Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako suomalaisessa koulussa olla ÄLYKÄS ja lahjakas???

Vierailija
26.09.2013 |

Mitä mieltä olette tästä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1808478/suomessa-lahjakuutta-ei-tuoda-tarpeeksi-esille

 

?

 

Jos lapsi on normaalia fiksumpi niin miten vanhempien pitäisi suhtautua? Tai koulun ja opettajien?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älykkyyttä on monenlaista. Toiset sopivat meikäläiseen kouluun erittäin hyvin (kielellinen lahjakkuus edes jonkinlaisessa tilannetajunsa lisättynä), jotkut taas huonommin (mikään kinesteettinen ei sovi, eikä sellainen, jolla tilannetaju ei ole täysin hanskassa).

 

Lahjakkuuden kehittäminen ei muuten vaadi sen kokoaikaista esiintuomista.

Vierailija
2/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lahjakkaan lapsen äitinä olen kyllä samaa mieltä siitä, että koulussa ei tueta tarpeeksi lahjakkaita lapsia. Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että lahjakkuutta pitäisi tuoda enemmän esille. Päinvastoin, juuri se aiheuttaa lahjakkaalle lapselle koulussa usein ongelmia, että opettajat tuovat hänen lahjakkuuttaan esille. Vaikka opettaja suhtautuukin myönteisesti lahjakkuuteen, niin luokkakaverit rupeavat helposti syrjimään ja kiusaamaan.

Sen sijaan lahjakkaille lapsille pitäisi tarjota tarpeeksi haasteita ja uutta opittavaa. Suomalaisessa koulussahan käy helposti niin, että lahjakas lapsi istuu 90 % tunneista tyhjän panttina, koska hän joko osaa opetettavan asian jo ennestään tai vähintään oppii sen ensimmäisellä selityksellä, minkä jälkeen pitää vielä kuunnella, kun opettaja selittää saman asian hitaasti viiteen kertaan hitaasti oppiville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYKissä saa ja melkein pitääkin olla älykäs ja lahjakas. Jo kouluun hakiessa huomioidaan aines ja hyvä niin ;-) 

Vierailija
4/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kysymysmerkkiä. Ei mitään riskiä edes jälkikasvulla.

Vierailija
5/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta lähettää lahjakasta lastaan SYKkiin jo pelkästään etäisyyksien vuoksi. Tavallisen koulun pitäisi tarjota tarpeeksi haasteita myös lahjakkaille.

Vierailija
6/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nää "lahjakkaat" lapset ei ole niin lahjakkaita kuin niiden vanhemmat luulee. Hyvä kun persukoulunsa saavat läpi, senkin vaan siksi ettei opettajat jaksa niiden vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa olla, kunhan muistaa, ettei ylimielisyys ja näsäviisaus ole älykkyyttä.

Vierailija
8/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:41"]

Yhden lahjakkaan lapsen äitinä olen kyllä samaa mieltä siitä, että koulussa ei tueta tarpeeksi lahjakkaita lapsia. Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että lahjakkuutta pitäisi tuoda enemmän esille. Päinvastoin, juuri se aiheuttaa lahjakkaalle lapselle koulussa usein ongelmia, että opettajat tuovat hänen lahjakkuuttaan esille. Vaikka opettaja suhtautuukin myönteisesti lahjakkuuteen, niin luokkakaverit rupeavat helposti syrjimään ja kiusaamaan.

Sen sijaan lahjakkaille lapsille pitäisi tarjota tarpeeksi haasteita ja uutta opittavaa. Suomalaisessa koulussahan käy helposti niin, että lahjakas lapsi istuu 90 % tunneista tyhjän panttina, koska hän joko osaa opetettavan asian jo ennestään tai vähintään oppii sen ensimmäisellä selityksellä, minkä jälkeen pitää vielä kuunnella, kun opettaja selittää saman asian hitaasti viiteen kertaan hitaasti oppiville.

[/quote]

 

No tottakai pitää kuunnella, kun opetetaan huolella. Eihän se opettaja voi edetä sen välkyimmän mukaan! On taas ihme jurputusta...

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta hauska nimi tuolla jutun testivastaajalla.

 

Vierailija
10/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:04"]

Asian vierestä, mutta hauska nimi tuolla jutun testivastaajalla.

 

[/quote]

eikun vastaavalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kyllä olla, mutta hieman kärjistäen, ei siitä kukaan piittaa eikä pidä huolta. Kaikki resurssit upotetaan avustettavien tyyppien selviytymiseen. Muut saavat selvitä omillaan.

Vierailija
12/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:01"]

Yleensä nää "lahjakkaat" lapset ei ole niin lahjakkaita kuin niiden vanhemmat luulee. Hyvä kun persukoulunsa saavat läpi, senkin vaan siksi ettei opettajat jaksa niiden vanhempia.

[/quote]

No,non. Kyllä meillä ja muualla on oikeasti lahjakkaita lapsia. Tietenkin on.  Eikä se noin mene....kyllä vanhemmissa on monenlaisia käyttäytyiiä, vaan ei se aikuisten käytös riipu siitä onko lapsi lahjakas tai ei. Fiksuja vanhempia enin osa. Sitten joku besserwisser ja joku välinpitämätön. ja voihan olla sellainenkin, joka luulee lapsestaan muuta kuin hän on. Mutta ne on harvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:45"]

SYKissä saa ja melkein pitääkin olla älykäs ja lahjakas. Jo kouluun hakiessa huomioidaan aines ja hyvä niin ;-) 

[/quote]mis on sykki?

Vierailija
14/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:54"]

Läheskään kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta lähettää lahjakasta lastaan SYKkiin jo pelkästään etäisyyksien vuoksi. Tavallisen koulun pitäisi tarjota tarpeeksi haasteita myös lahjakkaille.

[/quote] Tassa on pieni osa ihan tavallisen amerikkalaisen koulupiirin tarjoamasta opetuksesta lahjakkaille:

What is the difference between full-time AAP (level IV) centers, foreign language immersion schools, and magnet schools?

Students found eligible for placement in a full-time Advanced Academic Program (Level IV) through a central selection process receive a highly challenging instructional program in the four core subject areas.  The Level IV program is designed to meet the needs of advanced learners with a strong emphasis on higher level thinking, problem-solving, and decision-making. Students have ongoing opportunities for reflection and self-assessment that develop an understanding of the characteristics, demands, and responsibilities of advanced intellectual development.

Foreign Language partial immersion is a means of acquiring a foreign language through content matter instruction. Students learn mathematics, science, and health through the medium of a foreign language (French, German, Japanese or Spanish). Half the school day is spent learning in the foreign language. Students receive instruction in English for language arts and social studies during the other half of the day. Math, science, and health were chosen for the beginning years of development of the foreign language because they use manipulatives and concrete, hand-on activities, both of which help with the natural second language acquisition process. The foreign language immersion teacher teams with the grade-level English teachers to integrate the total FCPS curriculum.

Hunters Woods and Bailey's Elementary schools are Arts and Sciences magnet schools. These schools receive additional resources aimed at enhancing and enriching the Program of Studies. Bailey's and Hunters Woods serve their immediate attendance areas as well as accepting students from outside their boundaries through a computerized random lottery. Magnet students use state-of-the-art technology to extend their core studies and study subject areas through conceptual units by integrating the visual and performing arts to increase academic achievement. The magnet schools integrate the arts, science, and technology with instruction to make learning a creative, enriched experience. Students conduct research, produce live dramatic performances, compose original musical scores, design science experiments, and build museum exhibits.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle lahjakkaalle käy niin että menestys tulee liian helpisti. Sitten yliopistossa tulee kauhea shokki kun pitäisi oikeasti alkaa panostaa lukemiseen. Asioita ei enää opi siinä sivussa. Monelle tämä on niin kova paikka, että opiskelusta ei meinaa tulla mitään. Opiskelun perustaidot jäävät siis peruskoulussa ja lukiossa kehittymättä, kun päästään liian helpolla.

Vierailija
16/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:41"]Yhden lahjakkaan lapsen äitinä olen kyllä samaa mieltä siitä, että koulussa ei tueta tarpeeksi lahjakkaita lapsia. Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että lahjakkuutta pitäisi tuoda enemmän esille. Päinvastoin, juuri se aiheuttaa lahjakkaalle lapselle koulussa usein ongelmia, että opettajat tuovat hänen lahjakkuuttaan esille. Vaikka opettaja suhtautuukin myönteisesti lahjakkuuteen, niin luokkakaverit rupeavat helposti syrjimään ja kiusaamaan.

Sen sijaan lahjakkaille lapsille pitäisi tarjota tarpeeksi haasteita ja uutta opittavaa. Suomalaisessa koulussahan käy helposti niin, että lahjakas lapsi istuu 90 % tunneista tyhjän panttina, koska hän joko osaa opetettavan asian jo ennestään tai vähintään oppii sen ensimmäisellä selityksellä, minkä jälkeen pitää vielä kuunnella, kun opettaja selittää saman asian hitaasti viiteen kertaan hitaasti oppiville.

[/quote]

Itse oon hoitanut tilanteen siten, että opetan asian ensin kerran. Tämän jälkeen annan tehtävät (perus- ja haastavat tehtävät erikseen) ja ne, jotka osaavat, alkavat tekemään itsenäisesti. Sen jälkeen opetan asian toisen kerran, kolmannen kerran jne. Niin monta kertaa, että jokainen pääsee aloittamaan tehtävät.

Kertaakaan ei ole tunnilla tullut tilannetta, etteikö myös lahjakkaimmilla olisi tekemistä. Jos ei peruskoulutason tehtävät riitä, siirrytään lukiotasoisiin, joita minulla on aina laatikossa varmuuden vuoksi.

Sitä vaan yritän sanoa, että eri tasoiset oppijat pystyy kyllä tietyssä määrin huomioimaan, jos viitsii ja näkee hieman vaivaa.

Terv. Yläkoulun mammalomalainen

Vierailija
17/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla älykäs ja lahjakas, mutta ei sitä erikoisemmin huomioida eikä siitä ole suurta hyötyä. Ehkä olisi fiksua ohjata lahjakkuuksia niiden asioiden pariin joissa ovat lahjakkaita.

Pitää vaan muistaa vaikka napero olisi vanhempiensa mielestä kuinka erityinen tahansa, niin ei hän välttämättä ole.

Vierailija
18/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti suomalaisessa koulussa saa olla lahjakas ja kehitää lahjojaan. Ja eroja tietysti on, mutta harvapa sitä kotikoulussa vanhempana parempaan pystyisi. 

Vierailija
19/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sai olla. Loistavin tuloksin kävin läpi suomalaise systeemin kuuden laudaturin ylioppilaaksi. Monien lasten ja nuorten ja perheiden keskuudessa koulumenestys kuitenkaan ei ole tärkeää tai koulumenestystä jopa pilkataan. Koulussa sain opettajiltani paljon tukea - ja osasin sopivasti peittää tulokseni, joten olin myös suosittu oppilaskunnassa.

Vierailija
20/31 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla.

 

Itse olen saanut tukea aikoinani omalle lahjakkuudelleni (sain edetä omaan tahtiin, lukioluokka valittiin keskiarvon perusteella yms.) ja jatkan samaa omassa työssäni. Matematiikassa käytössä yksilöllisen oppimisen malli ja muissa aineissa eriytän lahjakkaille tehtäviä ylöspäin. Ei se sen kummempaa, aikaavievempää tai vaivalloisempaa ole kuin heikompien tukeminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän