Miksi kaikki on nykyään nepsyjä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ennen oli vain kylähulluja, omituisia tyyppejä, peräkamarin poikia, pojat on poikia- töllöntöitä tekijöitä. Tiesitkö ap, että vuoteen 1986 saakka koulunkäynnistä saattoi saada kokonaan vapautuksen? Apukouluun löhti meidänkin koulusta melkein joka vuosi joku kun ei pärjönnyt tavallisessa koulussa. Tätä ei aina kerrottu luokalle. Minunkin luokalta yksi villi tyttö vain "muutti". Joskus yläasteella joku perheen tunteva tiesi.
Vai, että vapautuksen 🤣 Koulukotiin pääsi jo 2 kk pinnauksella.
Nepsy on muoti-ilmiö kuin kaikki muukin vouhkuu.
Tunnistin olevani nepsy vasta lapseni diagnoosin myötä, lähes kolmekymppisenä. Nyt nelikymppisenä olen huomannut olevani enemmän nepsy, kuin luulinkaan. Vastauksia jatkuviin uupumisiin alkaen yläkoulusta löytyykin nepsypiirteisiin liittyvistä kuormitustekijöistä. Olisin ehkä kaivannut diagnoosivaiheesaa jo enemmän apua ja valmennusta näiden piirteiden tunnistamiseen mutta terveydenhuolto on mitä on.
Somen voima on suuri ja nyt näitä asioita nostetaan esiin enemmän kuin koskaan, on normaalimpaa myöntää että minäkin koen näitä haasteita. Ennen ne oli sopivampaa salata.
Yhteiskunta on sairas. Ei ole epänormaalia että siihen ei sovellu, se on epänormaalimpaa että soveltuu. Nepsyys on normaali olotila ja muu on epänormaalia.
En ikinä unohda sitä hetkeä kun lapseni sai diagnoosin ja luin ensimmäisen kerran kuvauksen siitä mitä oireita siihen liittyy. Oli kuin mulla olisi ollut joku check list ja ruksasin joka ikiseen laatikkoon että jep, osuu.
Ei se lapseni ongelmia poistanut eikä niiden kanssa elämistä helpommaksi tehnyt, mutta ainakin se tarjosi syyn, ja minulle enemmän ymmärrystä. Lapseni ei ollut hankala tahallaan.
Kaikki ovat jotain ulisevia uhreja tänäpänä.
Juontajat huutaa telkkarissa, toi solisti on ihan mieletön, mielenvikainen, mä en kestä. Kumpiko noista on nepsy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki? Miksi olet noin tyhmä?
Sinä ainakin olet, eikö vaan?
En ole. En kirjoittanut mitään sellaista mistä voisi tuollaista päätellä. En vain siedä ap:n kaltaisia tyhmiä ihmisiä jotka trollaa paskaa täällä jatkuvasti.
Oho. Osuipa se huonoon saumaan. Hyvä trollaus on nokkela ja hauska.
Vierailija kirjoitti:
Koska ko. diagnoosilla saa joko vammaistukea 150-500 euroa kk tai nuoren kuntoutusrahaa 800 euroa kk. Helppoa rahaa ja kiva lisätulo jokaiselle varsinkin kun teininä sitä rahaa tarttee.
Ei ainakaan ennen tukea pelkästään diagnoosill saanut. Piti olla jotain terapiaa vähintään kerran viikossa. Meidän sai joka toinen viikko puheterapiaa kun ei ollut resursseja viikottaiseen, eikä saatu tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ennen oli vain kylähulluja, omituisia tyyppejä, peräkamarin poikia, pojat on poikia- töllöntöitä tekijöitä. Tiesitkö ap, että vuoteen 1986 saakka koulunkäynnistä saattoi saada kokonaan vapautuksen? Apukouluun löhti meidänkin koulusta melkein joka vuosi joku kun ei pärjönnyt tavallisessa koulussa. Tätä ei aina kerrottu luokalle. Minunkin luokalta yksi villi tyttö vain "muutti". Joskus yläasteella joku perheen tunteva tiesi.
