Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys myyjille: Asiakkaiden tervehtiminen

Vierailija
28.06.2014 |

Joissakin liikkeissä myyjät pyrkivät tervehtimään sisääntulevia asiakkaita. Toisissa taas tällaista ei tapahdu. Kiinnostaisi tietää motiivi tuolle tervehtimiselle. Onko se ensisijaisesti sellainen ystävällinen huomaaminen vai onko oikeastaan tarkoitus ilmoittaa asiakkaalle, että myyjä on noteerannut hänet ja se on tärkeää esim. varkauksien takia? Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on tullut joskus mieleen, kun tervehtiminen tapahtuu jotenkin hassussa paikassa. Esim. myyjä huikkaa tervehvehdyksen selän takaa. Itse pidän siitä, että saan rauhassa kierrellä katselemassa tuotteita ja ajatus siitä, että myyjä tuijottaa jostain hyllyn välistä, on aika ahdistava. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari vuotta työskennellyt myyjänä ja en edelleenkään ymmärrä miten joidenkin asiakkaiden on niin vaikeaa ymmärtää se fakta että myyjien on PAKKO tervehtiä ja kysyä että voiko auttaa... Se kuuluu meidän työhön ja on kohteliasta. Silti varmaan puolet asiakkaista vastaa tervehtimiseen vain vihaisella mulkaisulla tai esittää ettei huomaa ollenkaan. Itse koen tämän jopa loukkaavaksi - ihmisiä me myyjätkin ollaan samalla tavalla kuin asiakkaat! Kai se on vaan tää suomalaisten juttu olla niin jöröjä että tuntemattomille ei puhuta... Onneksi ystävällisiä asiakkaitakin on ja ne pelastaakin usein työpäivän aika hyvin :)

Vierailija
22/44 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan alkaa kysymään, että saako tervehtiä. Vai pitäisikö asiakkaiden pitää jotain lappua kädessä, ketä ei saa tervehtiä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ärsyttää suunnattomasti myyjien turhan päiväinen tervehtiminen. Ja olen miettinyt että pitääkö siirtyä nettikauppaan. En haluais, mutta vihaan sitä kun haluan olla omassa rauhassani ja myyjät häiritsee jatkuvasti. Usein puhun puhelimeeni ja he tulevat siihen väliin huutelemaan! En kestä heitä.

Ennen oli tapana että myyjä odottaa asiakkaan halua jutella eikä tunkeudu hänen seuraan. Tämä on ikävää esim. kun on liikkellä toisen kanssa ja juttelee myyjät tulevat keskeyttämään. Jotain rajaa heillä pitäisi olla. 

Olisiko mahdollista että ovella olisi lappu jonka asiakas voisi laittaa kaulaa jossa lukisi: ÄLÄ HÄIRITSE MINUA! Osaan kysyä apua kun tarvin sitä!

Vierailija
24/44 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi. Asiakkaat karkoitetaan sillä että asiakkaan on tervehdittävä jokaista myyjää joka tulee kaupassa vastaan ja kerrottava samat asiat: ¨olen vain katselemassa mitä tuotteita teillä täällä on en tarvi mitään, mutta voin tehdä heräte ostoksen, jos huomaan jotain kivaa, mutta kun sinä häiritset minua jatkuvalla roikkumisella perässäni en saa sitä iloa mitä kaupassa käynti voi tuottaa joten poistun ennen kuin olen katsonut mitä kaikkea teillä on tarjolla ja tyydyn ostamaan sitten netistä. Netissä voi rauhassa katsoa eikä kukaan hengittä niskaani. Luulen että asiakkaat ovat vähentyneet sillä introvertit asiakkaat eivät jaksa sitä myyjän energiaa yhtään. En minä ainakaan. Myyjät teidän agressiivisen käytöksen takia teiltä loppuu työt!

Tai: laittakaa liikkeen oveen kyltti: Täällä käymme asiakkaan kimppuun heti, kun astuu ovesta sisään!

Tai: Asiakkaamme saa tutustua tuotteisiin rauhassa ja saa myyjältä apua vain sitä halutessaan!

Katsokaa sitten kumpi saa asiakkaita enemmän!

Vierailija
25/44 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asiakkaat eivät halua ylituttavallista tervehtimistä, kuulun heihin. Olen alkanut vältellä vaatekaupoissa asiointia tervehtimisen takia. Koen myyjät ahdistavina.

Parempi et pysyt ihan kotonas neljän seinän sisällä.

Vierailija
26/44 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas saa lukea, kuin juntteja osa suomalaisista on.

Vierailija
27/44 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkkä myyjän tervehdys ahdistaa liikaa niin kannattaa asioida nettikaupoissa. Itsekin menen usein "vain katselemaan" enkä koe ollenkaan ongelmaksi vastata noin myyjälle. Hyvin harvassa kaupassa myyjä jää perään roikkumaan tai häiritsemään, kyllä 99% vastaa jotain "kysy vain jos tarvitset apua" ja lähtee takaisin omiin hommiinsa. Toisaalta esim. farkkuostoksilla otan mielellään palvelua vastaan, kerron minkä tyyppistä etsin ja myyjä kantaa vaihtoehtoja sovitettavaksi.

Vierailija
28/44 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä myyjät ovat kuin metsästäjiä nykyisin. He yrittävät  saada kaikki asiakkaat kiinni, jotka kehtaavat tulla sisään! Tämän takia ja moni asia ostamatta tai uusi tuote näkemättä!

Toinen ärsyttävä asia on Sokoksen tavaratalon uusi kassajono. Asiakas tuntee olevansa lehmä jota ohjaillaan nauhoilla minulle tulee joka kerta ärsyttävä olo siinä jonossa ja ihmettelen miksen osta muualta. Miksi seison siinä typerässä jonossa?  Ja alan miettiä mistä muualta saan saman tuotteen vähemmän lehmämäisellä ololla!

Vierailija
29/44 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöllönen kirjoitti:

Olen samaa mieltä myyjät ovat kuin metsästäjiä nykyisin. He yrittävät  saada kaikki asiakkaat kiinni, jotka kehtaavat tulla sisään! Tämän takia ja moni asia ostamatta tai uusi tuote näkemättä!

Toinen ärsyttävä asia on Sokoksen tavaratalon uusi kassajono. Asiakas tuntee olevansa lehmä jota ohjaillaan nauhoilla minulle tulee joka kerta ärsyttävä olo siinä jonossa ja ihmettelen miksen osta muualta. Miksi seison siinä typerässä jonossa?  Ja alan miettiä mistä muualta saan saman tuotteen vähemmän lehmämäisellä ololla!

Syytä meitä suomalaisia; oikein jonottaminen on meille ihan vierasta. Yksi jono menee ihan ok, mutta auta armias jos vieressä avataan toinen kassa, siinä jää heikommat jalkoihin kun jonon perältä sprintataan sinne, ei puhettakaan että kassoille osattaisiin mennä "vetoketjumalliin" jonotusjärjestyksessä.

Vierailija
30/44 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiytyä terapiaan, jos pelkkä tervehdys ahdistaa. Ihmiset ovat luonnostaan sosiaalisia. Itse sanon vaatekaupoissakin suoraan, jos olen tullut vain pyörimään. Heti jätetään rauhaan. Eihän myyjää voi syyttää siitä, että sinä et osaa käyttäytyä luontevasti.

Vierailija
31/44 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla myyjien pitää laskea sanomansa tervehdykset ja se, miten siitä lähteneet asiakaskontaktit ovat johtaneet kauppaan. Sitten joka kuukausi kerrotaan miten hyvin/huonosti on noteerattu asiakas.

Tämä ohjeistus/sääntö tulee ihan työnantajan puolelta.

Vierailija
32/44 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pari vuotta työskennellyt myyjänä ja en edelleenkään ymmärrä miten joidenkin asiakkaiden on niin vaikeaa ymmärtää se fakta että myyjien on PAKKO tervehtiä ja kysyä että voiko auttaa... Se kuuluu meidän työhön ja on kohteliasta. Silti varmaan puolet asiakkaista vastaa tervehtimiseen vain vihaisella mulkaisulla tai esittää ettei huomaa ollenkaan. Itse koen tämän jopa loukkaavaksi - ihmisiä me myyjätkin ollaan samalla tavalla kuin asiakkaat! Kai se on vaan tää suomalaisten juttu olla niin jöröjä että tuntemattomille ei puhuta... Onneksi ystävällisiä asiakkaitakin on ja ne pelastaakin usein työpäivän aika hyvin :)

Minä kävin tänään isommalla ostoskierroksella. Olen vieläkin todella iloinen kun hyllyttäjä auttoi minua etsimään oikeat mausteet. Maitotuotetiskillä toinen työntekijä latoi tuotteet suoraan kylmälaukkuuni ja kaikista hienonta oli kun kassalla olevalla nuorukaisella eivät palaneet hihat vaikka yhdestä hedelmäpussistani oli hintalappu pudonnut ja hän joutui käymään punnitsemassa hedelmät uudestaan. Taatusti käyn uudestaan tuollaisessa kaupassa jossa asiakkaasta todellakin välitetään.

Minä tervehdin työntekijöitä ensin kun keskeytin heidän työntekonsa kysyessäni asioita. Kassa tervehti heti kun hän oli ehtinyt hoitaa asiansa valmiiksi edellisen asiakkaan kanssa.

Selkäni takaa kuului kyllä paheksuvaa tuhahtelua ja puhkumista. Jos perässä seissyttä jurppi noin paljon se, että minulla oli paljon ostettavaa niin miksi hän tulee minun perääni kassajonossa? Vieressä on itsepalvelukassojakin eli sinne olisi voinut mennä kun kerran ostokseni ottivat häntä aivoon. Kaikki kunnia ja kiitos kassanuorukaiselle, ettei hän antanut takana olevan provosoijan vaikuttaa mitenkään minun asiakaspalveluuni! Sanottiin heipat ja sen jälkeen hän kääntyi palvelemaan tuhahtelijaa.

Vierailija
33/44 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä voisi odottaa että asiakas aloittaa keskustelun!

Vierailija
34/44 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukavaa, jos asiakaspalvelija osaisi tervehtiä sanomalla ystävällisesti "Hei!" tai "Hyvää päivää!"

Sen sijaan enimmäkseen nykyään nakataan töykeä äänekäs "TÖRVE!!" päin asiakkaan naamaa.

Ollaanko olevinaan mukavia ja rennon tuttavallisia vai mistä on kysymys?

Vierailija
35/44 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asiakkaat eivät halua ylituttavallista tervehtimistä, kuulun heihin. Olen alkanut vältellä vaatekaupoissa asiointia tervehtimisen takia. Koen myyjät ahdistavina.

Kuka tässä ylituttavallisesta tervehtimisestä on puhunut? Ei kukaan! Välttele sinä ihan rauhassa kauppoja, sinunlaistesi takia ei tavallinen kohtelias myyjä kyllä lakkaa tervehtimästä muita. Ahdistu ihan rauhassa!

Vierailija
36/44 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakas kirjoitti:

Myyjä voisi odottaa että asiakas aloittaa keskustelun!

Eikä voi! Asiakasta myyjä tervehtii aina ensin! Se on tervehdys eikä keskustelun avaus, tyhmä!

Vierailija
37/44 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään käsitystä ihan tavallisista käytöstavoista, jos pitää pahana sitä että myyjä tervehtii! Ei alkeellisintakaan! Miten nämä huonosti kasvatetut ihmiset ikinä pärjäisivät jossain USA:ssa tai Englannissa? Olisivat ahdistuneita kun siellä tosi ystävällisesti tervehditään?

Ai niin, eiväthän he sinne voisi mennäkään! Ahdistuisivat jo lentokentällä.

Vierailija
38/44 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ärsyttää suunnattomasti myyjien turhan päiväinen tervehtiminen. Ja olen miettinyt että pitääkö siirtyä nettikauppaan. En haluais, mutta vihaan sitä kun haluan olla omassa rauhassani ja myyjät häiritsee jatkuvasti. Usein puhun puhelimeeni ja he tulevat siihen väliin huutelemaan! En kestä heitä.

Ennen oli tapana että myyjä odottaa asiakkaan halua jutella eikä tunkeudu hänen seuraan. Tämä on ikävää esim. kun on liikkellä toisen kanssa ja juttelee myyjät tulevat keskeyttämään. Jotain rajaa heillä pitäisi olla. 

Olisiko mahdollista että ovella olisi lappu jonka asiakas voisi laittaa kaulaa jossa lukisi: ÄLÄ HÄIRITSE MINUA! Osaan kysyä apua kun tarvin sitä!

Jossain entisen Neuvostoliiton alueella on edelleenkin tuota tylyä neukkumeininkiä. Itse en sellaista kaipaa lainkaan. Mene Tallink Siljan laivoille ja Viroon & Venäjälle, jos kaipaat tuollaista palvelukulttuuria.

Vierailija
39/44 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en turhaa tervehtimistä tajua pitäisi ihmisiä joka paikassa niin sanotusti tervehtiä. Joskus kiinostaa joskus ei niin se vaan ainakin mulla on. Myös kyllä jos myyjällä kaupassa menee tunteisiin jos asiakas ei tervehdi, niin myyjän kannattaa vaihtaa alaa.

Vierailija
40/44 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään käsitystä ihan tavallisista käytöstavoista, jos pitää pahana sitä että myyjä tervehtii! Ei alkeellisintakaan! Miten nämä huonosti kasvatetut ihmiset ikinä pärjäisivät jossain USA:ssa tai Englannissa? Olisivat ahdistuneita kun siellä tosi ystävällisesti tervehditään?

Ai niin, eiväthän he sinne voisi mennäkään! Ahdistuisivat jo lentokentällä.

Siellä kysytään heti miten voit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä