Miksi ketjun pari ensimmäistä vastaajaa ovat lähes aina vastarannan kiiskejä?!
En puhu nyt tästä illasta, olen pohtinut tätä ilmiötä jo pitkään. Tuo ketjuntappaja -aloitus muistutti taas asian mieleeni.
Usein tuntuu, että täällä jotkut valmiiksi negatiivisella varauksella kyräilevät tyypit oikein kyttäävät uusia avauksia ja paf! Taas nuijittiin ketoon joku viaton availija antamalla joku toooosi järkevä kommentti tai haukkuminen ilman yhtään sen kummemmin miettimättä, tai avausta edes kunnolla lukematta?!
Fiksuja kommentteja ja asiallisia mielipiteitä ilmaantuu ketjuun vasta myöhemmin. En käy palstalla päivittäin ja lähes aina haeskelen kauempaa mielenkiintoisia aiheita.
Onko kukaan muu huomannut samaa ilmiötä?
Kommentit (20)
Kolmas vastaaja on yleensä fiksu ja kiva!
Ja ihmisten tulisi aina olla samaa mieltä toistensa kanssa, tai esittää olevansa? Ja miksiköhän?
Olen kyllä huomannut. Pyrin vastaamaan asiallisesti asiallisiin ketjuihin. Pyrin myös välttelemään nahisteluketjut, mutta aina en pysty niiltä välttymään, sillä valitettavasti tämä negatiivisuus tuppaa tarttumaan. Onneksi täältä pääsee pois yhdellä hiiren klikkauksella. :)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:36"]
Kiiskiä, ei kiiskejä.
[/quote]
Ja yhteen kirjoitettu vastarannankiiskiä ei "vastarannan kiiskejä".
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:32"]
No eikä ole. Taidat olla vainoharhainen.
[/quote]
reps! :D
ap
Ei kai ole mielekästä keskustella jos ollaan kaikesta samaa mieltä?
Avasin ketjun otsikon perusteella vain nähdäkseni kuinka paljon kielioppivirheitä ap tekee muussa tekstissään.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:36"]
Kiiskiä, ei kiiskejä.
[/quote]
Ja yhteen kirjoitettu vastarannankiiskiä ei "vastarannan kiiskejä". [/quote]
Ok, tunnustan yhteenlaskuvirheeni mutta miten sitten sanotaan partitiivin monikossa "monia kiiskejä"??
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:24"]
Avasin ketjun otsikon perusteella vain nähdäkseni kuinka paljon kielioppivirheitä ap tekee muussa tekstissään.[/quote]
Eih! Eikö teidän opettajien olla pitäisi kesälomalla nyt Suomessa...??!
Ap
Ne joilla on täysin vastakkainen mielipide, kiirehtivät kirjoittamaan vastauksen. Jos selaan palstaa ja olen vaan samaa mieltä ap:n kanssa, en tule vastaamaan mitään komps-viestiä. Sitten kun kertyy lisää matskua jota lainata, josta provosoitua, josta muistaa jokin oma asiaan liittyvä kokemus, sitä moniäänisemmäksi keskustelu muuttuu.
Kun nyt ruvettiin pilkkua viilaamaan, niin olkoon, vaikka onkin kesälomasesonki: se on kiiski - kiiskeä - kiiskiä.
Kiiski taipuu siis kuten muutkin vanhat 2-tavuiset i-sanat, esimerkiksi ovi.
Ole huoletta, ap. En aloittanut tätä nahistelua enkä aio tämän enempää jatkaakaan :)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:47"]
Kun nyt ruvettiin pilkkua viilaamaan, niin olkoon, vaikka onkin kesälomasesonki: se on kiiski - kiiskeä - kiiskiä.
Kiiski taipuu siis kuten muutkin vanhat 2-tavuiset i-sanat, esimerkiksi ovi.
Ole huoletta, ap. En aloittanut tätä nahistelua enkä aio tämän enempää jatkaakaan :)
[/quote]
Kiitos, en missään nimessän halua nahistella! Kiiskiä. Kuulostaa samalta..?
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:24"]
Avasin ketjun otsikon perusteella vain nähdäkseni kuinka paljon kielioppivirheitä ap tekee muussa tekstissään.[/quote]
Eih! Eikö teidän opettajien olla pitäisi kesälomalla nyt Suomessa...??!
Ap
[/quote]
En edes ole ope, muuta kuin ehkä tässä suhteessa. Sitä paitsi tämä oli liian hyvä tilaisuus jättää käyttämättä. ;)
t. 10
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:44"]
Ne joilla on täysin vastakkainen mielipide, kiirehtivät kirjoittamaan vastauksen. Jos selaan palstaa ja olen vaan samaa mieltä ap:n kanssa, en tule vastaamaan mitään komps-viestiä. Sitten kun kertyy lisää matskua jota lainata, josta provosoitua, josta muistaa jokin oma asiaan liittyvä kokemus, sitä moniäänisemmäksi keskustelu muuttuu.
[/quote]
Tämä. Lisäksi joissakin ketjuissa aloittaja ja toisen viestin kirjoittaja ovat yksi ja sama henkilö. Pienellä provosoinnilla keskustelu sähköistyy. Tunnustan tehneeni niin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:24"]
Avasin ketjun otsikon perusteella vain nähdäkseni kuinka paljon kielioppivirheitä ap tekee muussa tekstissään.[/quote]
Eih! Eikö teidän opettajien olla pitäisi kesälomalla nyt Suomessa...??!
Ap
[/quote]
En edes ole ope, muuta kuin ehkä tässä suhteessa. Sitä paitsi tämä oli liian hyvä tilaisuus jättää käyttämättä. ;)
t. 10
[/quote]
Eihän siinä aloitusviestissä virheitä ollut vai mihin te oikein tartuitte? Yritin oikein hyvää suomea kirjoittaa, eikö? Niin, tai siis oli se virhe siitä kalasta.
Ap
Rauhoitu, ap. Pari pikku virhettä, ei mitään suurempaa. Otsikon perusteella odotin pahempaa. Omalta osaltani kirjoitustaitoon puuttuminen lähinnä sopi aloituksen teemaan.
t. 10
Ne on niitä toimittajia joille maksetaan siitä et ne sais jonkun ketjun elämään niin pitkälle et siitä voi mainita iltalehdessä tai iltasanomissa.
No älä nyt, mä olen tosi usein eka vastaaja ja harvoin vastarannan kiiski.
No eikä ole. Taidat olla vainoharhainen.