50000€ autoon - millaisilla tuloilla?
Aika paljon näkee varsinkin täällä pk-seudulla 50k€ ja paljon yli maksavia henkilöautoja. Iso osa on varmaan liisattuja, mutta kiinnostaisi tietää, että millaisilla liksoilla tuon hintaisia menopelejä ostetaan? Tingitäänkö matkustelusta, vaatteista jne?
Meillä vuositulot noin 150000€ ja budjettiin sopii max. 30000€ biili.
Kommentit (61)
Mihin sitä kukin rahansa käyttää. Ja miten muuten on talous hallinnassa. Meidän perheessä on 2 autoa. Molemmat maksaa uutena 70000-80000€. Tosin meidän perheen vuositulot on siinä 400000 ja asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikausiin. Matkustamme paljon.
Tiedän muutaman perheen, jossa on todella hyvät tulot, mutta menopuoli ei ole hallinassa ja tuntuvat aina olevan peeaa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:14"]
Meillä tulot bruttona 160.000€/vuosi ja auto maksoi uutena 48.800€. Vaihdamme 6 vuoden välein. Ei lapsia. Mies ajaa töiden puolesta Tampere-Helsinki väliä 3 kertaa viikossa kumpaankin suuntaan ja tarvitsee tilavan ja turvallisen auton joka kestää ja on luotettava. Harrastamme myös automatkailua Suomessa ja Pohjois-Euroopassa.
[/quote]
Eli nettona teille jää 60% verojen jälkeen 60-70k? Vai onko noissa pääomatuloja?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:50"]
Tuon hintaluokan autoista suurin osa lienee työsuhdeautoja, loput tosiaan velalla ostettuja. Tosin mun mies osti käteisellä 30 000 € auton (joo ei ole sama kuin 50 000 € mutta silti), se vaan on nuoresta pitäen hoitanut raha-asiansa äärimmäisen fiksusti.
[/quote]Ei Pk-sedulla ole työpaikkoja joissa olisi mitään työsuhdeautoja.
Millaiset työpaikat ostelee 100 000 Porschen maastureita työsuhdeautoiksi?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:28"]
Millaiset työpaikat ostelee 100 000 Porschen maastureita työsuhdeautoiksi?
[/quote]
Hesburgerin pojilla näkyy olevan, mutta tuskin niitä 100k saa.
"Millaiset työpaikat ostelee 100 000 Porschen maastureita työsuhdeautoiksi?"
Ei autoja OSTELLA työsuhdeautoiksi vaan ne liisataan. Luulisi jokaisen tietävän että yritysten ei ole kannattavaa ostaa niin huonosti arvonsa säilyttävää kalustoa kuin autoja vaan ne liisataan, sopimus lienee useimmiten 3v jonka jälkeen liisataan taas uusi (siis ajamaton) auto.
Mitä tulee 50 000e autoon, ei se nyt mikään erikoinen hinta uudesta autosta ole eikä sillä sen ihmeellisempää autoa saa kuin uutta perus-Mersua, Audia ja Bemaria, joita ainakin kaupungeissa on tiet ja parkkipaikat täynnä tavallisilla ihmisillä. Ne erikoiset ja hienot autot alkaa olla siellä lähempänä 100 000e hintaluokkaa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:50"]
Tuon hintaluokan autoista suurin osa lienee työsuhdeautoja, loput tosiaan velalla ostettuja. Tosin mun mies osti käteisellä 30 000 € auton (joo ei ole sama kuin 50 000 € mutta silti), se vaan on nuoresta pitäen hoitanut raha-asiansa äärimmäisen fiksusti.
[/quote]Ei Pk-sedulla ole työpaikkoja joissa olisi mitään työsuhdeautoja.
[/quote]
No on niitä ja paljon. Mutta näissä autoissa on toki verotusarvo, eli kyllä niidenkin pito maksaa kuten omankin ostaminen...
