Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sai surkeat arviot toimintaterapiassa. Onko kokemusta?? Ahdistaa..

Vierailija
27.06.2013 |

3-vuotias sai aivan surkeat pisteet toimintaterapeutin tekemässä kahden tapaamiskerran arviointijaksossa, jossa testattiin hienomotoriikkaa, karkeamotoriikkaa ja motorista hahmottamiskkyä (tjsp). Lapsi sai tosiaan jotain 2-3pistettä kymmenestä kaikessa :( itse olen vähän sitä mieltä, että lapsi todnäk ei ole tehnyt suurta osaa tehtävistä vieraan ihmisen kanssa, koska osa asioista tuntui ihan ihmeellisiltä ja tuntuu että tavallisesta lapsesta tehdään nyt väkisin jotain jälkeenjäänyttä (anteeksi mutta se on fiilis). Kysyttiin esim. että pystyykö kävelemään kompastumatta (no todellakin, juoksee ja kävelee pitkiäkin matkoja), putoaako usein esim.tuolilta (???ei koskaan, kiipeilee ketterästi jne). Hienomotoriikan takia alun perin tuonne mentiin, ja siitä olikin huomautettavaa - lapsi ei osaa esim. käyttää saksia eikä piirrä pääjalkaista vielä. Tästä neuvolassa jäi "kiinni". Nuo muut osa-alueet tulivat sen sijaan minulle yllätyksenä ja olen niistä aika eri mieltä.

Mulla on todella kaksijakoinen olo tästä kaikesta. Haluan kaiken tuen lapselle, mitä hän tarvitsee, mutta tuntuu etten tunnistanut lasta arviosta! Ja toisaalta onko sekään todella merkillistä, jos 3v ei vielä leikkaa saksilla ja piirtää lähinnä sotkua? Otan kyllä vastaan tarjotun terapiajakson, mutta mietityttää vaan.. Toisaalta pelkään, että entä jos tosiaan isoja ongelmia voi olla luvassa, sillä terapeutti oli hyvin vakavana noista tuloksista. 

Kokemuksia, kommentteja? 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kävi noissa testeissä 6v. ja kun 3 oli keskiarvon alapuolella (yksi juuri ja juuri, toinen oli ollut tosi pitkä ja tylsä testi ja terapeutti sanoi heti silloin ettei lapseni tehnyt testiä kunnolla) ja 2 reilusti keskiarvon yläpuolella oli minusta tulos ihan ok mutta terapeutti oli laittamassa neurologille. Lisäksi laittoi lähetettä fyssarille vaikka lapseni on tosi liikunnallinen, ketterä ja on saanut paljon palkintoja urheilukilpailuistakin. Tuli jotenkin tunne että nyt ollaan väkisin vääntämässä lapselleni diagnoosia, puhalsin pelin poikki ja kieltäydyin viemästä neurologille. Sanoin että nyt annetaan lapselle aikaa kehittyä ja oli oikea päätös. Poika aloitti koulun eikä mitään ongelmia ole ollut, koulumenestys on hyvä.

Vierailija
2/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi oli arviossa ehkä 4 v neuvolan jälkeen. Oli ongelmia saksilla leikkaamisessa ym. Hienomotoriikassa. Terapeutti löysi myös hieman häikkää karkeamotoriikasta(ei esim noussut portaita vuoroaskelin). 

 

En tiennyt oikein miten suhtautua mutta kiva terapeutti neuvoi kotiin harjoituksia esim kävely marssien ja lyöden vastakkaisella kädellä ylös nostettuun polveen. Terapeutti kehotti myös keinumaan kiikussa seisaaltaan. Joko harjoitusten tai muun kehityksen takia lapsen motoriikka kehittyi vauhdilla. Jossain vaiheessa todettiin että lapsi kehittyy normaalisti mutta hieman keskimääräistä hitaammin. Nyt lapsi jo koulussa ja kaikki ok. Eli meillä pienet harjoitteet muuttivat tilannetta paljon. Kannattaa ottaa apu vastaan ja kannustaa lasta liikkumaan paljon ja monipuolisesti. Ristikkäisliikkeisiin kannattaa panostaa. Eipä niistä ole ainakaan haittaa.

 

tsemppiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 3-vuotias?!? Eipä ole meidänkään kohta 3v täyttävä saanut montaa kertaa saksia käteensä tai yrittänyt piirtää jotain esittävää.... Vajaa viisivuotias opettelee leikkaamista ja piirtää suht epämääräisiä tikku-ukkohahmoja, molemmilla kiinnostus on muissa puuhissa. Rakentelevat kyllä mielellään pikkulegoilla ym. joten hienomotoriikka pelaa mielestäni ok. Ihmeellistä on neuvoloitten kyttäys ja diagnosointi nykyään. Aiheutetaan niin paljon turhaa huolta vanhemmille :( 

Anteeksi vastaus ohi kysymyksen! Meillä ei ole terapiasta kokemusta, mutta pian varmaan on, kunhan neuvolan tarkastuksiin päästään...

Vierailija
4/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Miksi ihmeessä terve lapsi alunperinkään on ollu tollasissa testeissä? En ole kuullutkaan et neuvolassa järjestetään eikä mun lapsille ole kukaan ehdottanutkaan.

Vierailija
5/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä on outoa jos 5 v ei osaa saksilla leikata. 

Vierailija
6/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista.

Pitääkö kolmevuotiaan osata leikata saksilla? Mun lapsi täyttää kohta kolme enkä ole koskaan antanut hänen edes pidellä saksia kädessä saatikka leikata.

Olenko toiminut niin väärin et ongelmia tulee? Luulin tekeväni oikein kun olen suojellut tyttöä ja piilottanut sakset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:06"]

Täh? Miksi ihmeessä terve lapsi alunperinkään on ollu tollasissa testeissä? En ole kuullutkaan et neuvolassa järjestetään eikä mun lapsille ole kukaan ehdottanutkaan.

[/quote]

3-vuotisneuvolassa th oli sitä mieltä, etä hienomotoriikassa on parantamisen varaa ja saimme lähetteen toimintaterapeutin arvioon, joka on nyt sitten tuollainen kuin kuvasin. Olo on aika pöllämystynyt. Kyse tosiaan vasta 3-vuotiaasta ja vaikeuksia on tunnistaa lasta arviosta ainakaan kokonaan. 

Ap

 

Vierailija
8/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huolestuisi asiasta, jos oma kokemuksesi on aivan erilainen. Toiminta-/fysioterapeutin antamista ohjeista ja lisäharjoituksista ei terveellekään ole toki mitään haittaa ja jatkossa kehityssuunta toki selviää ja pitempi seuranta näyttää, onko mitään oikeaa aihetta huoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:09"]

Ei ole todellista.

Pitääkö kolmevuotiaan osata leikata saksilla? Mun lapsi täyttää kohta kolme enkä ole koskaan antanut hänen edes pidellä saksia kädessä saatikka leikata.

Olenko toiminut niin väärin et ongelmia tulee? Luulin tekeväni oikein kun olen suojellut tyttöä ja piilottanut sakset.

[/quote]

sama juttu meillä, en ole niitä antanut kun olen pitänyt vaarallisina ja nyt kun lapsi ehkä toista kertaa ne sai käteensä, ei tiennyt mitä niillä tehdä. No jos lapsesi on muuten hienomotorisesti näppärä niin tuskin asiassa mitään harmia tulee tai koskaan päädytte toim.terapiaan, kuten me, mutta tuntuu kyllä siltä että nyt kun me olemme jotenkin systeemin "hampaissa", kiinitetään ihan kaikkeen älyttömäänkin huomiota. Huokaus.

Ap

 

Vierailija
10/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa... Meillä molemmat lapset olleet vielä sen verran arkoja uusissa tilanteissa, etteivät varmasti näytä osaamistansa vieraalle neuvolan tädille, vaikka tuttujen seurassa ovatkin reippaita ja innokkaita esittelemään taitojaan. Aika hurjaa, jos tämän takia ohjataan aivan normaalisti kehittyneitä lapsia terapiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:58"]

Meilläkin lapsi oli arviossa ehkä 4 v neuvolan jälkeen. Oli ongelmia saksilla leikkaamisessa ym. Hienomotoriikassa. Terapeutti löysi myös hieman häikkää karkeamotoriikasta(ei esim noussut portaita vuoroaskelin). 

 

En tiennyt oikein miten suhtautua mutta kiva terapeutti neuvoi kotiin harjoituksia esim kävely marssien ja lyöden vastakkaisella kädellä ylös nostettuun polveen. Terapeutti kehotti myös keinumaan kiikussa seisaaltaan. Joko harjoitusten tai muun kehityksen takia lapsen motoriikka kehittyi vauhdilla. Jossain vaiheessa todettiin että lapsi kehittyy normaalisti mutta hieman keskimääräistä hitaammin. Nyt lapsi jo koulussa ja kaikki ok. Eli meillä pienet harjoitteet muuttivat tilannetta paljon. Kannattaa ottaa apu vastaan ja kannustaa lasta liikkumaan paljon ja monipuolisesti. Ristikkäisliikkeisiin kannattaa panostaa. Eipä niistä ole ainakaan haittaa.

 

tsemppiä. 

[/quote]

Kiitos vinkeistä kotiharjoitteluun. Meillä tosin lapsi on vasta 3 v. Me emme harmi kyllä saaneet mitään konkreettisia vinkkejä kotiharharjoitteluun vaikka kysyin. Hienomotoriikkaa käskettiin harjoittaa, mutta joku konkreettinen opastus olisi ollut myös hyödyllistä. Yritän nyt netistä löytää jotain.

Ap

 

Vierailija
12/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette hommaa lapsille saksia?  Kyllä mun mielestä saksilla leikkaaminen on kyllä aika perustaito ja siinä nyt opitaan muutakin kuin sitä hienomotoriikkaa, esim kuinka käsitellä teräviä esineitä. Mun mielestä toi ei ole kyllä suojelua vaan välinpitämättömyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nuorempi poika kans ollut tutkimuksissa - sekä toimintaterapeutilla että psykologilla. Tuntuu, että poika kehittyy välillä tosi hitaasti ja välillä taas harppauksin. Siten riippuu ihan siitä, että mihin esim. neuvola osuu, että miten osaa niitä taitoja.

 

Meillä erittäin hyvä kuva kyllä toimintaterapeutilla käymisestä. Saatiin sieltä hyviä kotiohjeitakin, kun vaan jaksettiin puoli vuotta sitä toimintaterapeuttia niistä muistutella. Aina lupas laittaa just postiin, mut ei sit laittanutkaan.

 

Meillä on kotona tehty vähän niitä toimintaterapeutin paperista olleita ohjeita. Huomaan, että olen ehkä liikaa antanut pojan olla oma itsensä ja en ole rohkaissut olemaan toisenlainen. Tämä on voinut hidastaa kehitystä, kun ei ole joutunut oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. En kyllä osaisikaan lasta sellaisessa juuri neuvoa, joten kiitollisena otan kaiken avun pojalle vastaan. Erityislasten jumppa on vienyt poikaa hurjasti eteenpäin, vaikkei pojallamme olekaan erityislapsen statusta niin on siis saanut käydä sellaisessa motorisesti kömpelöille lapsille tarkoitetussa jumpassa. Meillä kun tämä on vähän sukuvikakin, niin olisi kyllä ollut kiva, että olisi isoveljellekin haettu samanlaista tukea aikanaan. Hän oli sellainen, joka juuri kompasteli omiin jalkoihinsa ja ei voinut pienenäkään pitää edes shortseja jalassa, kun muuten olisi ollut polvet verillä koko ajan. Nykyään tuo vanhempi poika on erittäin fiksu esiteini / teini, tosin kömpelyys ei ole kyllä itsestään poistunut ja se näkyy todistuksen taito- ja taideaineissa, ei lukuaineissa.

Vierailija
14/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei ole mitään haittaa noista testeistä ja harjoitteista. Älä oman epävarmuutesi takia kiellä niitä häneltä. Koulumaailmassa törmään jatkuvasti lapsiin, jotka olisivat tarvinneet kuntoutusta lapsena, mutta vanhempien mielestä mitään ongelmaa ei ollut. Moni koulunkäyntiä ja jopa loppu elämää pahastikin haittaava pulma olisi lieventynyt, kun aivoja olisi kuntoutettu kasvuvaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:58"]

Meilläkin lapsi oli arviossa ehkä 4 v neuvolan jälkeen. Oli ongelmia saksilla leikkaamisessa ym. Hienomotoriikassa. Terapeutti löysi myös hieman häikkää karkeamotoriikasta(ei esim noussut portaita vuoroaskelin). 

 

En tiennyt oikein miten suhtautua mutta kiva terapeutti neuvoi kotiin harjoituksia esim kävely marssien ja lyöden vastakkaisella kädellä ylös nostettuun polveen. Terapeutti kehotti myös keinumaan kiikussa seisaaltaan. Joko harjoitusten tai muun kehityksen takia lapsen motoriikka kehittyi vauhdilla. Jossain vaiheessa todettiin että lapsi kehittyy normaalisti mutta hieman keskimääräistä hitaammin. Nyt lapsi jo koulussa ja kaikki ok. Eli meillä pienet harjoitteet muuttivat tilannetta paljon. Kannattaa ottaa apu vastaan ja kannustaa lasta liikkumaan paljon ja monipuolisesti. Ristikkäisliikkeisiin kannattaa panostaa. Eipä niistä ole ainakaan haittaa.

 

tsemppiä. 

[/quote]

Kiitos vinkeistä kotiharjoitteluun. Meillä tosin lapsi on vasta 3 v. Me emme harmi kyllä saaneet mitään konkreettisia vinkkejä kotiharharjoitteluun vaikka kysyin. Hienomotoriikkaa käskettiin harjoittaa, mutta joku konkreettinen opastus olisi ollut myös hyödyllistä. Yritän nyt netistä löytää jotain.

Ap

 

[/quote]

entä jos tekisitte ihan normaaleja leikkejä ja askarteluja? Hienomotoriikka kun kehittyy hyvin ihan palapelejä tekemällä, värittämällä, tarrakirjoja täyttämällä, askartelemalla, syömällä haarukalla jne. Ei mun mielestä tarvitse etsiä mitään erityisiä temppuja. Monestihan lapsi ei jaksa keskittyä, siihen monilla auttaa vanhempien läsnäolo ja innostus. Se aiemmin mainittu leikkaus viivaa pitkin on hyvä harjoitus; lasten saksia saa esim Tiimarista tai isoista marketeista.

 

Vierailija
16/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:58"]

Meilläkin lapsi oli arviossa ehkä 4 v neuvolan jälkeen. Oli ongelmia saksilla leikkaamisessa ym. Hienomotoriikassa. Terapeutti löysi myös hieman häikkää karkeamotoriikasta(ei esim noussut portaita vuoroaskelin). 

 

En tiennyt oikein miten suhtautua mutta kiva terapeutti neuvoi kotiin harjoituksia esim kävely marssien ja lyöden vastakkaisella kädellä ylös nostettuun polveen. Terapeutti kehotti myös keinumaan kiikussa seisaaltaan. Joko harjoitusten tai muun kehityksen takia lapsen motoriikka kehittyi vauhdilla. Jossain vaiheessa todettiin että lapsi kehittyy normaalisti mutta hieman keskimääräistä hitaammin. Nyt lapsi jo koulussa ja kaikki ok. Eli meillä pienet harjoitteet muuttivat tilannetta paljon. Kannattaa ottaa apu vastaan ja kannustaa lasta liikkumaan paljon ja monipuolisesti. Ristikkäisliikkeisiin kannattaa panostaa. Eipä niistä ole ainakaan haittaa.

 

tsemppiä. 

[/quote]

Kiitos vinkeistä kotiharjoitteluun. Meillä tosin lapsi on vasta 3 v. Me emme harmi kyllä saaneet mitään konkreettisia vinkkejä kotiharharjoitteluun vaikka kysyin. Hienomotoriikkaa käskettiin harjoittaa, mutta joku konkreettinen opastus olisi ollut myös hyödyllistä. Yritän nyt netistä löytää jotain.

Ap

 

[/quote]

entä jos tekisitte ihan normaaleja leikkejä ja askarteluja? Hienomotoriikka kun kehittyy hyvin ihan palapelejä tekemällä, värittämällä, tarrakirjoja täyttämällä, askartelemalla, syömällä haarukalla jne. Ei mun mielestä tarvitse etsiä mitään erityisiä temppuja. Monestihan lapsi ei jaksa keskittyä, siihen monilla auttaa vanhempien läsnäolo ja innostus. Se aiemmin mainittu leikkaus viivaa pitkin on hyvä harjoitus; lasten saksia saa esim Tiimarista tai isoista marketeista.

 

[/quote]

Toki teemmekin näitä kaikkia, elämme ihan normaalia, läsnäolevaa arkea. Lapsi syö haarukalla, maalailee vesiväreillä sitä "sotkuaan" ja juttelee mitä mikäkin on, tarrakirjoista tykkää, varsinaisesta askartelusta ei niinkään, vauhtia kun löytyy. Lapsi syö siististi haarukalla, käy itse vessassa ja ne saksetkin on jo ostettu. Tunnistaa useimmat kirjaimet ja kaikki numerot, paljon katsellaan aapiskirjoja, kun tukkää niistä. Siksipä kaipasinkin jotain täsmällisempiä kotiohjeita, kun lapsella ongelmat ovat arvion mukaan niin kovin laajat... 

Ap

 

Vierailija
17/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:27"]

Lapselle ei ole mitään haittaa noista testeistä ja harjoitteista. Älä oman epävarmuutesi takia kiellä niitä häneltä. Koulumaailmassa törmään jatkuvasti lapsiin, jotka olisivat tarvinneet kuntoutusta lapsena, mutta vanhempien mielestä mitään ongelmaa ei ollut. Moni koulunkäyntiä ja jopa loppu elämää pahastikin haittaava pulma olisi lieventynyt, kun aivoja olisi kuntoutettu kasvuvaiheessa.

[/quote]

En olekaan kieltämässä. Kuten aloitusviestissäni krjoitin, sanoin että otan vastaan tarjotun terapiajakson. Voin kai silti kyseenalaistaa tätä lyhyen arvioinnin tulosta, josta minun on vaikea tunnistaa lastani. 

Ap

 

Vierailija
18/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:58"]

Meilläkin lapsi oli arviossa ehkä 4 v neuvolan jälkeen. Oli ongelmia saksilla leikkaamisessa ym. Hienomotoriikassa. Terapeutti löysi myös hieman häikkää karkeamotoriikasta(ei esim noussut portaita vuoroaskelin). 

 

En tiennyt oikein miten suhtautua mutta kiva terapeutti neuvoi kotiin harjoituksia esim kävely marssien ja lyöden vastakkaisella kädellä ylös nostettuun polveen. Terapeutti kehotti myös keinumaan kiikussa seisaaltaan. Joko harjoitusten tai muun kehityksen takia lapsen motoriikka kehittyi vauhdilla. Jossain vaiheessa todettiin että lapsi kehittyy normaalisti mutta hieman keskimääräistä hitaammin. Nyt lapsi jo koulussa ja kaikki ok. Eli meillä pienet harjoitteet muuttivat tilannetta paljon. Kannattaa ottaa apu vastaan ja kannustaa lasta liikkumaan paljon ja monipuolisesti. Ristikkäisliikkeisiin kannattaa panostaa. Eipä niistä ole ainakaan haittaa.

 

tsemppiä. 

[/quote]

Kiitos vinkeistä kotiharjoitteluun. Meillä tosin lapsi on vasta 3 v. Me emme harmi kyllä saaneet mitään konkreettisia vinkkejä kotiharharjoitteluun vaikka kysyin. Hienomotoriikkaa käskettiin harjoittaa, mutta joku konkreettinen opastus olisi ollut myös hyödyllistä. Yritän nyt netistä löytää jotain.

Ap

 

[/quote]

kannattaa teettää ainakin ristiliikkeitä. Niistä on hyötyä kaiken motoriikan kanssa. Joillakin niistä on ollut apua jopa oppimisen ongelmiin. Ja mitä nuorempana tehdään harjoituksia sitä parempi.

 

vuoroaskelin rappuja ylös. Marssimista polvet vuorotellen ylös ja vastakkaisella kädellä näpäytys polvjännää jne. Talvella hiihtoa kesällä keinumista jne. Hienomotoriikkaa voi varmaan harjoitella esim helmiä pujottelemalla ja yleensäkin ihan normaali askarteluissa. lapsille on hyviä saksia joilla ei tule isoa haavaa vaikka osuisikin sormeen ym.

 

Vierailija
19/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeasti mahdollista, että lapsi saa "surkeat arviot" ja silti ei saa jatkolähetettä tai kotiohjeita? Pirauta sinne toimintaterapeutille ja sano, että tarvitsette kotiohjeita.

Vierailija
20/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="27.06.2013 klo 23:44"]

Siis onko oikeasti mahdollista, että lapsi saa "surkeat arviot" ja silti ei saa jatkolähetettä tai kotiohjeita? Pirauta sinne toimintaterapeutille ja sano, että tarvitsette kotiohjeita.

[/quote]

Saimme jatkojakson mutta emme kotiohjeita.

Ap

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi