Jos ei ole jonoa, otatko vuoronumeron?
Jos asioit paikassa, jossa on vuoronumerosysteemi, mutta ei yhtään asiakasta jonossa, otatko vuoronumeron? Kerro, miksi.
Kysyn mielenkiinnosta, koska työpaikassani asiakkaat haluavat aina orjallisesti painaa sitä nappia ja ottaa numeron. Päivittäin on tilanteita, jolloin meitä on pari asiakaspalvelijaa vapaana ja asikas tulee palvelupisteelle. Otan heti katsekontaktia ja asiakkaan lähestyessä tervehdin. Jos hän menee vuoronumerolaitetta kohti, huikkaan että ei tarvitse ottaa numeroa.
Tästä huolimatta 80% painaa silti sen numeron. Parhaimmillaan asiakas ei saa nappia painettua ja kerkeän pari kertaa todeta, että ei tarvitse ottaa numeroa, kunnes hän vihdoin lapun saatuaan toteaa "aijaa" ja heittää lapun roskikseen.
Voisiko joku valaista, mistä tämä johtuu? Kuuluuko se suomalaiseen mielenlaatuun, että sääntöjä noudatetaan niin orjallisesti, ettei tiskille saa mennä ilman lappua? Vai onko se vaan niin hauskaa, kun saa painaa nappia ja kuuluu "pling"?
Kommentit (19)
Otan numeron ihan siksi, ettei vapaalta näyttävä henkilö aina välttämättä ole vapaa, vaan saattaa tehdä esimerkiksi edellisen asiakkaan jäljiltä jotain. Jos henkilö kuitenkin huikkaa "ei tarvitse ottaa vuoronumeroa", en sitä tietenkään ota.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:51"]
minulle sanottu niin monta kertaa, että AINA pitää ottaa numero, että se on tärkeää jonkun rekisterin kannalta
[/quote]
niin vähän arvelinkin, että joskus se on tarpeellista. Mutta omalla työpaikallani (marketin liha-kalatiski) sillä ei ole muuta virkaa kuin pitää oikea palvelujärjestys ruuhka-aikaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:51"]
minulle sanottu niin monta kertaa, että AINA pitää ottaa numero, että se on tärkeää jonkun rekisterin kannalta
[/quote]
Tuskinpa Stockan leikkeletiskillä mitään rekisteriä pitävät. :D Yleensä, jos ei ole jonoa ja olen ainoa asiakas, kysyn tarviiko ottaa vuoronumeroa. Ruokakaupoissa ei ainakaan tarvi, postissa tai poliisilaitoksella voi tietysti olla eri.
Jos en ota numeroa, ei kukaan palvele! Tai sitten on niin, että en ota numeroa, lähestyn tiskiä, sisään tulee toinen ja ottaa numeron ja kas - hän pääseekin palveltavaksi ennen minua.
Numero otetaan, vaikka ei olisi jonoa, koska minulla ei ole aavistustakaan siitä, ovatko asiakaspalvelijat tekemässä jotain, mikä kestää vaikka 30 min vai valmiita palvelemaan samantien. Katsekontakti ei kerro muusta kuin siitä, että minut on huomattu.
meillä seurataan asiakasmäärää vuoronumerolaitteella ja tehdään myös muuta työtä ohessa, joka voi olla kesken. toivon että otatte numeron.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:51"]
minulle sanottu niin monta kertaa, että AINA pitää ottaa numero, että se on tärkeää jonkun rekisterin kannalta
[/quote]
niin vähän arvelinkin, että joskus se on tarpeellista. Mutta omalla työpaikallani (marketin liha-kalatiski) sillä ei ole muuta virkaa kuin pitää oikea palvelujärjestys ruuhka-aikaan.
[/quote]
mulle juuri sanottu, että lihatiskeillä sillä kartoitetaan kävijä/käyttäjä määrää. Mitä pienempi luku on sitä enemmän mietitään niistä luopumista
Otan, koska en voi mitenkään tietää onko asikaspalvelijalla joku homma kesken vaikka näyttäiskin vapaalta. Ja itteäni henkilökohtasesti vtuttaa nämä urpot jotka marssii siihen tiskille ilman sitä vuoronumeroa, välittämättä siitä onko siellä joku jonottamassa tai ei.
Minäkin otan siksi että en tiedä tuosta kassatyöstä mitään ja olen ajatellut että jos vuoronumeroilla on joku muukin tarkoitus kuin ohjata asiakkaat palveltavaksi oikeassa järjestyksessä. Jos sillä mitataan vaikka palvelupisteen kuormitusta eri ajan hetkinä tms. Mistä tietäisin.
Jos jonoa ei ole niin koitan tavoittaa asiakaspalvelijan katseen ja kysyä vaikka että otanko numeron. Joskus olen kassalla "pahotellut" että otin nyt tämän numeron vaikka jonoa ei ole niin myyjä on sanonut että parasta on aina ottaa se.
Eikö selkeintä ole että pääsääntöisesti numero otetaan? Ei kai sen numeron vaihtaminen sinne taululle napin painallusta vaativampi toimenpide ole? Vai onko? En tosiaan tiedä. Teen vain kuten käsketään jos olen keltanokkana liikenteessä.
Otan numeron yllä mainituista syistä. Jos on vapaata ja asiakaspalvelija vinkkaa ettei numeroa tarvitse ottaa, niin silloin en ota. Voisin kyllä kuvitella, että minulle voisi käydä kuten ap kuvaili, eli aspan kehoitus jättää numero ottamatta ei välttämättä menisi tajuntaan asti vaikka miten jankattaisiin. Tiskille astellessa näet ostoslista vilisee mielessä, mietin kovasti tulevaa tilausta tiskiltä ja keskityn siihen että teen tilaukseni selkeäsanaisesti enkä pyydä esim. broilerin sijaan "bloirelia". :D
Tämä just! Sitä paitsi jossain hieman kauempana tiskistä voi lymytä joku, jolla on jo numero hyppysissä.
Itse menen kyllä usein siihen tiskin eteen katselemaan ja miettimään, mitä otan, ja silloin saattaa asiakaspalvelija tulla kohdalle kyselemään mitä saisi olla. Silloin en tietenkään laukkaa mihinkään hakemaan numeroa. Mutta siis jos lähestyn tiskiä tietäen heti mitä haluan, otan sen numeron kyllä aina.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:57"]
Jos en ota numeroa, ei kukaan palvele! Tai sitten on niin, että en ota numeroa, lähestyn tiskiä, sisään tulee toinen ja ottaa numeron ja kas - hän pääseekin palveltavaksi ennen minua.
[/quote]
Joukkoliikennetoimistossa on kyltti: "asiointi vain vuoronumerolla". Kyllä olen sen vuoronumeron aina ottanut, vaikka olisin ollut ainoa asiakas.
Jep, mäkin otan sen numeron ja alan vasta sitten kartoittamaan tilannetta näyttäiskö olevan jonoa. Ja jos mulle sanottais ettei tarvi, niin vähän on siinä ja siinä meneekse mun päähän enää, kun olen niin ajatuksissani. Ainakin kun kaupan kassa on sanonut ettei tarvi sitä kaljasalkkua nostaa hihnalle, olen sanonut että ok, ja sitten lopuksi nostanut vanhasta muistista, jolloin kassa nuhtelee "sitä ei tarvi nostaa". Joo...
Vittuakos pidätten numerolaitetta päällä jos sitä ei tavita, ottakaa se pois käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:55"]
Otan numeron ihan siksi, ettei vapaalta näyttävä henkilö aina välttämättä ole vapaa, vaan saattaa tehdä esimerkiksi edellisen asiakkaan jäljiltä jotain. Jos henkilö kuitenkin huikkaa "ei tarvitse ottaa vuoronumeroa", en sitä tietenkään ota.
[/quote]Juuri näin. Ilman asiakasta oleva virkailia ei välttämättä ole vapaa. Parasta ottaa numero ja katsoa mille tiskille pitää mennä.
Onpas ap typerä kun kyselee tällaisia itsestään selvyyksiä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:55"]
Otan numeron ihan siksi, ettei vapaalta näyttävä henkilö aina välttämättä ole vapaa, vaan saattaa tehdä esimerkiksi edellisen asiakkaan jäljiltä jotain. Jos henkilö kuitenkin huikkaa "ei tarvitse ottaa vuoronumeroa", en sitä tietenkään ota.
[/quote]Juuri näin. Ilman asiakasta oleva virkailia ei välttämättä ole vapaa. Parasta ottaa numero ja katsoa mille tiskille pitää mennä.
Onpas ap typerä kun kyselee tällaisia itsestään selvyyksiä.
[/quote]Juu niin tuli muuten mieleen, kun kävin poliisin lupatoimistossa, niin eukko näpytteli siellä yksinään, muttei ollut aikaa ottaa vastaan ennen varattua aikaa kuulemma. Odotin oven edessä jotain puolitoista tuntia, kun ei mulla ollut muutakaan paikkaa mihin mennä, ja virastotaloon marssi vain yksi ihminen sinä aikana, ja sekin mahdollisesti toiseen virastoon.
Mutta ei kai siinä sitten, orjallisesti odotettuani marssin ajallaan sisään, ja sain palvelua.
Myöskin ajokortin ja henkkareiden hakuun meillä tarvii 15 minuutin ajanvarauksen, ja kun ajat ovat täynnä, henkkarin haku myöhästyy sitten viikolla, joten varmaankin yhä nöyremmin tämän jälkeen noudatan niitä kirjattuja sääntöjä ja määräyksiä. Kaipa niihin syynsä on.
Bittiavaruuteen meni sekin hyvä vastaus, mutta miksi ottaisin? On se asiakaspalvelijallakin joku roti oltava.
Otan nykyään aina numeron. Ennen en ottanut, mutta siitä on parissakin paikassa, mm. postitoimistossa, huomautettu, että vaikka olisi ainoa asiakas konttorissa niin pitää ottaa numero. Menee muuten kuulemma laskut ja seurannat sotkuun tai jotain. Tuntuuhan se tyhmältä joskus, mutta kun ei voi tietää eri paikkojen käytäntöjä, niin ottamalla aina numeron säästää omaa aikaansa.
Oikeesti HALOO. Miks pitäs ottaa numero jos ei ole muita? Ja asiakaspalvelija on ASIAKASPALVELIJA oli nro:oo tai ei. Suomi on TAKAPAJULA... ja se on tosi.
minulle sanottu niin monta kertaa, että AINA pitää ottaa numero, että se on tärkeää jonkun rekisterin kannalta