Kysymys myyjille: Asiakkaiden tervehtiminen
Joissakin liikkeissä myyjät pyrkivät tervehtimään sisääntulevia asiakkaita. Toisissa taas tällaista ei tapahdu. Kiinnostaisi tietää motiivi tuolle tervehtimiselle. Onko se ensisijaisesti sellainen ystävällinen huomaaminen vai onko oikeastaan tarkoitus ilmoittaa asiakkaalle, että myyjä on noteerannut hänet ja se on tärkeää esim. varkauksien takia? Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on tullut joskus mieleen, kun tervehtiminen tapahtuu jotenkin hassussa paikassa. Esim. myyjä huikkaa tervehvehdyksen selän takaa. Itse pidän siitä, että saan rauhassa kierrellä katselemassa tuotteita ja ajatus siitä, että myyjä tuijottaa jostain hyllyn välistä, on aika ahdistava.
Kommentit (44)
Noh, vähintä mitä voi tehdä huomioidakseen että on huomannut asiakkaan olevan liikkeessä.. Laskee myös asiakkaan kynnystä kysyä apua, kun hänet on kerran huomioitu.
Noh, vähintä mitä voi tehdä huomioidakseen että on huomannut asiakkaan olevan liikkeessä.. Laskee myös asiakkaan kynnystä kysyä apua, kun hänet on kerran huomioitu.
Entisessä työpaikassani kuului toimenkuvaan tervehtiä jokaista liikkeeseen astuvaa asiakasta, halusi tämä sitä tai ei.
Tervehtiminen on jäänyt päälle ja nykyään ihan toisella alalla työskennellessäni huomaan toimivani asiakaslähtöisemmin kuin moni kollega.
Kaikki asiakkaat eivät halua ylituttavallista tervehtimistä, kuulun heihin. Olen alkanut vältellä vaatekaupoissa asiointia tervehtimisen takia. Koen myyjät ahdistavina.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:48"]Joissakin liikkeissä myyjät pyrkivät tervehtimään sisääntulevia asiakkaita. Toisissa taas tällaista ei tapahdu. Kiinnostaisi tietää motiivi tuolle tervehtimiselle. Onko se ensisijaisesti sellainen ystävällinen huomaaminen vai onko oikeastaan tarkoitus ilmoittaa asiakkaalle, että myyjä on noteerannut hänet ja se on tärkeää esim. varkauksien takia? Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on tullut joskus mieleen, kun tervehtiminen tapahtuu jotenkin hassussa paikassa. Esim. myyjä huikkaa tervehvehdyksen selän takaa. Itse pidän siitä, että saan rauhassa kierrellä katselemassa tuotteita ja ajatus siitä, että myyjä tuijottaa jostain hyllyn välistä, on aika ahdistava.
[/quote] No ihan kuule hyvään asiakaspalveluun ja käytöstapoihin se tervehtiminen kuuluu. Ei sitä minkään varkaaksiepäilyn takia tehdä. Just tänään ihmeteltiin taas töissä erikoisliikkeessä et kuinka urpoja jotkut asiakkaat ovat kun eivät vastaa mitään myyjän tervehdykseen. Sinä ap taidat kuulua näihin mölleihin..
Meillä asiakkaita tulee niin nopeaan tahtiin etten jokaista viitsi tervehtiä. Pieni hymy ja nyökkäys riittää. Tervehdin sitten kun saapuu kassalle. Aamuisin ja muulloin kun on hiljaista voin tervehtiä kaikkia. Hyvän asiakaspalvelun takia teen sen. Muutenkin minusta on kiva olla kohtelias.
Meidän työpaikalla on pakko tervehtiä, se on minimivaatimus. Mieluiten pitää kuitenkin mennä heti jututtamaan asiakasta myös.
Välillä on kiusallista kun asiakkaat haluavat olla omassa rauhassaan ja on pakko jututtaa kuitenkin. Jos esimies ei ole paikalla luistan jututtamisesta ja saatan korvata tervehdyksen vaikka pelkällä hymyllä.
Meillä on sellainen 3 sekunnin periaate huomioida asiakas. Kuuluu hyviin käytöstapoihin. Olen sitten itse asioidessani erinäisisissä liikkeissä huomannut että myyjät eivät huomioi asiakasta mitenkään. Mielelläni vien rahani liikkeisiin jossa sanotaan "hei, kuinka voin auttaa"
Totta kai liikkeeseen tulevaa asiakasta tervehditään! Sehän kuuluu ihan perus käytöstapoihin. Jos ystävällinen nyökkäys ja "hei" on liikaa, niin sitten kyllä kannattaa asioida jossain muualla.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:53"]
Kaikki asiakkaat eivät halua ylituttavallista tervehtimistä, kuulun heihin. Olen alkanut vältellä vaatekaupoissa asiointia tervehtimisen takia. Koen myyjät ahdistavina.
[/quote]
Mikä ihmeen "ylituttavallinen tervehdys"? Tuskin ne myyjät sinua halaamaan juoksevat.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:48"]Joissakin liikkeissä myyjät pyrkivät tervehtimään sisääntulevia asiakkaita. Toisissa taas tällaista ei tapahdu. Kiinnostaisi tietää motiivi tuolle tervehtimiselle. Onko se ensisijaisesti sellainen ystävällinen huomaaminen vai onko oikeastaan tarkoitus ilmoittaa asiakkaalle, että myyjä on noteerannut hänet ja se on tärkeää esim. varkauksien takia? Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on tullut joskus mieleen, kun tervehtiminen tapahtuu jotenkin hassussa paikassa. Esim. myyjä huikkaa tervehvehdyksen selän takaa. Itse pidän siitä, että saan rauhassa kierrellä katselemassa tuotteita ja ajatus siitä, että myyjä tuijottaa jostain hyllyn välistä, on aika ahdistava.
[/quote] No ihan kuule hyvään asiakaspalveluun ja käytöstapoihin se tervehtiminen kuuluu. Ei sitä minkään varkaaksiepäilyn takia tehdä. Just tänään ihmeteltiin taas töissä erikoisliikkeessä et kuinka urpoja jotkut asiakkaat ovat kun eivät vastaa mitään myyjän tervehdykseen. Sinä ap taidat kuulua näihin mölleihin..
[/quote]
Ap vastaa: Vastaan kyllä aina tosi ystävällisesti. Tervehdin yleensä ihmisiä mielelläni. Mutta myyjien tervehtimistyyli on saanut minut pohtimaan tätä. Se ei jotenkin ole aina kovinkaan luontevaa, kuten yritin ekassa viestissä kertoa. Jos esim. olen tutkimassa jotain ja sitten selän takaa kuuluu tervehdys, niin siinä on jotain kummaa. Eihän yleensäkään puhuta selälle. Olenkin ajatellut, että myyjien ohjeistukseen kuuluu tervehtiminen ja jotkut myyjät noudattavat tätä kehotusta kirjaimellisesti.
Työskentelen pienessä liikkeessä. Asiakkaan astuessa sisään sanon yleensä esim. "Moi. Mitäs sais olla?" jos asiakas lähestyy suoraan kassatiskiä tai jos asiakas määrätietoisesti menee hyllylle niin "Moi. Sano jos tarviit apua niin katotaan". Sen jälkeen olen ainakin tekevinäni jotain, jotta asiakas saa oikeasti rauhassa vain katsella niin halutessaan ilman, että vakoilen. Asiakkaan näkökulma on toistaiseksi tutumpi kuin myyjän, joten toimin niinkuin itse haluaisin myyjien tekevän :D
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:53"]
Kaikki asiakkaat eivät halua ylituttavallista tervehtimistä, kuulun heihin. Olen alkanut vältellä vaatekaupoissa asiointia tervehtimisen takia. Koen myyjät ahdistavina.
[/quote]
Mahtaa olla vaikea elämä. Hankalaa se on myyjällekin tietää että ketä uskaltaa tervehtiä ja ketä ei.
Ärsyttävimpiä myyjiä ovat ne, jotka kysyvät vaateliikkeessä esim että "mitä etit?" tai "miten voin auttaa". Kiva sit sopertaa et "öö tulin nyt vaa kattelee jos löytys jotai kivaa, et mitenkää"
Itsehän tervehdin myyjää astuessani kauppaan ellei tämä huomaa minua ensin. Siis tietenkin ellei myyjä ole tekemässä muuta eikä kassalla ole asiakkaita. Onko tämä jotenkin outoa myyjän näkökulmasta?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:21"]
Ärsyttävimpiä myyjiä ovat ne, jotka kysyvät vaateliikkeessä esim että "mitä etit?" tai "miten voin auttaa". Kiva sit sopertaa et "öö tulin nyt vaa kattelee jos löytys jotai kivaa, et mitenkää"
[/quote]
Miten voi olla niin vaikea sanoa, että "kiitos, katselen ensin"?
Työskentelen kaupassa ja minulle on itsestäänselvyys asiakkaan tervehtiminen hänen tullessa ja poistuessa. Se on asiakkaan huomioonottamista, mutta ns. yliyrittäminen, mitä kohtaa monessa vaatekaupassa on vain ja ainoastaan ärsyttävää. Itse vaihdan suosiolla liikettä jos myyjä ei usko ettei apua tarvita. Ymmärrän kyllä myyjien tiukat myyntitavoitteet, mutta uskon silti vahvasti, että tuolla tavoin karkoitetaan asiakkaat.
Olen asunut ulkomailla vuosia ja tehvehtinenhän on ihan perusasia ihmisten kanssa käymisessä! Ainakin täällä se on täysin luonnollinen asia ja se vain iloinen asia.
Tervehdin aina tuttuja ja tuntemattomia ihmisiä, kun en ole missään ruuhkaisessa paikassa tmv.
Mielestäni tervehtiminen tulee suorittaa, kun tullaan kasvotusten vastaan ja voi katsoa silmiin. Mihinkään huoneisiin huuteluun käytävällä, selän takana tervehtimiseen ym. en ole lähtenyt.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:53"]
Olen asunut ulkomailla vuosia ja tehvehtinenhän on ihan perusasia ihmisten kanssa käymisessä! Ainakin täällä se on täysin luonnollinen asia ja se vain iloinen asia.
Tervehdin aina tuttuja ja tuntemattomia ihmisiä, kun en ole missään ruuhkaisessa paikassa tmv.
Mielestäni tervehtiminen tulee suorittaa, kun tullaan kasvotusten vastaan ja voi katsoa silmiin. Mihinkään huoneisiin huuteluun käytävällä, selän takana tervehtimiseen ym. en ole lähtenyt.
[/quote]... tervehtiminen eikä tehvehtiminen :D
Ihan asiakkaan näkökulmasta, tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin ja pidän outona, jos myyjä kaupassa ei tervehdi.