Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki on nykyään nepsyjä?

Vierailija
24.01.2026 |

Niin lapset kuin aikuisetkin. 

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnostiikka on kehittynyt ja nepsypiirteet tunnistetaan paremmin. Myös yleinen tietämys aiheesta on lisääntynyt ja vanhemmat voivat epäillä herkemmin lapsensa nepsyyttä. 

Olen myös kuullut jonkun neuropsykiatrin arvelleen, että nykyinen elämäntapamme aiheuttaa nepsyn kaltaisia oireita.

Summa summarum, kaikki eivät ole nepsyjä, mutta useampi nykyisin tunnistetaan semmoiseksi.

Kyllä terveelle lapselle oireita tulee kun vanhemmat on tyhmiä. Oikeasti miten voi normaalisti kehittyä kukaan kun istuu rattaissa ja esittelee näkemiään asioita ja äiti/isä pönttö kuulokkeet päässä pukkaa vain eteenpäin, onko kotona samanlaista kukaan ei kuule eikä huomaa lasta, kun on ne pöntöt päässä. 

Vierailija
82/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat jotain ulisevia uhreja tänäpänä.

Ei tuolla luonnossa, mutta median teatterissa kyllä. Tässä maailmantilanteessa. Se mihin pyritään jää hieman epäselväksi: vahvat uhrataan, heikot säästetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinun aivot ovat pilalla, syy--- jostainhan tuo johtuu.Mistä näitä sikiääkin kuin tatteja mehtään. Vinks vokns on sun  diagnoosisi tuella tai ilman." 

Ei mun aivot ole ollenkaan pilalla. Autismin kirjo on mun suvussa geneettistä, lapseni on perinyt sen minulta, minä vanhemmaltani, vanhempani isovanhemmaltaan ja tätä samaa lienee kymmeniätuhansia vuosia taaksepäin. 

Vierailija
84/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään on niin trendikästä väittää tuollaista, että kaikki on nykyään nepsyjä, kun oikeasti kyseessä on pieni vähemmistö.

Autismin kirjon diagnooseja on n. 1 % väestöstä. 

ADHD diagnoosi 2 - 3 % aikuisista, ja lapsista ja nuorista löytyi tällainen tieto: "Vuonna 2023 ADHD-diagnoosi oli 11,3 prosentilla alakouluikäisistä (712-v) pojista ja 3,9 prosentilla tytöistä. Nuoruusikäisillä (1317-v) vastaavat luvut olivat 9,5 % (pojat) ja 5,7 % (tytöt)." 

Vierailija
85/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ne kuitattiinkin mt-ongelmiksi. Paniikkihäiriöt, masennukset ja kaksisuuntaiset oli aika yleisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi