Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-luokkalaisen logiikan puute: mistä voi johtua?

Vierailija
29.10.2012 |

Kyse siis 14-vuotiaasta ihan hyviä koulunumeroita saavasta työstä, jolla ei logiikka tahdo toimia millään. Esimerkiksi viikonloppuna kysyi ihan tosissaan, jähmettyykö vai löystyykö kananmuna sitä mukaa kun se kiehuu.



Toinen esimerkki samalta viikonlopulta: tytön historiankoe oli jäänyt väliin lomamatkan vuoksi ja tyttö oli joutunut tekemään sen hieman yllättäen yhtenä päivänä koulussa. Tyttö selitti minulle, että hänen koenumeroaan ei oteta arvosteluun siitä syystä, että se meni niin huonosti. Oikea syy oli siis tietystikin se, ettei hänellä ollut mahdollisuutta valmistautua kokeeseen, kun kokeen ajankohtaa ei ollut kerrottu hänelle.



Onko tällaiselle asialle tehtävissä enää mitään muuta kuin oikoa näitä logiikkasolmuja?



Tyttö on sukulaisetyttöni, jolle ei oikein kotona opeteta mitään. Kotona ei lueta lehtiä, ei seurata asioita. Minä opetin aikanaan tytön lukemaan, samoin olen koittanut opettaa hänelle matikkaa ja muita taitoja erilaisten pelien avulla.



Alkaa oikeasti huolettaa, onko tämä ihan normaalia...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

logiikan oppimisessa tärkeintä on ongelmien ratkonta. Toiset tykkää ongelmista ja toiset taas haluavat tiedon valmiiksi pureskeltuna.

Vierailija
2/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö pelaa tällä hetkellä lähinnä WoW:ia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tyttö kerran saa hyviä koulunumeroita, ja siellä koulussahan juuri tarvitaan loogista ajattelukykyä.



Tuo kananmunajuttu ei kerro mitään logiikan puutteesta, vaan ihan vaan siitä ettei tytöllä ole munien keittämisestä kokemusta.



Sama tuo koejuttu, ei tuo kerro kyllä yhtään mitään loogisen ajattelun puutteesta.

Vierailija
4/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan jostain ongelmanratkaisupeleistä olla hyötyä? Tyttö pelaa tällä hetkellä lähinnä WoW:ia.

mutta missään nimessä sellaista ei pidä tuputtaa, koska kyllä ihan riittävästi ja osin liikaakin joutuu jo koulutyössä sitä loogista ongelmanratkaisua ja ajattelua tekemään. Antaa tytön vaan rentoutua WoW:in parissa vapaa-aikanaan jos niin tahtoo.

Miksi ihmeeessä yleensä puutut noin paljon sukulaistytön elämään, kun ei ole edes oma lapsesi?

Vierailija
5/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kaanmunajuttu kertoi logikan puutteesta: Tytöllä on ollut jo kotitalouttakin koulussa, joten hän tietää ihan varmasti millainen on raaka kananmuna. Samoin fyssassa on proteiinien koaguloitumiset käsitelty jo ajat sitten.

Vierailija
6/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylianalysoija niin kuin minäkin. eli joku asia saattaa olla niin yksinkertainen että sitä kun vähän pohtii enemmän niin alkaa tulla mieleen kaikkia kummallisia vaihtoehtoisia ratkaisuja...minulla ainakin auttoi aika. nyt tiedän jo että en ääneen kerro kaikkia analysointejani. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden kokeiden keskiarvo on numerotodistukseen, tuntiosaaminen vetää alas tai ylöspäin, mutta ei kokonumeroa.

Vierailija
8/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä sitten, vaikka puuttuisinkin :)



Olen joutunut seuraamaan tilannetta sivusta jo vuosia, kun tyttö viettää viikonloppuja perheessämme kuukausittain. Syytä en tässä lähde avaamaan. Tyttö itse puhuu joskus koulunkäyntiin liittyvistä ongelmista, kuten ettei "osaa lukea" kokeisiin.



Opetin hänelle jo jossain vaiheessa tavan lukea tekstiä niin, että löytää sieltä olennaiset asiat ja vaikka alleviivaa ne lyijykynällä.



Tausta-ajatukseni on siis, että tyttö pääsisi jatkossa vähän helpommalla, kun koulunkäynti muuttuu kuitenkin luokka luokalta haastavammaksi.



Tytön äiti ei tue tytärtä lainkaan koulunkäynnissä, mutta hän odottaa silti hyviä arvosanoja ja sitä että kaikki lapset menevät lukioon. Hänen mukaansa ongelmia ei voi myöskään tutkia, ettei lapsi vain "leimaannu".



Typyllä on kaksi lukiolaisveljeä, jotka ovat myös hieman huolissaan ja joiden mukaan tytöllä menee ihan hirveän kauan aikaa koulutehtäviin. Usein tyttö valvoo puolille öin läksyjen kanssa, vaikka on vasta kasilla :(



Voihan olla, että huolehdin turhaan. Tuntuu vain todella pahalta seurata, kun 8-luokkalainen joutuu tekemään ihan hirveän kauan läksyjä jo tässä vaiheessa.



