivillityksiä, tuhansiin vuosiin tätä ei ole ollut kuin yhdellä miljoonasta ja nyt kun se "keksittiin ja tuli muotiin" niin se on melkein joka toisella.
Ihan sama kuin adhd tai 90 luvulla joku laktoosi intoleranssi, jne...
Vierailija kirjoitti:
Koska ko. diagnoosilla saa joko vammaistukea 150-500 euroa kk tai nuoren kuntoutusrahaa 800 euroa kk. Helppoa rahaa ja kiva lisätulo jokaiselle varsinkin kun teininä sitä rahaa tarttee.
Ei tule kumpaakaan ainakaan tässä taloudessa. Millähän perusteella näitä saisi, kun adhd-diagnoosit ei ainakaan riitä.
Muotisairaus. Nepsyily on alkanut jo menemään laskuun. Taisi lähteä sen jälkeen kun kuulivat etteivät saa esim. lentäjän, veturinkuljettajan ym. ammattia. Kohta tulee taas joku uusi muotisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Muotisairaus. Nepsyily on alkanut jo menemään laskuun. Taisi lähteä sen jälkeen kun kuulivat etteivät saa esim. lentäjän, veturinkuljettajan ym. ammattia. Kohta tulee taas joku uusi muotisairaus.
Tämä muuten oikeasti harmittaa. Sain nepsy-diagnoosin vahingossa ja olisin halunnut hakea junan kuljettajaksi. Tykkään junista ja olisi ollut varmaan mukavan rauhallista työtä.
Tunnen myös erään henkilön, jolta meni unelma-ammatti diagnoosin takia.
Niin, sinä myös, ap, sinä myös. Älä unohda itseäsi!
Se on muotia! Ihmisen luonteenpiirteitä tai ominaisuuksia voi selittää jollain nepsyllä.
Tiedän myös homoseksuaaleja, jotka vielä 15 vuotta sitten halusivat olla enemmän ulkona kaapista. Homma karkasi lapasesta transsekoilujen ja sukupuolten moninaisuuden vuoski ja he palasivat visusti kaappiin kun eivät halua identifioitua tähän sateenkaarisekoiluun. Kuulostaa samankaltaiselta ilmiöltä.