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:46"]
"Millaiset työpaikat ostelee 100 000 Porschen maastureita työsuhdeautoiksi?"
Ei autoja OSTELLA työsuhdeautoiksi vaan ne liisataan. Luulisi jokaisen tietävän että yritysten ei ole kannattavaa ostaa niin huonosti arvonsa säilyttävää kalustoa kuin autoja vaan ne liisataan, sopimus lienee useimmiten 3v jonka jälkeen liisataan taas uusi (siis ajamaton) auto.
Mitä tulee 50 000e autoon, ei se nyt mikään erikoinen hinta uudesta autosta ole eikä sillä sen ihmeellisempää autoa saa kuin uutta perus-Mersua, Audia ja Bemaria, joita ainakin kaupungeissa on tiet ja parkkipaikat täynnä tavallisilla ihmisillä. Ne erikoiset ja hienot autot alkaa olla siellä lähempänä 100 000e hintaluokkaa.
[/quote]
Kyllä niitä ostellaankin, arvonalennukset menee verotuksessa vähennyksiin..
Jos naapuri on kateudesta vihreä käytettynä ostetusta, vanhasta autosta, ei naapurin autotietous ole kovin häävi.
Olen tosin entisellä työpaikalla kuullut, kuinka tädit mouhosi että taitaa lissu olla voittanut lotossa kun oikein mersulla tulee töihin. Töistä lähtiessä sitten näin lissun mersun; yli 10 vuotta vanha, pari korimalliakin vaihtunut tässä välissä, kulahtanut lousku. Jokainen, joka autoista jotakin tietää, näki vilkaisulla että todella vanhasta vuosi- ja korimallista oli kyse. Autoissa kun korimallit ja faceliftit muuttuvat niin tiuhaan että 5 vuoden tarkkuudella on helppo arvioida vuosimalli eikä tarvitse kadehtia turhia :D
Yksi asia pistää silmään näissä keskusteluissa. Aina, kun joku laittaa talouden vuosiansiot niin ne ovat luokkaa 160 000 ja yli.
Taitaa pikkupojat kirjotella uhojuttujaan.
Minulla on mielestäni ihan hyvä palkka 42 000/v+ vaimolla 35 000.
No ei todellakaan yli 15 000 tule laitettua autoon, eikä varsinkaan uutta hankittua.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 16:25"]
Mun miehellä uusi 70 000 euron bemari. Pöyristyttävää minusta ja äärimmäisen huono sijoitus. Miehen vuositulot n. 240 000, joten mikäpäs sit siinä.
[/quote]
jamitä tekee työkseen?
[/quote]
Yrittäjä
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 16:25"]
Mun miehellä uusi 70 000 euron bemari. Pöyristyttävää minusta ja äärimmäisen huono sijoitus. Miehen vuositulot n. 240 000, joten mikäpäs sit siinä.
[/quote]
jamitä tekee työkseen?
[/quote]
Yrittäjä
[/quote]
Putkimies? Asianajaja?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:14"]
Meillä tulot bruttona 160.000€/vuosi ja auto maksoi uutena 48.800€. Vaihdamme 6 vuoden välein. Ei lapsia. Mies ajaa töiden puolesta Tampere-Helsinki väliä 3 kertaa viikossa kumpaankin suuntaan ja tarvitsee tilavan ja turvallisen auton joka kestää ja on luotettava. Harrastamme myös automatkailua Suomessa ja Pohjois-Euroopassa.
[/quote]
Eli nettona teille jää 60% verojen jälkeen 60-70k? Vai onko noissa pääomatuloja?
[/quote]
Nettona n. 80.000-90.000€, plus vähäiset pääomatulot. Ensimmäisen kahden vuoden aikana emme maksa minkäänlaisia huoltokustannuksia kun kaikki tehdään takuutyönä. Saamme aina uuden auton lainaksi huollon ajaksi. Olemme vaihdossa saaneet n.20.000€ vanhasta autosta, joten uuden auton hinnaksi jää n. 28.800€ eikä tarvitse juuri maksaa korjaus ja huoltokuluja.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 18:20"]
Ja näihin mammojen talouksien yleisiin 200 000e/v juttuihin uskon hyvin vähän.
