Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä tästä runosta?

Vierailija
20.03.2012 |

Vanhemman äänellä



En anna vain lastani

annan kaikkeni

luovun ja luovutan

itseltäni pois

huolehdittavaksi



Päiväkodin portilla

kun käsi jaksaa vilkuttaa

lähettää suukkoja loputtomiin

vielä ensimmäisissä liikennevaloissa

vielä työni äärellä

viipyy mielessäni

katseen pyyntö

Älä unohda, tule pian



Lähetän terveiseni

olen jo matkalla

luota luoksesi

Kiireisissä kohdissa

sydän liikahtaa sinne päin

ei niin tärkeää, täyttä täällä

ettei mieleeni mahtuisi



Päiväkodin portilla

kun tunnin ovat vilkutusten välissä

löydän kiikkujani

likaisen janoisen iloisen

Ihmeeni



Sydän liikahtaa Teihin päin

olen kiitollinen hyvästä hoidosta

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja runo kirjassa 'Kasvatuskumppanuus kannattelee'





ap

Vierailija
2/7 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pöytälaatikkorunoilija yrittää ihan tosissaan, antakaa toiselle mahdollisuus!



Se oli - hmm - hyvin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä runo..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämähän heijastelee hyvin (ehkä paradoksaalisestikin) yhteiskunnallista sisäistä dialogia ja pyrkii tavoittamaan tunneperusteisen suhtautumisen nyky-yhteiskunnan perheitä hajoittavaan työkulttuuriin. Säännöllinen asettelu kielii edelleen lyyrisen minän pakkotilasta; mieluiten hän kirmaisi lapsensa kanssa vapaana oidipaalisessa symbioosissa ilman fyysisiäkin tasoja saavuttavaa eroahdistusta: äiti pyrkii yhteiseen riippuvuuteen ja alkutilaan, mutta joutuu aamu toisensa jälkeen luomaan itsensä uudelleen ilman lastaan. Äidin alistuva positio saa ilmentymänsä lopun kiitoksessa, joka on osoitettu isoine alkukirjaimineen jonkinlaiselle päiväkotijumalalle. Hän koittaa päästä syyllisyydestään ja ahdistuksestaan rakentamalla jonkinlaisen taivaan. Hänelle lapsi on päivällä kuollut, mutta päiväkotitaivaan portilla hän voi ajatelle: "Nyt lapsellani on hyvä olla."

Vierailija
4/7 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämähän heijastelee hyvin (ehkä paradoksaalisestikin) yhteiskunnallista sisäistä dialogia ja pyrkii tavoittamaan tunneperusteisen suhtautumisen nyky-yhteiskunnan perheitä hajoittavaan työkulttuuriin. Säännöllinen asettelu kielii edelleen lyyrisen minän pakkotilasta; mieluiten hän kirmaisi lapsensa kanssa vapaana oidipaalisessa symbioosissa ilman fyysisiäkin tasoja saavuttavaa eroahdistusta: äiti pyrkii yhteiseen riippuvuuteen ja alkutilaan, mutta joutuu aamu toisensa jälkeen luomaan itsensä uudelleen ilman lastaan. Äidin alistuva positio saa ilmentymänsä lopun kiitoksessa, joka on osoitettu isoine alkukirjaimineen jonkinlaiselle päiväkotijumalalle. Hän koittaa päästä syyllisyydestään ja ahdistuksestaan rakentamalla jonkinlaisen taivaan. Hänelle lapsi on päivällä kuollut, mutta päiväkotitaivaan portilla hän voi ajatelle: "Nyt lapsellani on hyvä olla."

T: punkkari äiti

Vierailija
5/7 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi oli oikein suloinen runo.

Vierailija
6/7 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

analyysin luettuani runo avautui minulle uusin silmin. Kyllähän tuo on äärimmäisen suloinen runo.

Aluksi tuli sellainen no yöks hyi millaista sokerikakkaa. Löytyihän sieltä ydin.

Olen niin huono tulkitsemaan runoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin loppu pudotti minut: ensin aiheena oli vanhemman suhde lapseensa, sitten yhtäkkiä se muuttuikin kiitosrunoksi lapsen hoitajille.