Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sai surkeat arviot toimintaterapiassa. Onko kokemusta?? Ahdistaa..

Vierailija
27.06.2013 |

3-vuotias sai aivan surkeat pisteet toimintaterapeutin tekemässä kahden tapaamiskerran arviointijaksossa, jossa testattiin hienomotoriikkaa, karkeamotoriikkaa ja motorista hahmottamiskkyä (tjsp). Lapsi sai tosiaan jotain 2-3pistettä kymmenestä kaikessa :( itse olen vähän sitä mieltä, että lapsi todnäk ei ole tehnyt suurta osaa tehtävistä vieraan ihmisen kanssa, koska osa asioista tuntui ihan ihmeellisiltä ja tuntuu että tavallisesta lapsesta tehdään nyt väkisin jotain jälkeenjäänyttä (anteeksi mutta se on fiilis). Kysyttiin esim. että pystyykö kävelemään kompastumatta (no todellakin, juoksee ja kävelee pitkiäkin matkoja), putoaako usein esim.tuolilta (???ei koskaan, kiipeilee ketterästi jne). Hienomotoriikan takia alun perin tuonne mentiin, ja siitä olikin huomautettavaa - lapsi ei osaa esim. käyttää saksia eikä piirrä pääjalkaista vielä. Tästä neuvolassa jäi "kiinni". Nuo muut osa-alueet tulivat sen sijaan minulle yllätyksenä ja olen niistä aika eri mieltä.

Mulla on todella kaksijakoinen olo tästä kaikesta. Haluan kaiken tuen lapselle, mitä hän tarvitsee, mutta tuntuu etten tunnistanut lasta arviosta! Ja toisaalta onko sekään todella merkillistä, jos 3v ei vielä leikkaa saksilla ja piirtää lähinnä sotkua? Otan kyllä vastaan tarjotun terapiajakson, mutta mietityttää vaan.. Toisaalta pelkään, että entä jos tosiaan isoja ongelmia voi olla luvassa, sillä terapeutti oli hyvin vakavana noista tuloksista. 

Kokemuksia, kommentteja? 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: tuntuu vähän siltä, että nyt on tehty kärpäsestä härkänen. Meillä pian 3v joka piirtää välillä sotkua, varsinkin kun antaa maalit ja pensselit käteen. Välillä jaksaa pensselinkin kanssa maalata huolellisesti, mutta mitään pääjalkaista ei kyllä tule piirtämään vielä aikoihin. Tuntee numerot ja kirjaimiakin jo, puhuu sujuvasti kahta kieltä, leikkaa lasten turvasaksilla paperin laitaa, jos joku toinen pitää paperia, ei todellakaan käy itse vessassa eikä osaa aina syödä siististi. :D 

Nuo arviointitilanteet ovat aina aika hankalia lapselle: minut laitettiin koulukypsyysarviointiin, koska olin syntynyt loppuvuodesta. Jouduin arvioitavaksi ihan kylmiltään samalla reissulla, kun pikkusiskoa käytettiin neuvolassa, eikä äiti ehtinyt edes sanoa että tee mitä käsketään. Lopputuloksena oli suositus koulun aloittamisen siirtämisestä vuodella. Äitini ei tuota niellyt, koska osasin jo lukea, laskea ja kirjoittaa sujuvasti. Olin vain yksinkertaisesti mennyt lukkoon oudossa tilanteessa oudon ihmisen kanssa. Uusinta-arvio saatiin paria päivää myöhemmin itsepäisen äitini vaatimuksesta, ja kappas: olinpas sittenkin koulukypsä. Ja mun mielestä eka luokka oli äärimmäisen tylsä...

Pointtina siis: lapset kehittyvät eri tahtiin, vaikka mitä tekisi. Äitinä sinä tiedät aivan tasan taatusti paremmin lapsesi kyvyt ja osaamistason, kuin ensimmäistä kertaa lapsesi tapaava terapeutti. Lapsillakin on huonoja päiviä.

Voit ihan hyvin kyseenalaistaa arvioinnin tuloksen, ihminenhän sen laatii. Tsemppiä!

Vierailija
22/28 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei nyt ole ap:lle, mutta ei kai lapsi voi osata käyttää saksia, jos niitä ei ole hänelle annettu aikaisemmin??? Suojella lasta? Niitä on tarkoitus (ainakin alkuun) käytää ohjatusti ja samalla tietty myös opetella, ettei niillä juosta yms. Mulla on tyttö ja poika. Tyttö askarrellut aina ja ollut erittäin taitava piirtäjä jo hyvin nuorena. Poikaa ei voinut piirtäminen vähempää kiinnostaa, saksilla leikasi kyllä mielellään. Pääjalkaisen piirsi vain pakotetusti, eli käskin kerra hyvin painokaasti kokeileman. Mutta motorisesti hyvin taitava, sen huomasi kyllä muusta. Piirtäminen ei vain kiinnostanut ollenkaan. Silti välineitä ollut aina tarjolla ja ohatussa askartelukerhossa sitten vähän innostuikin. 3-vuotan ei todellakaan tarvitae vielä osaa kikkwa, etenkään, jos ei ole harjoitellutkan, mutta tuntuu oudolta että vanhemmt eivät uskalla saksia antaa käyttöön...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään kolmevuotias osaa taatusi leikata saksilla. Ei olla koskaan edes kokeiltu.

Toimintaterapiasta sen verran, että siihen kannattaa ehkä hieman kriittisesti suhtautuakin. Meillä poika alkoitti toimintaterapian ylivilkkauden takia. Yht äkkiä toimintaterapeutti väitti meillekin, että poikamme karkeamotoriikka ei ole kunnossa. Poika ei ollut muunmuassa osannut kiivetä puolapuita vaikka ikää oli jo 5 vuotta. Tämä oli siis äärimmäisen huvitavaa koska poika osasi kiivetä puolapuut ylös ja alas 1 vuotiaana :D Hän itseasiassa kiipesi kiipeilyhallilla isänsä kanssa 5 vuotiaana jo kiipeilyseiniä. Joten koska itse tiesimme paremmin, niin emme ottaneet asiasta stressiä. 

Jostain syystä tuolla toimintaterapiassa tehtävät fyysiset tehtävät olivat niin lällyjä, että poikamme oli ovela ja sanoi kaikkeen tylsään "en osaa" ja toimintaterapeutti oli niin hölmö että uskoi poikaa. Todellisuudessa siis kaikki ne tehtävät jotka oli poikamme mielestä niin lällyjä, ettei niitä jaksanut edes tehdä oli toimintaterapuetin arviossa epäonistuneita koska poika ei niitä osannut ja hänen karkeamotoriikkansa merkittiin siis heikoksi ja meinasivat jopa ehdottaa siihen toimintaterapiaa hoitomuodoksi.

Onneksi olemme mieheni kanssa liikunann ammattilaisia ja tiesimme, että hukkaan menisi veronmaksajien rahat siinä tapauksessa. Myös päiväkoti vahvisti tilanteen toimintaterapeutille, että poika on erittäin liikunnallisesti lahjakas. Toimintaterapeutti kiukutteli vähän, mutta hyväksyi sitten sen, että asialle ei tehdä mitään. Saatiin keskityttyä sitten energiamme kaikki siihen todelliseen ongelmaan :)

Vierailija
24/28 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan niiden toimintaterapeuttien on keksiä itselleen töitä! Jos ei lapsesta löydy vikaa, ja korjattavaa, on ne terapeutit pian työttömiä.

Vierailija
25/28 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25:llle: toimintaterapeuteista on hurjasti pulaa, oikeasti tarvitsevat lapset jonottavat terapiaan 6kk-1v. Ei todellakaan tarvitse keksiä töitä...

Vierailija
26/28 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintaterapeutti arvioi vastaanotolla lasta sekä haastattelee vanhempia ja verkostoa(päivähoitoa yms.). Toimintaterapiatavoitteet tehdään yhdessä vanhempien kanssa eikä 1 taitoa lähdetä harjoittelemaan toimintaterapiassa. Sensomotoriikan perusvalmiudet luovat pohjaa hienomotoriselle työskentelylle eli tasapaino-, vartalon asennonhallinnan perustan tulee esim. olla ensin kunnossa ennenkuin hienomotoriset taidot kehittyvät. Harjaantumaton (ei saksia käyttänyt lapsi) harjoittelee ilman toimintaterapiatarvetta saksillaleikkaamista kotona/hoitopaikassa.

Vierailija
27/28 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet tuntuvat ottavan suorastaan loukkauksena sen, että selvitetään tarvitseeko lapsi tukea jossain asiassa? Ilmeisesti tämä on jonkunlainen torjuntareaktio: onhan se kova paikka vanhemmalle, jos lapsen kehityksessä epäillään olevan jotain häikkää.

Se ei pidä ollenkaan paikkaansa, että ns. normaaleista lapsista muka väkisin yritettäisiin kaivella jotain vikoja ja terapian tarpeita. Suomessa esim. adhd-diagnoosin saaminen on pitkä prosessi. Terapiaa saavat vain ne, jotka todellakin ovat sen tarpeessa (ja valitettavasti eivät aina hekään).

Vierailija
28/28 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä tuollaisiin toimintaterapioihin aletaan laittamaan, jos on tarvetta? Siis aikaisintaan?

Mitä kaikkea 2 vuotta täyttävän pitäisi osata tai mitä kaikkea vanhempien pitäisi olla tehnyt hänen kanssaan? Kuten esim. tuo, että 3-vuotiaan "pitäisi" osata leikata saksilla. Ajattelin vain, onkohan samanlailla jotain mitä ei olla tultu ajatelleeksi, että voisi tehdä?

Luulen myös, että aika paljon varmaan tulee lähetteitä ihan siksi, että on vain harjoituksen puutetta. Hyvä tietysti, että neuvolassa reagoidaan ja asioihin kiinnitetään ajoissa huomiota, mutta voi olla, että näistä tulee vähän turhaan stressiäkin vain. Ennen vanhaan oli ehkä sikäli parempi... :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi