Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus Kimi Räikkösestä

Vierailija
25.06.2014 |

Räikkönen on ajanut F1-luokassa vuodesta 2001 lähtien, ajaen tosin rallia kaudet 2010 ja 2011. Suurimman osan urastaan Räikkönen on saanut ajaa sarjan parasta, tai jopa ylivoimaisesti parasta autoa. 2007-2009 Kimillä oli sarjan ylivoimaisesti paras auto. 2007 jouduttiin silti anelemaan Massalta apua jotta voitettaisiin häpeämestaruus, 2008 kolaroitiin Belgiassa, Monacossa Sutilin kanssa ja Kanadassa Hamiltonin kanssa, lisäksi Massa oli koko kauden Kimin niskan päällä. 2009 auto oli jälleen loistava ja Massa otti Kimistä yliotteen. Massahan sen mestaruudenkin kimille lahjoitti antamalla tämän voittaa päätöskisan. Tämä herätti useissa F1-asiantuntijoissa tarpeen laukoa totuuksia lehdistölle:

''Kanadalainen ex-formulamestari Jacques Villeneuve on lytännyt kollegansa Kimi Räikkösen mestaruuden vuodelta 2007. Villeneuve sanoo brasilialaisen TotalRace.com-sivuston haastattelussa, että Kimi voitti mestaruutensa tuurilla.''

''Kimi Räikkösen kauden 2007 äärettömän niukka maailmanmestaruus tuli osin
vilpillisesti, Ferrarin tuolloinen mekaanikko Nigel Stepney kertoo
Racecar Engineering -lehdessä.''

"Kimi Räikkönen voitti uransa toistaiseksi ainoan F1-maailmanmestaruutensa Ferrarilla vuonna 2007. Ferrarin entisen päämekaanikon Nigel Stepneyn mukaan Räikkösen auto oli voitokkaassa kauden avauskisassa Melbournessa sääntöjen vastainen. Räikkönen voitti mestaruuden lopulta vain pisteen erolla."

Käytännössähän räikköstä ei mestarina edes pidetä. Se ainoa mestaruudentapainen kun tuli tuurilla, kuten Villeneuve osuvasti on asian ilmaissut. Ilmeisesti Ferrarillakin kyseinen häpeämestaruus halutaan unohtaa, koska Abu Dhabin Ferrari-teemapuistoon Kimin nimi oli kirjoitettu väärin. Räikonnen.

Eipä se Räikkönen kovin hyvää työtä tehnyt McLarenillakaan. Autolla olisi pitänyt pystyä pariin mestaruuteen, mutta niin vain ne jäivät saamatta. Eikä aika Ferrarillakaan kovin hyvä ollut. Tallikaverilta tuli käkättimeen. Menestystä sentään hieman tuli, tosin sekin muiden avustuksella. Kimillä oli onni ajaa Ferraria aikana, jolloin se oli täysin ylivoimainen auto. Jopa Massa keräsi silloin kasapäin voittoja ja antoipa siinä sivussa käkättimeen kimille perusteellisesti. Sehän sitten oli syynä kimin nöyryyttäviin potkuihin.

Yksi kautta aikain parhaista kuljettajista Fernando Alonso on joutunut jo kahteen kertaan pelastamaan tallin, jossa kimin autonkehitystaidot ovat vieneet kilpailukyvyn. McLaren ei voittanut yhtään osakilpailua Räikkösen viimeisenä kautena siellä, mutta Alonson tultua talliin ja ottaessaan autonkehityksen vastuulleen, tuli seuraavana kautena talliin kahdeksan voittoa. Toki talliin oli astunut paremmat kuljettajat, jotka taistelivat ylivoimaista Ferrarin autoa vastaan varsin hienosti. Valitettavasti FIAn avustuksella mestaruudet vietiin Ferrarille. Kun Räikkönen ei tulevina kausina kyennyt Massan vauhtiin, päätettiin Ferrarilla korvata flopannut ykköskuski Fernando Alonsolla. Räikkönen ei saanut vuodeksi 2010 tallipaikkaa edes Marussialta.

Sen sijaan kimi lähti kokeilemaan rallin ajamista. Kimille ajaminen tosin vaikutti olevan pelkkää hupia ja miestä kiinnostivat enemmän metsurin hommat. Myös lumilapio ja fyysinen työ tulivat räikköselle rallivuosien aikana tutuiksi, niin monta kertaa mies joutui autonsa hangesta kaivamaan esiin. Tuloksena oli muutama mm-piste, milläs muulla kuin tuurilla.