Faktaa tuo on. Miehen laosyydenkodin naapurissa oli viisilapsinen perhe. Yksi pojista kävi koulua. Loput vapautettu. Nuorin mieheni ikäinen s. 1963. Tää nuorin oli tunnettu siitä että seisoi usein yhdessä kohdassa liikkumatta tuntikausia.
Lesboja/ *inttejä paljon, vanhemmat suree kun ei ole tietoa lastenlapsista.
Näin kuulin,suru sekin on kyllä Tietysti. Mutta jokainen on mitä on, elämä rullaa eteenpäin. Kaikille tilaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutui pienestä syystä. Ei ollut tukea tarjolla silloin, kilttejä nuoria paljon. Kaikki on mahdollista, yksikin luki lääkäriksi.
Tänä päivänä tiedetään enempi, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen geeniperimä näkyy nykyolosuhteissa selkeämmin.
Tässäpä hyvä kiteytys. Tulee mieleen oma sukuni. Muutin yli 30 vuotta sitten pois Pohjanmaalta ja välillä on ollut pitkiäkin taukoja, etten ole nähnyt sukulaisia. Vanhemmat on jo edesmenneitä eikä minulla ole sisaruksia, mutta suku on muuten iso. Lapsena ja vielä nuorenakin sitä tietysti piti omaa sukuaan normaalina, mutta vasta täältä ajan ja etäisyyden takaa olen alkanut tajuta, että valtaosa sukulaisistani on tavalla tai toisella neuroottisia. Se on se yhdistävä piirre, vaikka pinnallisesti ottaen ovat erilaisia. Yksi on alkoholisti, toinen on halki ikänsä ollut suunnilleen syömättä ja kävellyt raivoisasti kymmenien kilsojen lenkkejä, pakkomielteisiä siivoojia on useampia, yksi on työpaikkansa tärkein ihminen, koska kukaan muu ei siellä osaa tai tee asioita oikein (työpaikasta riippumatta, ovat vaihdelleet vuosien mittaan), useimmat ovat joko yli-tai alipainoisia, normaalipainoisia tai terveen hoikkia on vain muutama. Ihan vain tyypillisimpiä esimerkkejä mainitakseni. Eilen Ylellä kerrottiin turvaruoasta, joka terminä oli minulle ihan uusi. Mutta mieleeni tuli välittömästi yksi sukulaisistani, joka ei lapsesta saakka suostunut syömään kuin jotain perunoita, valkoista kastiketta ja olikohan raejuustoa. Hän vaan oli sellainen ja siihen totuttiin, se hyväksyttiin eikä tilanne hänen aikuistuessa miksikään muuttunut.
Olen miettinyt, että miten neuroottisuus voisi näkyä minussa. Samoja geenejähän minä kannan. Itsehän sitä varmaan ei tajua ja toki sukulaiseni pitävät minua "poikkeavana", koska en ole niin suorituskeskeinen kuin he (jossain rennommassa ryhmässä minä saatan kyllä vaikuttaa suorituskeskeiseltä). Poikkean sikäli sukulaisistani, että toinen vanhemmistani oli eri puolelta Suomea kun taas kaikilla muilla sukulaisillani molemmat vanhemmat omat samoilta seuduilta. Tämä ehkä hieman keventää geneettistä riskiäni.
Miksi lehmät lentää nykyään?
Eli ap:n väite ei pidä paikkaansa. Esim. autismin kirjon diagnoosi on jollain n. 1 % väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
No mä olin kiltti, älyttömän ujo ja tosi hajamielinen. Minulla ei ole diagnoosia. Jumitan herkästi ja olen haaveilija. Tänä päivänä pistettäisiin tutkimuksiin. Pärjään kuitenkin hyvin vaikka unohtelen tavaroita koko ajan enkä jaksa kuunnella esim. palaverissa. N62
Kuulostaa siltä, että olet vetänyt huoletta omalla tyylillä läpi elämän. Respektit sille. Palaverit on kyllä jööttiä.
Koska nykyisin vain vähälahjaiset lisääntyy, muilla on parempaakin tekemistä. Sen johdosta geeniperimä heikkenee ja heikkenee: ajatelkaa, kohta nää nepsyt lisääntyy. Mitä luulette, että siitä tulee??
Ihmiskunta tyhmentyy.
Kuihdumme pois.