Huomioita työnhakijoista..
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Hyviä huomioita. Itse aloitan juuri työnhaun ja pidän noita mainitsemiasi seikkoja itselleni selvinä.
Oletan että on joku myyntityö, kun variaatio palkkatoiveissa on noin suuri.
Ihan mielenkiinnosta kyselen:
-haetko asiantuntijaa, toimihenkilöä vai duunaria?
-Miltä alalta
Palkkatoivetta on vaikea määritellä. Helposti pyytää liikaa, jolloin hinnoittelee itsensä ulos heti kättelyssä, tai aliarvioi itseään ja pyytää liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti.
Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri.
Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.
Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.
Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.
/AP
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kyselen:
-haetko asiantuntijaa, toimihenkilöä vai duunaria?
-Miltä alalta
Toimihenkilöä, työskentelykenttänä media-ala. Kyseinen työ ei ole myyntityötä.
Jänniä vaatimuksia sulla.
Min muistan kun pari vuotta sitten koulussamme opetettiin että cv tulee lähettää AINA rtf-muotoon laitettuna, joka aukee kaikilla koneilla. Ei muilla.
Typerää mollata ihmisten esittämiä palkkatoiveita. Usein on erittäin vaikea tietää mitä siihen voisi laittaa, kun ei yhtään voi tietää mikä ko. firmassa on palkkahaitari. Omalla alallani, sillä kokemuksella mitä minulla on, työssä jota nyt teen, palkkojen väli on firmasta riippuen 2700-4500. Joten mikä tahansa mitä tuosta laittaa, se on ihan realistista. Lisäksi palkkatoiveeseen voi vaikuttaa mitä muita etuja ehkä on ja niistä työnantajat eivät yleensä vaivaudu kertomaan työpaikkailmoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoivetta on vaikea määritellä. Helposti pyytää liikaa, jolloin hinnoittelee itsensä ulos heti kättelyssä, tai aliarvioi itseään ja pyytää liian vähän.
Palkkatoive ei ole mun mielestä ollenkaan vaikea määritellä. Minä olen määritellyt työlleni hinnan ja ilmoitan sen. Lisäkoulutus kasvattaa hintaa, erityisen mielenkiintoinen alemman palkkatason työtehtävä saattaa laskea sitä. Jos itse määrittelemäni hinta työlleni on väärä, on ihan hyvä, etten saa sitä paikkaa. Olisin joko liian hyvä tai liian huono siihen tehtävään. Ei se muutamasta satasesta ole kiinni, jos on muuten ylivoimaisesti paras hakija tehtävään.
Vielä yksi huomio. Tuttavalliseen kertojatyyliin kirjotiettu CV ei myöskään vakuuta. "Koska olen luonteeltani tällainen rennonrempseä ja lupsakka nainen, harrastan monipuolista liikuntaa. Minut löytää pimenevinä talvi-iltoina lenkkipolulta tai saattaapa minuun törmätä vaikka uimahallissa. Voit löytää minut käpertyneenä sohvannurkkaan nenä kiinni kirjassa, vierelläni kaikki 7 kissaani, joita käytän ahkerasti näyttelyissä."
Ehkä sopii jonkuntyyppiseen työhön mutta ei tähän.
/AP
Höpöhöpö sä mitään rekryä. Kunhan kuvittelet.
Meidät vanhemmat naiset opetetaan toimimaan juuri noin.
Moni mies luulee olevansa parhaassa iässään juuri kyseisinä vuosina...
Miksi ikä kiinnostaa sinua, jos sillä ei ole mitään merkitystä?
Ap, hyviä asioita toit esiin. Luulen vaan, että moni lähettää hakemuksensa ns. pakon edessä, ja siksi ei jaksa tai ole motivoitunut perehtymään hakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti.
Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri.
Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.
Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.
Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.
/AP
Olen ihmetellyt sitä, mistä työnhakijan pitäisi tietää, mikä palkkatoive on sopiva. Onhan noita mitä muut ansaitsevat -sivustoja, mutta niissäkin vaihteluväli on tosi pitkä. Mistä kysyä, kun kavereitakaan ei ole kysymyksiin vastaajiksi?
Toinen kysymys. Minulla on erinomainen CV, osaan kirjoittaa hyvän hakemuksen ja kokemustakin on asiantuntijatehtävistä vaikka kuinka. Naamani on kuitenkin ruma. Siis sellainen naama, jota ei firman nettisivulle haluta. Minulle on sanottu, että kannattaa käydä kampaajalla ja meikissä ennen kuvausta, mutta ei se tähän naamaan auta. Hymyileminen näillä hampailla (joita ei voi korjata alle kymppitonnin) on tosi huono ajatus. Mikä neuvoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti.
/AP
Kiva juttu, etenkin kun näin kolmeseiskana aina syntymävuoden työhakemukseen laittaneena on juuri saanut neuvon jättää se pois. Muuten joutuu suoraan ö-mappiin, kun etsitään "dynaamisempaa hyvää tyyppiä". 😈
Mainittakoon vielä, että en itse työskentele tässä yrityksessä johon rekryän. Omistan osan tästä yrityksestä ja olen mukana mm. konsultoimassa esim. tähän työtehtävään. Tulen myös olemaan mukana ainakin alkuun ko. ihmisen työssa tukena.
Eli olen tarkka ketä palkkaan koska kyseessä on omat rahani.
Tällähetkellä tuntuu ettemme palkkaa ketään vaan jään odottelemaan hakemusta joka oikeasti kolahtaa. Nyt parhaalta vaihtoehdolta tuntuu 22-vuotias venäläissyntyinen nainen, jolla ei ehkä riittävää koulutusta tehtävään mutta selvästi intoa.
/AP
Vierailija kirjoitti:
Jänniä vaatimuksia sulla.
Min muistan kun pari vuotta sitten koulussamme opetettiin että cv tulee lähettää AINA rtf-muotoon laitettuna, joka aukee kaikilla koneilla. Ei muilla.
Siitä on täytynyt olla todella kauan, kun on jo vuosia suosittu pdf-muotoa.
Missä päin Suomea? Pistän hakemusta tulemaan.
Hyvä kommentti.