Kehtaanko sanoa pomolle norsunluutornista?:D
Lyhyesti kerrottuna olen päättänyt puhua esimieheni kanssa johdon heikkouksista, joka näkyy monen työntekijän pahoinvointina ja epävarmuutena.
Koska haluan pysyä asiallisena, onko teistä asiatonta verrata pomojen toimintaa yläkerrassa (ihan fyysisestikin) norsunluutornista johtamiseksi? Se olisi niin osuva sanavalinta, mutta kovin positiivinenhan se ei ole...
Onko esimiehiä paikalla? Kuinka suhtautuisitte?
Kommentit (13)
Mikä yhtiö tuo on, 3? Syvältä toi mitä kerroit työtyytyväisyydestä, ei ole mitään järkeä mitata sitä jos vaan positiivisuus koetaan oikeaksi.
No jaa, ei kai se mikään valtion salaisuus ole, mutta koska saatan paljastua tekstin perusteella, niin en viitsi nyt kumminkaan sanoa. Samaa mieltä olen, tuo on pepusta, koska negatiivinen palaute on tärkeää kaikkien ongelmien korjaamisessa.
(3)
Mä en kyllä ymmärrä, että mikä ongelma siinä on tehdä muutoksia, jos jokin homma ei toimi?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:49"]
Hmm... viestintuoja ammutaan yleensä aina. Vaatii poikkeuksellista fiksuutta esimieheltä hyväksyä alaisen palaute rakentavasti.
Itse olen töissä isossa valtion omistamassa, verorahoin rahoitetussa yhtiössä. Kritiikkiä ei ole täällä oikein koskaan otettu hyvällä vastaan, vaikka juhlapuheissa siihen kannustetaankin. Olin monta vuotta alaportaan esimiehenä, mutta koska olen aina ollut luonteeltani suorapuheinen, kritiikkiäkin tuli vuosien mittaan annettua, ja siitähän ei tykätty. Minut alennettiin ns. lattiatasolle.
Tänä vuonna on työyhteisöllemme annettu tuloskorttitavoitteeksi, että työtyytyväisyyskyselyssä vastaamme kaikki myönteisesti. Jos tyytyväisyys eri osa-alueilla on tietyn tasoista, työntekijät saavat tuloskorttitavoitteen täyttämisestä 300 e. Toisin sanoen: jos "vastaamme oikein" eli emme ole liian kriittisiä, johto palkitsee...
Mitä tuosta muuta voi päätellä, kuin että palautetta saa antaa, mutta vain, jos se on kiittävää.
Sinuna pitäisi mölyt mahassa ja pidättyisin ainakin antamasta tuollaista yleistä kritiikkiä. Jos annat palautetta, anna sitä konkreettisiin asioihin liittyen. "Tämä toiminto pitäisi järjestää toisin, koska nyt homma sujuu näin-ja-näin, mikä haittaa tavoitteitamme näin-ja-näin"
EIKÄ siis mitään yleistä kritiikkiä tyyliin "olette irrallaan todellisuudesta, ettekä tiedä hittojakaan siitä, mitä me täällä oikeasti tehdään...." (vaikka se varmaan on aivan oikea analyysi, en epäile yhtään ;-))
[/quote]
Taidetaan olla samassa firmassa töissä. Tuo työtyytyväisyys on nyt valtiolla tapetilla ja kisaavat siitä, missä on tyytyväisin porukka. Ja sehän saadaan aikaan sillä, että annetaan oikeat vastaukset ja määrätään täyttämään lomake niillä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:19"]
Mä en kyllä ymmärrä, että mikä ongelma siinä on tehdä muutoksia, jos jokin homma ei toimi?
[/quote]
Vai onko siinä taustalla joku, että pelätään oman asemansa puolesta ja että osaavammat työntekijät, joilla on näkemystä, kiilaavat ohi? Voisiko silloin auttaa laittaa palautetta vielä pykälää tai paria korkeammalle portaalle?
Anna mennä vaan, saat korkeintaan potkut ja pääset nauttimaan elämästä.
Tuo vertaus norsunluutornista on niin kulunut. Terv, pomo.
Työelämässä yksi pahimmista mokista on kritisoida pomoa. Näin se vain on. Älä vaikeuta elämääsi turhaan.
Anna konkreettisia esimerkkejä ja asioita, joissa tämä näkyy ja ratkaisuehdotuksia. Yleiseen narinaan pystyy kuka hyvänsä.
Kiitti! Jätän siis ilmaisun välistä ja keskityn kertomaan konkreettisia asioita.
Ap
Just. Ei ole mikään taito kertoa mitkä asiat ovat pielessä. Fiksu osaa esittää realistisia ratkaisuja ongelmiin. Kaikille tonni lisää palkkaa tai tunti kahvitauolla istuskelua eivät ole sellaisia.
Kokemukseni mukaan ratkaisuehdotukset ovat useilla aika lapsellisia.
Eihän ne tykkää, mutta anna mennä vaan.
Hmm... viestintuoja ammutaan yleensä aina. Vaatii poikkeuksellista fiksuutta esimieheltä hyväksyä alaisen palaute rakentavasti.
Itse olen töissä isossa valtion omistamassa, verorahoin rahoitetussa yhtiössä. Kritiikkiä ei ole täällä oikein koskaan otettu hyvällä vastaan, vaikka juhlapuheissa siihen kannustetaankin. Olin monta vuotta alaportaan esimiehenä, mutta koska olen aina ollut luonteeltani suorapuheinen, kritiikkiäkin tuli vuosien mittaan annettua, ja siitähän ei tykätty. Minut alennettiin ns. lattiatasolle.
Tänä vuonna on työyhteisöllemme annettu tuloskorttitavoitteeksi, että työtyytyväisyyskyselyssä vastaamme kaikki myönteisesti. Jos tyytyväisyys eri osa-alueilla on tietyn tasoista, työntekijät saavat tuloskorttitavoitteen täyttämisestä 300 e. Toisin sanoen: jos "vastaamme oikein" eli emme ole liian kriittisiä, johto palkitsee...
Mitä tuosta muuta voi päätellä, kuin että palautetta saa antaa, mutta vain, jos se on kiittävää.
Sinuna pitäisi mölyt mahassa ja pidättyisin ainakin antamasta tuollaista yleistä kritiikkiä. Jos annat palautetta, anna sitä konkreettisiin asioihin liittyen. "Tämä toiminto pitäisi järjestää toisin, koska nyt homma sujuu näin-ja-näin, mikä haittaa tavoitteitamme näin-ja-näin"
EIKÄ siis mitään yleistä kritiikkiä tyyliin "olette irrallaan todellisuudesta, ettekä tiedä hittojakaan siitä, mitä me täällä oikeasti tehdään...." (vaikka se varmaan on aivan oikea analyysi, en epäile yhtään ;-))