Aikalaiskuvaus, mitä tarkoitetaan?
Kommentit (15)
2, Miksi ajattelet noin? Et usko lähteen totuusarvoon? ap
Esim. Nuorisoelokuva, joka on kuvattu v. 1980 ja kertoo sen ajan nuorten elämästä, on "aikalaiskuvaus". Se voi olla dokumentti, mutta se voi olla myös fiktio. Mikäli puvustus ja rekvisiitta jne. on ajanmukaista, voidaan puhua aikalaiskuvauksesta. Suomalaisista Esim. Täältä tullaan elämä- elokuva tai Levottomat,lähes kaikki Suomi-filmit, jne.
näin ainakin olen itse ymmärtänyt, mutta valaiskaa, jos olen väärässä?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 19:00"]
2, Miksi ajattelet noin? Et usko lähteen totuusarvoon? ap
[/quote]
Ensin pitää määritellä totuus ennen kuin määritellä totuusarvon.
Aikalaiskuvaus on sanamukaisesti aikalaisen kuvaama asia, jota on vaikka 12v pikkutytön silmin katsottu tietyllä tavalla, mutta jota 57 v valtiopäivämies katsoisi aivan toisin. Aikalaiskuvauksessa jätetään paljon olennaista kuvaamatta, koska katsantokanta on hyvin suppea.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 19:07"]
Ensin pitää määritellä totuus ennen kuin määritellä totuusarvon.
[/quote]Ymmärsit varmaan kuitenkin, että tarkoitin lähteen luotettavuutta ja miksi sitä epäilisi, jos tarkistaa paikkaansa pitävyyden jostakin toisesta lähteestä? ap
Esimerkiksi päiväkirja ei ole aikalaiskuvaus, koska sitä ei ole tietoisesti tehty kuvaamaan ko. aikakautta vaan se on muistiinpanoja kirjoittajan omasta elämästä. Aikalaiskuvaukseen liittyy tietyn lukijakunnan valitseminen eli on olemassa joku, jolle kuvausta tehdään. Lisäksi aikalaiskuvauksessa kirjoitetaan muustakin kuin omasta tai läheisten elämästä
Omana aikanaan tehty kuvaus. Jos nyt kirjoittaisit vaikkapa omasta elämästäsi 2010-luvulla, sitä voitaisiin sanoa aikalaiskuvaukseksi. Aikalaiskuvaus voi olla myös fiktiota, esimerkiksi romaani tai elokuva, kuten nelonen ehdotti.
Hassua muuten, että nuori kirjallisuudentutkijan alku kyselee AV-palstalta tutkija-apua. Eikö kannattaisi kääntyä muiden palstojen puoleen. En ole nimittäin aina täällä päivystämässä ja vastaamassa kysymyksiisi. ;)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 19:07"]
Ensin pitää määritellä totuus ennen kuin määritellä totuusarvon.
[/quote]Ymmärsit varmaan kuitenkin, että tarkoitin lähteen luotettavuutta ja miksi sitä epäilisi, jos tarkistaa paikkaansa pitävyyden jostakin toisesta lähteestä? ap
[/quote]
Ei, en ymmärtänyt sitä lainkaan luotettavuutena, koska totuusarvo ja luotettavuus ovat kaksi eri asiaa.
Lisäksi on täysin mahdotonta tarkistaa koko aikalaiskuvauksen kaikkia yksityiskohtia joistain toisista lähteistä, jotta saisi esille luotettavuuden. Jos taas ottaa todistaakseen vain muutaman asian, ei se merkitse sitä, että koko lähde olisi muilta osin luotettava.
Aikalaiskuvaus on yksin silmin nähty maailma, jossa jätetään paljon myös kertomatta. Aikalaiskuvauksella on kirjoittamishetkellä tietty lukijakunta, jonka "uteliaisuutta" pyritään tyydyttämään.
Aikalaiskuvaus on kyseiseen aikaan eläneen henkilön kuvaus tapahtumista, elämäntyylistä, tavoista, ihmisten käyttäytymisestä tms. Aikalaiskuvaus ei välttämättä ole sataprosenttista faktaa sillä kuvaus perustuu kyseisen henkilön näkemykseen ympäröivästä maailmasta. Ja toisinaan kuvaus kirjoitetaan niin paljon tapahtumien jälkeen että muistot ovat voineet muuttua.
8, Aah, en vain tiedä muita palstoja. ap
Ap jatkaa, kiitos hyvistä ja perusteellisista vastauksistanne. Ymmärrystä tuli heti lisää.
Itseasiassa aikalaiskuvaus voi nimenomaan olla esimerkiksi päiväkirja, kirje tms. Esimerkiksi antiikin Roomassa muinoin riehuneesta rutosta, sen oireista, hoidosta, uhrimääristä, kaupungissa vallinneesta tunnelmasta jne. on saatu paljon tietoa aikalaiskirjoitusten perusteella. Esimerkiksi päiväkirjoista joihin kyseiseen aikaan eläneet henkilöt ovat omalta näkökantiltaan kuvanneet ympäröiviä tapahtumia ja tunnelmia. Aikalaiskirjoitukset ovat siis tässä tapauksessa yleensä suhteellisen luotettavia (esimerkiksi jos sanotaan että ruumiit koottiin kasaan ja poltettiin) mutta eivät kuitenkaan sataprosenttista faktaa (esimerkiksi väite että uhreja oli 10 000). Uhreja on siis saattanut olla enemmän tai vähemmän kuin tuo mainittu määrä, mutta todennäköistä oli että uhrit poltettiin. Monesti aikalaiskuvauksissa kuvaillaan vallitsevia tunnelmia (esim. pelkoa, odotusta, riemua), asuja, perinteitä, tapoja, näkymiä, tuoksuja, ääniä jne. Kyseisen ihmisen tulkintoja ympäröivästä maailmasta ja nämä tulkinnat voi olla kirjoitettu myös päiväkirjan muodossa ilman selkeää kohdetta.
13, Jeps, mulla on toi elämäkerta edelleen ja josko sitä lähestyisi aikalaiskuvauksena. ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 19:48"]Itseasiassa aikalaiskuvaus voi nimenomaan olla esimerkiksi päiväkirja, kirje tms. Esimerkiksi antiikin Roomassa muinoin riehuneesta rutosta, sen oireista, hoidosta, uhrimääristä, kaupungissa vallinneesta tunnelmasta jne. on saatu paljon tietoa aikalaiskirjoitusten perusteella. Esimerkiksi päiväkirjoista joihin kyseiseen aikaan eläneet henkilöt ovat omalta näkökantiltaan kuvanneet ympäröiviä tapahtumia ja tunnelmia. Aikalaiskirjoitukset ovat siis tässä tapauksessa yleensä suhteellisen luotettavia (esimerkiksi jos sanotaan että ruumiit koottiin kasaan ja poltettiin) mutta eivät kuitenkaan sataprosenttista faktaa (esimerkiksi väite että uhreja oli 10 000). Uhreja on siis saattanut olla enemmän tai vähemmän kuin tuo mainittu määrä, mutta todennäköistä oli että uhrit poltettiin. Monesti aikalaiskuvauksissa kuvaillaan vallitsevia tunnelmia (esim. pelkoa, odotusta, riemua), asuja, perinteitä, tapoja, näkymiä, tuoksuja, ääniä jne. Kyseisen ihmisen tulkintoja ympäröivästä maailmasta ja nämä tulkinnat voi olla kirjoitettu myös päiväkirjan muodossa ilman selkeää kohdetta.[/quote]
Ja kannattaa muistaa, että nuo "päiväkirjat" kirjoitettiin nimenomaan julkisesti luettaviksi eikä suinkaan pöytälaatikkoon, kuten nykyisin. Antiikinaikaiset päiväkirjat olivat erittäin paljon eri asia kuin "nykyaikaiset", jotka ovat enemmänkin omia muistiinpanja ja pohdintaa kuin varsinaista aikalaiskuvausta.
tuu sit tutkis kertoo ku on tullu valmista. Tutkimuksesi lienee julkinen?
Jos vaikka ko. aikakautena eläneen kuvausta, joka siis ei välttämättä pohjaa historiaan kovin kummoisesti.