Mitä tekemistä auton koolla on muka varallisuuden kanssa?
Taas sain oikein ihmetellä kun tuttava selitti, kuinka hekin vaihtaisivat isompaan autoon jos olisi varaa. Eihän isompi auto = kalliimpi auto, vaan enemmän asiaan vaikuttaa auton ikä. Jollakulla voi olla vaikka millainen kauppakassinkittana, mutta koska se on uutta vuosimallia, sen hinnalla saa toistakymmentä naapurin iankaikkisen vanhaa, isoa farmarinlouskua. Ei oikein tuntunut tajuavan, että kyllähän te saatte vaikka heti ISOMMAN auton, mutta tokihan se on todennäköisesti vanhempi kuin nykyinen autonne. Varaa teillä silti on isompaan autoon siinä missä nykyiseenkin.
Onko tämä jotakin naisen logiikkaa vai kuinka näinkin yksinkertaisen asian tajuaminen on vaikeaa?
Kommentit (11)
Jos otetaan samasta merkistä suurmpi malli ja samaa vuosimallia ja yhtä paljon ajettu, niin kyllä se isompi auto on kalliimpi. Se on myös kalliimpi pitää, vakuutus on usein kalliimpi, polttoainetta kuluu enemmän, huollot on usein kalliimpia ja renkaat maksaa enemmän jne.
Usein tavikset ajaleen niin hyvällä autolla mihin on varaa jos silloin joutuu tyytymään tavallaan huonompaan autoon jos vaihtaa suuremman.
Ja toisekseen, auton vaihdossa hukkaa aina pari tonnia rahaa, sellaisen palkkion autokapat haluaa kaupanteosta.
Isompi kori ei automaattisesti tarkoita isompaa moottoria ja pieni kori pientä ja tehotonta.
Kai aloittaja on kuullut, ettei köyhällä ole varaa Mersuun. Ei tietenkään, 5 000e muuttuu yhtäkkiä aivan eri arvoiseksi kun se laitetaan johonkin ruostuvaan vanhaan rotteloon, jossa kiiltää enää keulatähti. Vaikka sinulla olisi varaa 5 000e Nissaniin, sinulla ei ole varaa 5 000e Mersuun. Siis sehän on ihan öky ja wau :DDDDDD
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:28"]
Jos otetaan samasta merkistä suurmpi malli ja samaa vuosimallia ja yhtä paljon ajettu, niin kyllä se isompi auto on kalliimpi. Se on myös kalliimpi pitää, vakuutus on usein kalliimpi, polttoainetta kuluu enemmän, huollot on usein kalliimpia ja renkaat maksaa enemmän jne.
Usein tavikset ajaleen niin hyvällä autolla mihin on varaa jos silloin joutuu tyytymään tavallaan huonompaan autoon jos vaihtaa suuremman.
Ja toisekseen, auton vaihdossa hukkaa aina pari tonnia rahaa, sellaisen palkkion autokapat haluaa kaupanteosta.
[/quote]
No sitähän minä juuri tarkoitin, että ISOMPI auto ei tarkoita = kalliimpi, vaan isompi JA uudempi/samanvuotinen on kalliimpi. Kysehän oli siitä, että lässytetään isommasta aivan kuin pelkästään koko tekisi autosta kalliimman. Kai nyt tyhmempikin tajuaa, että jos ajaa nyt vaikka uudella Micralla, on taatusti varaa 10 vuotta vanhaan Primeraan, vaikka se Primera onkin isompi, mutta kun se on myös vastaavasti iankaikkisen vanha. Tämän tajuaminen ei kaikilta oikein suju "mutkun isompi niin kalliimpi". No ei ole; jos se isompi on joku parin tonnin lousku, niin silloin se on parin tonnin lousku vaikka olisi ratikan kokoinen.
Oikeasti, monella (varsinkin naisella) ei ole mitään käsitystä autojen iästä ja arvosta. Ollaan vaikka uuden miehen autosta, että se on varmaan varakas kun sillä on niin iso auto tai Mersu/Audi jne. Kyseinen "kallis" auto voi todellisuudessa olla juurikin vanha, muutaman tonnin halpis, mutta koska se on iso ja/tai jotakin mukahienoa merkkiä, useimmat naiset olettaa sen olevan myös kallis. Ja tätähän jotkut miehet olettaa; kun kehutaan omalla autolla, siitä tehdään paljon uudempi ja konekin on ainakin 3-litrainen. Sitten kun kehuskelee sille naiselle, joka jotakin tietääkin ja sanoo että niin tuo korimalli on kylläkin 2005 eikä 2010 ja noita ei edes ole 3-litraisena, ollaan naama nutturalla.
"Usein tavikset ajaleen niin hyvällä autolla mihin on varaa jos silloin joutuu tyytymään tavallaan huonompaan autoon jos vaihtaa suuremman."
Täällähän aina selitetään, kuinka ei edes haluta ajaa uudella autolla kun ne vanhat, toisten jäljiltä hankitut kotterot on niiiiiin hyviä. Että ihan omasta halusta ajetaan romuilla vaikka varaa olisi sadantonnin tehdastilattuun autoon koska vaan taskusta tippuvilla kolikoilla.
Fakta kuitenkin on, että kyllähän valtaosa ajaa/asuu/pukeutuu jne juuri niin kuin mihin on varaa. Ei kukaan aja millään rämisevällä ruostekasalla ellei ole pakko.
JOillekin auto on tärkeä. Itse en ole sitä koskaan ymmärtänyt, mulle ja meille auto on vain kulkuneuvo.
Meillä on omaisuutta (esim yli 700k€ talo) mutta ei yhtään omaa autoa - 2 liisattua. Mulla juurikin sellainen pieni kauppakassi mikä on näppärä kaupungissa ja ahtailla parkkiksilla, mies tarvitsee isomman kun on pitkäjalkainen lähes 2m pitkä. Käytännöllisyys menee merkin ja hinnan edelle.
mulla farkkugolffi uudehko, tartten ison peräkontin ja pienimoottorisen turbon, pieniruokainen on ja autovero pienehkö.
Köyhät vassarit täällä vinkuu. Iso auto = rikas ihminen, pieni kinneri = köyhä ihminen.
Itse en voisi deittailla ukkoa jolla on joku pieni Shitikka, naismaista yäk
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:51"]
Ei kukaan aja millään rämisevällä ruostekasalla ellei ole pakko.
[/quote]
Ajaapas.
Esim. omilla vanhemmillani on 15-vuotta vanha Fiat Punto.
Sitten on kahden käsin sormilla laskettava määrä asuntoja Helsingissä ja Tampereella, mökki Lapissa ja Keski-Suomessa, osakesijoituksia jne. Matkustelevat paljon, ostavat kalliita vaatteita, syövät hyvin jne.
Eivätkä varmaan ole ainoita.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:51"]
Ei kukaan aja millään rämisevällä ruostekasalla ellei ole pakko.
[/quote]
Ajaapas.
Esim. omilla vanhemmillani on 15-vuotta vanha Fiat Punto.
Sitten on kahden käsin sormilla laskettava määrä asuntoja Helsingissä ja Tampereella, mökki Lapissa ja Keski-Suomessa, osakesijoituksia jne. Matkustelevat paljon, ostavat kalliita vaatteita, syövät hyvin jne.
Eivätkä varmaan ole ainoita.
[/quote]
Isälläni on 80-luvun auto ja hän on miljonääri. Kyllä näitä löytyy!
Isompi vanha auto kuluttaa enemmän polttoainetta, joten jos siihen kulutukseen ei ole varaa, oikein on sanonut. Isomman massan liikuttelu kuluttaa enemmän polttoainetta ja siis euroja.