Vuonna 2012 kaikki muuttui. Lotus antoi kimille mahdollisuuden palata kuninkuusluokkaan. Edes Williams ei vastaavaan riskiin halunnut ryhtyä. Sitten Lotus sai aikaan huippuauton, jolla oli helppo tehdä kohtuullinen paluu. Kiitokseksi tästä kimi iski tikarin työnantajansa selkään viemällä tallin sisäiset ongelmat julkisuuteen syksyllä 2013. Kirsikkana kakun päällä haistattelut tallin tekniselle insinöörille tilanteessa, jossa olisi nöyrästi pitänyt päästää nopeampi tallikaveri edelle, kun sitä oli jo monta kertaa vaadittu. Räikkösen ura Lotuksella päättyi luovuttamiseen kesken kauden 2013, eikä mies saanut viimeiseltä kaudelta edes palkkaa.

Nyt sitten Ferrarille hankittiin sponsoriksi Shell, ja heidän mannekiininsa räikkönen pääsi uudelleen Ferrarille. Toki hänelle tehtiin heti selväksi, ettei tallin ykköskuljettajaa Alonsoa saa haastaa (Montezemolon toteamus talvella 2014). Räikkösen toisen Ferrariuran saavutuksia ovat olleet tähän mennessä ulosajo, spinnaukset, tekniset ongelmat ja muutamat huikeat pressikierrokset Shellin mieliksi harjoituksissa, ja aika-ajoissa. Kisassa Alonso on pyyhkinyt kimistä ohi ja karkuun muutamassa kierroksessa. Autolla joka vastaa tasoltaan tällä hetkellä lähinnä Caterhamia (räikkösen suoritukset Malesiassa todistavat tämän, esim. juuttuminen ruotsalaisen Ericssonin taakse) on Alonso kuitenkin onnistunut nappaamaan haltuunsa sijan mm-sarjan 4 parhaan joukossa. Uskomaton kuljettaja! Pahaa pelkään, että tämä kausi jää Räikkösellä viimeiseksi, jos ei Ferrari saa pitkästä aikaa kilpailukykyistä autoa radalle. Kaksi vuotta Kimi sai nauttia Lotuksen huippuautosta ja ykköskuskiasemasta tallissa puolitoista kautta. Tämä yhdistelmä loi osittaisen harhakuvan hyvästä paluusta ja Shellillä mentiin vipuun ja luvattiin Ferrarille maksaa Kimin palkan, jos he huolivat hänet talliinsa. No, ilmainen kuski on aina ilmainen ja Kimin ajosuoritukset näyttivät kohtuullisilta, joten huolivathan he. Katkera totuus kuitenkin paljatui kun Räikköseltä otettiin ykköskuskin asema pois. Grosjean otti vaivatta hallitsevan kuljettajan roolin tallissa ja karu totuus Kimin taidoista paljastui. Nyt kaudesta 2014 on ajettu 8 kisaa, ja Alonsolla on koossa pisteitä 79, Räikkösen 19 vastaan...

Karua mutta totta!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä antaisi tuollaiselle kimittäjälle.

Vierailija
2/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on sekin että se on sikarikas ja saa koko ajan lisää rahaa siitä että ajelee miten tykkää maailmalla joka toinen viikko :D Ei se huonoo elämää olla voi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin osan tuosta aloituksesta.

Lässynlässyn.

Totuus on kuitenkin se, että ketjun aloittajalla maailmanmestaruuksia on pyöreät 0 (nolla) kappaletta.

Räikkösellä 1.

Vierailija
4/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:57"]

No aletaan nyt vaikka siitä että mclarenin vuosina auto oli teknisesti epäluotettava, tuli paljon keskeytyksiä teknisten vikojen takia. [/quote]

 

Ja siitä huolimatta Kimi hävisi Schumille vain kaksi pistettä kaudella 2003. Eli ei se Suuri Mestarikaan aina niin ylivoimainen ollut.

Formuloissa, niin kuin yleensäkin urheilussa, tarvitaan taidon lisäksi myös tuuria ja muiden epätuuria. Näin se vain on.

Minua nuo Kimiä mollaavat tyypit vain huvittavat. Eivät todellakaan seuraa F1:siä mitenkään kiinnostuneesti tai innostuneesti.

 

Vierailija
5/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä jollain paljon Kimiä vastaan.

Lieneekö sama skitso kun vihaa Kokoomusta?

Vierailija
6/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on jollain hampaankolossa Räikköstä vastaan... kateus, ei kai tälläiseen muukaan kirvoita. Monelta jää noikin saavuttamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikkönen on silti varmasti itseensä tyytyväinen: tehnyt rahaa ja saanut naisia. Mitä muuta mies tarvitsee?

Vierailija
8/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ot, mutta miksi pitää heti vetää kateuskortti esiin kun puhutaan totuuksia? Ap:han on oikeassa, Kimin pitäisi tajuta miten naurettavilta nuo sekoilut näyttävät.

Suomalainen mentaliteetti vain on sellainen, että ollaan pienestäkin tyytyväisiä, sillä suuria saavutuksia harvassa lajissa saamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikkönen on kauhee. Eikä siinä auta rahaakaan :D

Vierailija
10/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimi on rakastunut. Minttu huumassa, joten formulat jääneet kakkoseksi. Minttu joka kisassa mukana joten kimi pysty keskittymään;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus? onko tämä kirjoitus jonkun mielestä se ainut totuus?

Faktaa on kuitenkin että Kimi on maailmanmestari ja pärjännyt hyvin muinakin vuosina. Paremminkin pärjänneitä on, mutta huomattavan paljon enemmän niitä jotka ei ole päässeet lähellekkään Kimin saavutuksia.

Ja kyllä minäkin jättäisin hommat kesken jos ilmaiseksi pitäisi töitä tehdä, ja taatusti toisin asian esiin. Miksi jotain Lotusta olisi pitänyt suojella siitä että he ei huolehdi velvoitteistaan?? 

 

Ja kun Kimillä on hilloa tilillä enemmän kuin palstailijoilla yhteensä niin mikäpä muukaan kuin kateus toisen menestyksestä saa kirjoittamaan tälläistä valhetta ja nimetä se vielä totuudeksi.

 

Tulokset puhuu puolestaan ja moni on halukas Kimille maksamaan edelleen. Jos ois noin paska jätkä kuin kirjoituksesta voi päätellä niin eiköhän ura olisi jo loppunut

 

 

 

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:30"]

Ihan ot, mutta miksi pitää heti vetää kateuskortti esiin kun puhutaan totuuksia? Ap:han on oikeassa, Kimin pitäisi tajuta miten naurettavilta nuo sekoilut näyttävät.

Suomalainen mentaliteetti vain on sellainen, että ollaan pienestäkin tyytyväisiä, sillä suuria saavutuksia harvassa lajissa saamme.

[/quote]

Vierailija
12/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielä nyt on vähän vuodet ja faktat sekasin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko itse, ap, tuon keksit?

Vierailija
14/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikkönen ei surkimusten totuuksia kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:28"]

Räikkönen on silti varmasti itseensä tyytyväinen: tehnyt rahaa ja saanut naisia. Mitä muuta mies tarvitsee?

[/quote]

 

Aika moni varmaan kaipaa rakkautta. 

 

Vierailija
16/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aletaan nyt vaikka siitä että mclarenin vuosina auto oli teknisesti epäluotettava, tuli paljon keskeytyksiä teknisten vikojen takia. Tosin ap:n ja Villeneuven mielestä Kimi varmaan ne osat oli rakentanu eli Kimin syytä nekin. 

 

Kimi korvattiin Alonsolla Santanderin miljoonien vuoksi, formuloiden ajaminen on kallista puuhaa ja harvassa on ne tallit jolle ei ilmaset miljoonat kelpaa. Palkkasivat Alonson, Santander maksoi osin Alonson ja kokonaan Kimin palkan siltä ajalta mitä sopimusta oli jäljellä. Järjestelyllä myös varmistivat että Kimi ei voi ajaa muissa talleissa sopimusrikon uhalla. 

 

Lotuksesta on turha maalata uhria tai syytöntä tapahtuneeseen. Jos työnantajasi on sinulle miljoonia velkaa ja itse teet todella hyvää työtä, lupauksista huolimatta palkkasaatavista ei makseta edes osaa niin sitäkö ei saisi sanoa ääneen? Siellä tallissa oli ilman rahojaan muitakin kun Räikkönen, teknistä henkilökuntaa mm jotka eivät ole miljonäärejä ja joille sillä rahalla on oikeasti merkitystä. 

Vierailija
17/40 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mutta Kimi on aina Kimi, eikä siihen muut pysty...

Vierailija
18/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lukemisen siihen kun mainittiin Jacques Villeneuve... siinähän se vasta onkin "uskottava" F1-tähti!

Vierailija
19/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä kimi-ihannointia ilmassa. :D

Vierailija
20/40 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Suomessa muitakin "loistavia" formulakuskeja.

 

 Heikki Kovalainen, Mika Salo ja JJ Järvilehto.

 

 Kyllä ylistettäviä riittä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän