Lasten Parhaat Kirjat - ÄLÄ OSTA MITÄÄN!
Ennen joulua tilasin Lasten Parhaista Kirjoista tuotteita, joiden loppusumma oli vajaat 80e. Kirja tulivat perille ja samassa laatikossa niiden kanssa oli lähetyslista sekä lappu, jonka mukaan lasku lähetetään erikseen.
Laskua ei kuulunut (enkä osannut sitä kaivatakaan) kunnes helmikuussa pamahti saman tien karhulasku, jossa alkuperäisen laskun loppusummaan oli lisätty 5e. Ainoa johtopäätös oli se, että Itella oli hukannut alkuperäisen laskun. Niinpä sitten soitin samantien kirjakerhoon, jossa asiakaspalvelun ihminen sanoi, että unohda se 5e, kunhan maksat sen alkuperäisen summan. Näin tein.
Helmi-maaliskuun vaihteessa tuli kuitenkin sitten perintäyhtiöltä lasku: 13e. Soitin perintäyhtiöön, jossa totesivat mm. seuraavia asioita:
-Kirjakerho ei voi sanoa, että unohda se 5e, kun perintäfirmalta on jo lasku lähtenyt.
-Minun olisi pitänyt kuitenkin maksaa alkuperäinen summa alkuperäisellä laskulla. (Miten, kas siinä pulma, kun edelleenkään alkuperäinen lasku ei ole tullut perille...)
-Perintäyhtiö selvittelee asiaa, siksi ajaksi 13e -perintälasku on "jäädytetty".
Kun 13e:n eräpäivä tuli, soitin itse uudestaan perintäfirmaan, onko asia edennyt, ja voinko todella olla maksamatta tuota summaa, kun eräpäiväkin jo on... Vastaus oli, että koska lasku on jäissä, sitä ei todellakaan tarvitse maksaa ja he palaavat asiaan.
Tänään tuo asiaanpalaaminen sitten tapahtui: perintä jatkuu. Kuinka ollakaan, kirjakerhossa ei tiedetty muka mitään siitä, että siellä olisi kehotettu jättämään tuo 5e maksamatta! Eikä tässä vielä kaikki, lisäksi perintäfirma oli lähettänyt uuden karhulaskun, loppusummana reilut 16e.
Koko tilanne on aivan älytön. Koko ajan olen toiminut ohjeiden mukaan ja maksan aina kaikki laskuni sitä mukaa, kun niitä saan. Tässä tapauksessa ensin ryssi Itella jättämällä alkuperäisen laskun toimittamatta. Sitten ryssi Lasten Parhaat kirjat sanomalla minulle, että jätä karhu maksamatta, mutta jättämällä tämän kirjaamatta omiin tiedostoihinsa. Ja tästä hyvästä minä saan jatkuvasti lisää maksettavaa...
Tarinan opetus: Jos olet Lasten Parhaiden Kirjojen jäsen, eroa heti. Jos et ole, älä koskaan myöskään liity.
Kommentit (6)
Mulle taas kävi niin, että ostin netistä isolta suomalaiselta firmalta 20 euron tuotteen. Maksoin sen pari päivää eräpäivän jälkeen. Tuli karhu, maksa 5 euroa myöhästymisestä. Maksoin sen (ajoissa).
Tuli toinen karhu, et ole maksanut karhuttua laskua. Soitin, asiaa selvitellään. No, sitten olivatkin laittaneet sen toisen 5 euroa perintätoimistolle. En jaksanut tapella, maksoin ajallaan sen perintätoimiston laskun. Sieltä tuli toinen lasku, etten ollut maksanut muka sitä ekaa maksua. Soitin ja asia selvisi. Mutta kyllä jäi sellanen olo, että noita karhuja lähetellään ihan vaan, jotta saataisiin lisää rahaa ihmisiltä.
Ja rehellistä kansalaista kyykytetään...
En muista, oliko sama kirjakerho, mutta joku näistä suurista kuitenkin. Soitin asiakaspalautukseen, että haluan palauttaa yhden kirjan usean kirjan paketista. He sanoivat, että vähennä laskusta palautetun kirjan hinta. Näin tein ja maksoin laskun. Pitkän ajan päästä perintätoimistosta tuli karhu. Siis täh, miksi eivät voineet laskutuksesta ottaa yhteyttä ja kysyä, miksi maksamani summa oli pienempi kuin laskussa. Sitten asiakas soittelee. Tästä lähdin ostan kirjani, sieltä mistä saa palvelua, vaikka Stockalta.
Aina sähköpostilla myös yhteys jotta on mustaa valkoisella. Ja hyvityslasku.
Aina sähköpostilla myös yhteys jotta on mustaa valkoisella. Ja hyvityslasku.
Mulla muuan toinen kirjakerho ei suostunut ottamaan osoitteenmuutosta vastaan vuonna 1999. Perintäfirma muistaa kahdesti vuodessa, mutta ei noista pikkulaskuista koskaan sen kummempaa seuraa. Laita perintäfirmalle sähköpostia (jää todiste itsellesi) että lasku on aiheeton etkä aio niitä perintäkuluja maksaa. Sitten unohdat koko jutun.