Lentoemännät vs. Finnair
Vaikka periaatteessa olen mielelläni heikomman puolella, niin kyllä silti ihmetyttää. Itse olisin tiukan paikan tullen valmis omalla työpaikallani siihen, että kaikki taipuvat jonkinasteisiin huononnuksiin palkoissa/luontoiseduissa jos sillä säästetään työpaikat. Varmaan aika moni irtisanottu ottaisi mieluummin pienen palkanalennuksen kuin jäisi työttömäksi.
Toki ymmärrän, kun sanotaan, että taipumalla annetaan työnantajille mahdollisuus "riistää" jatkossakin. Mutta talouden realiteeteille kukaan meistä ei voi mitään. Loppujen lopuksihan Finnair tässä kiistassa on se, joka yrittää kaikin tavoin työntekijöiden työpaikat säilyttää, tarjoamalla vaihtoehtoa irtisanomisille..!!! Ay-liike taas pelaa rulettia ihmisten toimeentulolla -haetaan kaikki tai ei mitään -voittoa, joka voi johtaa siihen "ei mitään" :(
Todella toivon, että sitten kun omaan firmaan rysähtää seuraavat yt:t, työnantaja hakisi säästöjä muullakin tavalla kuin pistämällä ihmisiä pihalla. Henkilöstökuluja kun voi leikata muillakin tavoin..! Ja ei, minulla ei ole itsellä mitään Finnair-kytköksiä. Mitä nyt pitkäaikaisena asiakkaana toivoisin, että sinivalkoiset siivet lentää jatkossakin.
Kommentit (15)
Niin, onhan se selvä että jos Finnairin ostaa joku toinen yhtiö, kyllä meidän yhteydet muualle välttämättä siitä kärsii eikä "Illaksi kotiin" enää välttämättä pelitäkään. Lentomarkkinat ovat selkeästi muuttuneet Finnairin monopoliajoista, mutta lentohenkilökunta ei suostu sitä ymmärtämään.
Mutta Finnairissahan on sellainen outo juttu meneillään, että toisaalta sanotaan ihmisiä irti ja yhtäaikaisesti neuvotellaan säästöpaketeista. Lentoemännäthän suostuisivat 5% palkanalennuksiinkin, mutta se ei taida riittää yrityksen johdolle.
Samaan aikaan aika suuri koneisto toimistolla saa pitää työpaikkansa, palkkansa ja etunsa. Vain suorittavan portaan palkkoihin halutaan kajota.
p.s. eikö teistä ole ollenkaan ihmeellistä että yhtiö irtisanoo työntekijöitään ja palkkaa myös lisätyövoimaa täsmälleen samaan työhön?
mulle on tervetullutta päästä finnairilla muuallekin kuin nykykohteisiin. sitä se uus ostaja toisi tullessaan. aivan sama, minkäväriset siivet mua kuljettaa.
Meidän tavisemojen mielipiteet ei paljon paina, kun liitto nämäkin asiat valitettavasti päättää :(. Itse olen melko turvassa, mutta ottaa silti päähän, kun ihan mielelläni suostuisin palkanalennuksiin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:04"]
mulle on tervetullutta päästä finnairilla muuallekin kuin nykykohteisiin. sitä se uus ostaja toisi tullessaan. aivan sama, minkäväriset siivet mua kuljettaa.
[/quote]
Ja mulle Helsinkiläisenä ei paljoa jää puristelemaan jos kaikki Vantaan pohjoispuolella olevat lentokentät jäisivät Finnairin palvelujen ulkopuolelle! Ihan sama mulle millä jengi PKS:n ulkopuolella kulkee ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:06"]
Meidän tavisemojen mielipiteet ei paljon paina, kun liitto nämäkin asiat valitettavasti päättää :(. Itse olen melko turvassa, mutta ottaa silti päähän, kun ihan mielelläni suostuisin palkanalennuksiin.
[/quote]
Joo, tätä juuri tarkoitan! Vaikka suuri enemmistö hyötyisi myönnytyksistä, niin otetaan riski ja "työtaistellaan". Pelkään, että omassa firmassa käy samoin. Ei suostuta puhkomaan syntyneitä palkkakuplia (meillä mm. organisaatiouudistuksessa jäänyt siirtynyt kovapalkkaista väkeä vähemmän vaativiin tehtäviin) eikä luopumaan keskimääräistä paremmista luontoiseduista edes säästömielessä. Hintana voi sitten olla se, että väkeä laitetaan ulos. Eli liitossa eletään eri todellisuutta, kun asuntolainaa maksavassa lapsiperheessä :(
SLSY:ssä on mukana ihan lentäviä, se ei ole kuin ehkä yhdelle tai kahdelle kokopäiväistä toimistointia. Eli ihan omia etuja siellä ajetaan ja punnitaan tarkasti mihin suostutaan ja mihin ei. Kaikkien mieliksi tuskin voi päätöksiä tehdä koskaan!
Jos meillä yyteet olis samanmoisia, että osalle kenkää ja muilta palkkaa pienemmälle, niin sitten se kenkää kiitos. Yhtään pienemmällä ei enää tässä maassa pärjää.
Kyllä oli niin persereikä "tarjoilija" viime pe Amsterdam-Hki finskin lennolla, että okast pois. Tuollaisesta päänaukomista asiakkaalle kuin asiakkaalle ei saisi maksaa senttiäkään. Oppisivat ensin käyttäytymään ja vasta sitten vaatisivat palkkaa.
Mun täytyy Finnairin pitkäaikaisena asiakkaana ja paljon muitakin yhtiöitä käyttäneenä sanoa, että tyytyväisiin olen aina ollut Finnairin lentoihin. Vaikka Finnairia aina parjataan palvelusta jne. niin minulla ei ole niistä mitään valitettavaa. Nopeita, suoria reittejä ja kilpailukykyisin hinnoin. Toki kannattavuus onkin sitten koetuksella, kun kilpailukykyisen hinnan tarjoamiseksi nykyisillä henkilöstökustannuksilla, ei voittoa paljon synny.
Ikävä oli marraskuisen lakon uhankin vaikutus tulokseen. Vaikka lakko jäi lyhyeksi, niin kustannusvaikutukset olivat valtavat, kun yhtiö joutui maksamaan korvaavia lentoja asiakkailleen.
Jos mietin asiakkaana, niin sitähän suhtautuu karsaasti sellaisiin yrityksiin, jotka kohtelevat työntekijöitään huonosti. Minusta Finnair ei nyt toimi niin. Vai onko jotain jäänyt kertomatta julkisuuteen? En minä ainakaan ole mistä kuullut, että Finnair irtisanoisi samaan aikaan kun neuvottelee?!!! Irtisanomisuhka on tietty eri asia, mutta -kuten yllä sanottu.
Totuus on se, että nämäkään säästöt eivät riitä. Konkaan tai myyntiin tuo Finnair Menee.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:28"]
SLSY:ssä on mukana ihan lentäviä, se ei ole kuin ehkä yhdelle tai kahdelle kokopäiväistä toimistointia. Eli ihan omia etuja siellä ajetaan ja punnitaan tarkasti mihin suostutaan ja mihin ei. Kaikkien mieliksi tuskin voi päätöksiä tehdä koskaan!
[/quote]
No ei varmaan kaikkien mieliksi, mutta miten olisi enemmistön hyväksi? En tajua sitä, että jäljelle jääneet saisivat pitää "saavutetut etunsa" sen hinnalla, että toisilta menee työt. Nykyisessä laskusuhdanteessa työn menetys on vähintään pieni tai keskisuuri tragedia yksilölle. Solidaarisuus on se, mitä itse peräänkuulutaan eli että varmistetaan, että kaikki saavat jotakin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:31"]
Jos meillä yyteet olis samanmoisia, että osalle kenkää ja muilta palkkaa pienemmälle, niin sitten se kenkää kiitos. Yhtään pienemmällä ei enää tässä maassa pärjää.
[/quote]
Kuinka hyvin meinasit ansiosidonnaisella tienata? Tässä suhdanteessa ei uusi duuni ehkä kärky ihan nurkan takana. Tai ei ainakaan monella alalla. Itse kyllä roikkuisin työnsyrjässä kiinni pienemmälläkin palkalla -uutta duunia on helpompia hakea työllisenä kuin työttämänä :(
Jenkeissä Euroopan kokoista markkinaa hallitsee 4 yhtiötä 90-prosenttisesti.
Tällä puolen Atlanttia lentoyhtiöitä on kymmeniä. Vielä.
Suuri keskittyminen on kilpailun vapauduttua tulossa tännekin ja siinä rytäkässä ei Finnair huonolla palvelulla ja nukkumiskomiteoilla pärjää.
Valtionyhtiöt rimpuilevat vielä mutta huonosti siinä käy. Ja se on tietty ihan hyvä -kilpailu hoitaa homman.
Niin... jos näillä SLSY:n perseilijöillä on yhtään älliä päässä niin ne suostuu mutta ei taida olla. Sitten ihmetellään kun vuoden päästä on läjäpäin työttömiä lentsikkatarjoilijoita ja koneet täynnä halpaa vuokratyövoimaa!