Miten junankuljettaja voisi tehdä Germanwingsit?
Eli kuinka junankuljettaja voisi aiheuttaa mahdollisimman suurta tuhoa? Ajattelin joskus asiaa ja ajattelin silloin että kukaan junankuljettaja ei kuitenkaan tekisi niin, mutta enpä ajattele enää. Eniten minua kiinnostaa kulunvalvonnan ohittaminen. Voiko kuljettaja kytkeä pois päältä ylinopeuden estävän järjestelmän ja ajaa urku auki vaihteeseen tai jyrkkään mutkaan? Hyvä tapa aiheuttaa tuhoa olisi myös ajaminen mahdollisimman lujaa Helsingin aseman keskimmäisille raiteille. Jos paikalla on junankuljettaja, minua kiinnostaisi JKV:n ohittamisen lisäksi myös kuinka lujaa Helsingin asemarakennukseen voi ajaa teoriassa.
Kommentit (21)
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="27.03.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:00"]Joku suomalainen junankuljettaja oli näköjään yrittänyt tehdä germanwingsit ennen German Wingsiä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1427432484421.html [/quote] Miten tämä on mahdollista? Eikö juuri tuon JKV:n olisi pitänyt estää ylinopeus vaihteeseen?
[/quote]
Olisi pitänyt. Tuo on paljon vakavampi asia kuin vain kuljettajan huolimattomuus. Ratahallintokeskuksessa on varmaan jollain hätä perseen alla, kun pitää selvittää mistä bugi johtuu ja voiko se toistua.
Toi yksi kyllä jauhaa pashaa ja pahasti noista nopeuksista ilman JKV:tä :D
Oikein raideammattilainen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:22"]Jos matkustaja junalla ajetaan hesassa asemaa päin 80kmh niin veturi löytyy mannerheimintieltä ja ainakin puolet junassa olleista kuolee+sivulliset.
[/quote]
Millä se Mannerheimintielle pääsisi mitenkään??
ohittaminen on niinkin helppoa, kun jättää koko JKV:n kytkemättä päälle t. veturiasentaja
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="27.03.2015 klo 02:56"]
Eli kuinka junankuljettaja voisi aiheuttaa mahdollisimman suurta tuhoa? Ajattelin joskus asiaa ja ajattelin silloin että kukaan junankuljettaja ei kuitenkaan tekisi niin, mutta enpä ajattele enää. Eniten minua kiinnostaa kulunvalvonnan ohittaminen. Voiko kuljettaja kytkeä pois päältä ylinopeuden estävän järjestelmän ja ajaa urku auki vaihteeseen tai jyrkkään mutkaan? Hyvä tapa aiheuttaa tuhoa olisi myös ajaminen mahdollisimman lujaa Helsingin aseman keskimmäisille raiteille. Jos paikalla on junankuljettaja, minua kiinnostaisi JKV:n ohittamisen lisäksi myös kuinka lujaa Helsingin asemarakennukseen voi ajaa teoriassa.
[/quote]
JKV:tä ei tarvitse ohittaa Helsinki-Pasila -välillä sillä tällä välillä koko systeemiä ei ole. Tällöin junien nopeus ei voi mennä yli 80 km/h (niissä on rajoitin, jota kuski ei saa pois päältä). Mutta 80 km/h päin asemaa varmasti aiheuttaisi jokusen sivullisen uhrin, vaunuissa todennäköisesti hyvin vähän uhreja...
Tämähän siis onnistuu jos ei tarvitse vaihtaa kiskoja Pasilasta lähdettäessä, vaihteista juna nimittäin (ehkä) suistuu jo tuolla vauhdilla.
Vaatisi apurin vaihtamaan raiteen samaan kuin vastaantulevan ja hanat auki :) ! ( se on terrorismia ja ällöttävää sellaista jonka taisit jo tietää ? Koska oletan että olet ***a****o ! Taisin arvata oikein =D
Eli siis jos JKV ei ole käytössä ei voi ajaa yli 80 km/h? Koskeeko tämä myös sellaista tilannetta jossa rataosuudella on normaalisti JKV käytössä mutta kuljettaja kytkee sen pois päältä?
Mua naurattaa niiin pahasti.... "Germanwingsit"... viikon päästä ehkä myös hesburgerilla... lol
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="27.03.2015 klo 03:17"]
Eli siis jos JKV ei ole käytössä ei voi ajaa yli 80 km/h? Koskeeko tämä myös sellaista tilannetta jossa rataosuudella on normaalisti JKV käytössä mutta kuljettaja kytkee sen pois päältä?
[/quote]
Koskee. Tuo tuli käyttöön lähinnä 1998 Jyväskylän junaonnettomuuden seurauksena, koska onnettomuus johtui rajusta ylinopeudesta (n. 140 km/h lyhyeen vaihteeseen, jonka kohdalla nopeusrajoitus 35 km/h)
Yllättävän luja vauhti on päätetty vauhdiksi jota voi ajaa ilman JKV:tä. Tuntuisi loogisimmalta, että vauhti olisi noin 50 tai 60 km/h, jolloin junaa ei voi suistaa kiskoilta vaihteessa (ymmärtääkseni). Joudutaanko ilman JKV:tä ajamaan sen verran usein että siksi nopeudeksi on valittu 80?
Mutta helpostihan joku bussikuskikin voisi tehdä Germanwingsit. Ei kai tässä uskalla kulkea enää millään menopelillä kohta :O
Jos matkustaja junalla ajetaan hesassa asemaa päin 80kmh niin veturi löytyy mannerheimintieltä ja ainakin puolet junassa olleista kuolee+sivulliset.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="27.03.2015 klo 04:06"]
Yllättävän luja vauhti on päätetty vauhdiksi jota voi ajaa ilman JKV:tä. Tuntuisi loogisimmalta, että vauhti olisi noin 50 tai 60 km/h, jolloin junaa ei voi suistaa kiskoilta vaihteessa (ymmärtääkseni). Joudutaanko ilman JKV:tä ajamaan sen verran usein että siksi nopeudeksi on valittu 80?
[/quote]
Itse asiassa jos JKV ei ole kytketty päälle juna suostuu kulkemaan vain 35kmh .
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:23"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="27.03.2015 klo 04:06"]
Yllättävän luja vauhti on päätetty vauhdiksi jota voi ajaa ilman JKV:tä. Tuntuisi loogisimmalta, että vauhti olisi noin 50 tai 60 km/h, jolloin junaa ei voi suistaa kiskoilta vaihteessa (ymmärtääkseni). Joudutaanko ilman JKV:tä ajamaan sen verran usein että siksi nopeudeksi on valittu 80?
[/quote]
Itse asiassa jos JKV ei ole kytketty päälle juna suostuu kulkemaan vain 35kmh .
[/quote]
Mielenkiintoista. Eli yli 35 km/h siten että JKV:ta ei ole käytössä, pystyy siis ajamaan vain rataosalla jossa ei ole JKV:ta, kuten vaikka Helsingin ja Pasilan välillä. Ymmärsinkö oikein?
Jäämällä saikkuun ja sabotoimalla rataa.
Joku suomalainen junankuljettaja oli näköjään yrittänyt tehdä germanwingsit ennen German Wingsiä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1427432484421.html
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 03:30"]
Mua naurattaa niiin pahasti.... "Germanwingsit"... viikon päästä ehkä myös hesburgerilla... lol
[/quote]
Mua ei kyllä naurata...
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="27.03.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:00"]Joku suomalainen junankuljettaja oli näköjään yrittänyt tehdä germanwingsit ennen German Wingsiä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1427432484421.html
[/quote]
Miten tämä on mahdollista? Eikö juuri tuon JKV:n olisi pitänyt estää ylinopeus vaihteeseen?
[/quote]
No, onneksi asiaa tutkii kaksi psykologia ja entinen veturinkuljettaja. Voimme olla huoleti.