[/quote]
Sano muuta. Ne harvat joiden tiedän hankkivan noin paljon, ovat vähintään viiskymppisiä. Uskottavampaa olisi jos väittäisivät perineensä paljon. Sellainen on yleisempää kuin tienata hirveästi kolmekymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 18:20"]
Ja näihin mammojen talouksien yleisiin 200 000e/v juttuihin uskon hyvin vähän.
[/quote]
Sano muuta. Ne harvat joiden tiedän hankkivan noin paljon, ovat vähintään viiskymppisiä. Uskottavampaa olisi jos väittäisivät perineensä paljon. Sellainen on yleisempää kuin tienata hirveästi kolmekymppisenä.
[/quote]
Heh, aika hyvin. Mieheni on viisikymppinen.:)
T: Se bmw miehen vaimo
Ihan samaa olen ihmetellyt. Porukalla on tosi kalliita autoja; työsuhdeautoja on karsittu viime vuosina paljon eikä tosi menestyviä yrittäjiä nyt ole joka oksalla. ( ainakaan noita 200 000-300 000€ tienaavia)
Haluisin ostaa tuollaisen vajaan 90K euron auton, mutta ei duunarilla ole mitään mahdollisuutta.
Millään tavallisella perusauton paskalla en haluisi ajaa ja vanhoissa autoissa on AINA JOTAIN VIKAA ja meillä on ihme ilmiö että autot ruostuu aina vaikka niitä pesee, putsaa, vahaa ym.
"
Vierailija26.07.2013 klo 16:25
Mun miehellä uusi 70 000 euron bemari. Pöyristyttävää minusta ja äärimmäisen huono sijoitus. Miehen vuositulot n. 240 000, joten mikäpäs sit siinä.
Halpa Bemariksi. Ja nolo. Jää sellainen vaikutelma että on yritetty ostaa munanjatke mutta ei ole rahat riittäneet 5-sarjalaiseen"
Ehh, 5-sarjan uuden Bemarin hinta on niinkin vähäinen kuin 50 000e, joten eiköhän 70 000e Bemarin ostajan rahat olisi riittäneet 5-sarjalaiseen ja olisi jäänut vielä melkein 1-sarjalaisen Bemarin hinta ylikin :D
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:50"]
Tuon hintaluokan autoista suurin osa lienee työsuhdeautoja, loput tosiaan velalla ostettuja. Tosin mun mies osti käteisellä 30 000 € auton (joo ei ole sama kuin 50 000 € mutta silti), se vaan on nuoresta pitäen hoitanut raha-asiansa äärimmäisen fiksusti.
[/quote]Ei Pk-sedulla ole työpaikkoja joissa olisi mitään työsuhdeautoja.
[/quote]
Öh, jos sinun työpaikassasi tai alallasi ei ole niin se ei tarkoita etteikö muissa työpaikoissa pk-seudulla olisi. Monissa työpaikoissa on, ne eivät toki ole hankittu työntekijöille kotimatkoja varten. Työsuhdeautoja on etenkin töissä jotka edellyttävät työntekijältä paljon ajamista työtehtävissä. Jos työn takia suhaa vaikka ympäri Suomea myyntitöissä niin hyvin voi olla hieno tilava työsuhdeauto jolla sen suhaamisen hoitaa.
Meillä tulot bruttona 160.000€/vuosi ja auto maksoi uutena 48.800€. Vaihdamme 6 vuoden välein. Ei lapsia. Mies ajaa töiden puolesta Tampere-Helsinki väliä 3 kertaa viikossa kumpaankin suuntaan ja tarvitsee tilavan ja turvallisen auton joka kestää ja on luotettava. Harrastamme myös automatkailua Suomessa ja Pohjois-Euroopassa.