En halunnut alun perin avata asiaa ihan näin paljoa täällä, mutta itse uskon läksyongelmankin johtuvan tästä samaisesta logiikkaongelmasta, siksi kyselen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista en osannut ottaa huomioon.



ap

Vierailija
10/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se selvisi, kun ihmettelin asiaa ääneen. Hän vain jätti ketjusta pari vaihetta avaamatta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko AP:lla omia lapsia? Noin yleisesti sanoisin että kasiluokalla kaikki ovat vähän epäselviä, jopa puhe muuttuu epäselväksi (vanhin lapsi on nyt lukiossa ja oli itsekin huomannut tämän aikoinaan), ehkä se liittyy jotenkin aivojen kehitykseen ja/tai hormonien myllerrykseen tai mihin lie, paljon muutoksia elimistössä kuitenkin tapahtuu noihin aikoihin.

Noilla parilla esimerkillä en kyllä lähtisi noin suurta huolta kantamaan, ei lapsi ole mikään kone. Voi tietysti olla että hänellä on jotain ongelmia, kannattaa ennemminkin ottaa yhteyttä kouluterveydenhuoltoon (tai kehottaa lasta sinne menemään) kuin puida asiaa AV:lla. Läksyjen tekeminen puoleenyöhön saattaa kertoa ylisuorittajasta ja siitä että pelkää esim. äitinsä reaktioita jos ei tule hyviä numeroita. Liiallinen painostuskin voi aiheuttaa sen ettei osaa itse ajatella kun täytyy yrittää niin kovasti suorittaa.

Koulun taholta löytyy ammattiapua, terv.hoitaja, lääkäri, psykologi, kuraattori ym jos tunnet huolta eikä äitiänsä kiinnosta.

3 lapsen äiti olen itse.

Vierailija
12/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli tytöstä tosiaan johtuu siitä, että mietin että oikeasti on jokin syy, joka aiheuttaa tuota "alisuoriutumista", mutta omat keinot auttaa on aika vähissä. Jos olisi jotain kättä pidempää, pystyisin edes itse opastamaan nuorta eteenpäin.



Siitä syystä kyselin nimenomaan kokemuksia, jotta pääsisin jäljille, mistä moinen voisi johtua.



Tokihan murkkuikäkin voi omat kotkotuksensa aiheuttaa, minusta tyttö on ollut aika tavalla tuollainen aina.



Kiitos näkökulmastasi, edellinen kirjoittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin nuorilla oikein se logiikka pelaa vielä.

Vierailija
14/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaan "tyhmä", mun yks kaveri menee ihan lukkoon jos sille heittää et mitä on 2x2? Se ei oikeasti tiedä, aivot vaan tekee tenän eikä vastausta tule. Muista koulussa yhden kokeen, jossa oli kysymys: mainitse kananmunan käyttötapoja ruoanlaitossa. Se ei ollut vastannut mitään... ei ollut tullut mieleen :O Muuten on tosi mukava ja sosiaalinen nainen nykyään.



Mun omalla pojalla on sensoriden integraation ongelmaa, 9v jo ikää. Ei esim vieläkään osaa pukea oikeassa järjestyksessä, kengät menee ennen housuja ym. joka päivä. Sellaiset asiat mitkä ei kiinnosta, ei jää mieleen, värien nimet sekoittaa vieläkin.



Kokeista: jos on jäänyt koe väliin, se pitäis ymmärtää, et tehdään heti kun mahdollista. Uskon, et toi kananmuna juttu tulee vaan siitä, et ei oo koskaan keittänny sellasta. Hyvä, et uskaltaa kysyä ääneen jos askarruttaa. Kyllä se selviää elämässä kun uskaltaa kysyä.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaan "tyhmä", mun yks kaveri menee ihan lukkoon jos sille heittää et mitä on 2x2? Se ei oikeasti tiedä, aivot vaan tekee tenän eikä vastausta tule. Muista koulussa yhden kokeen, jossa oli kysymys: mainitse kananmunan käyttötapoja ruoanlaitossa. Se ei ollut vastannut mitään... ei ollut tullut mieleen :O Muuten on tosi mukava ja sosiaalinen nainen nykyään.



Mun omalla pojalla on sensoriden integraation ongelmaa, 9v jo ikää. Ei esim vieläkään osaa pukea oikeassa järjestyksessä, kengät menee ennen housuja ym. joka päivä. Sellaiset asiat mitkä ei kiinnosta, ei jää mieleen, värien nimet sekoittaa vieläkin.



Kokeista: jos on jäänyt koe väliin, se pitäis ymmärtää, et tehdään heti kun mahdollista. Uskon, et toi kananmuna juttu tulee vaan siitä, et ei oo koskaan keittänny sellasta. Hyvä, et uskaltaa kysyä ääneen jos askarruttaa. Kyllä se selviää elämässä kun uskaltaa kysyä.



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi