Jonatanin kodin vieressä mätänee kokonainen hallillinen teurasjätettä – ”Katastrofi on fakta jo nyt”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012101154.html
Hyi hel vet ti! Eniten ihmetyttää nämä viranomaisten lausunnot.
"Ongelma on ollut viranomaisten tiedossa jo tammikuusta lähtien."
Närpiön Norrnäsissä mätänee lähes 2 miljoonaa kiloa teurasjätettä konkurssiin menneen rehunvalmistaja Nä-Rö-yhtiön pakastinvarastossa.
Ylen mukaan viranomaisten oli saatava ensin pakkotoimipäätös, sillä konkurssipesällä ei ollut mahdollisuutta korjata ongelmia itse. Päätöksen saaminen vei aikaa.
Ja tämä!
"– Rakennus vuotaa vähän nestettä ja on erittäin huonossa kunnossa. Erityisesti nämä pakastimet ovat erittäin huonossa kunnossa. Toivomme, että ne kestävät, sanoo Länsirannikon ympäristöyksikön ympäristönsuojelupäällikkö Anna-Maria Mattfolk Ylelle. Hänen mukaansa ympäristövahinkojen vaaraa ei ole, koska jäte on sisätiloissa."
Haloo??? Ei vaaraa koska jäte on sisätiloissa, vaikka halli näyttää leviävän käsiin ja seinät pysyvät pystyssä sorakasoilla tuettuna???
Onko siellä edes virtoja, kun pakastimet sulaa?
Kommentit (11)
Toivotaan, ettei ympäristöyksikkö vastaa palo- ja pelastustoimesta.
Voi vaan kuvitella, mille tuommoinen mätäpaise paska-altaineen voi haista.
Toki viranomaisten pitäisi hoitaa tuo, mutta ihmettelen kyllä miksi kukaan muutenkaan haluaa asua noin lähellä teurasjätevarastoa. Luulisi tuolla päin olevan tilaa asua viihtyisämmälläkin paikalla.
Rotat tykkää. Ja kärpäset.
Vaan eikö tuossa ole vaarassa pohjavedet ja kaikki ihmiset lähiseudulla?
Talvella olisi voinut aloittaa siivoukset kun jätteet oli jäässä.
Vaan ei kun byrokratia. Nyt vaaditaan varmaan jo Haz-Mat-erikoismiehiä ja tekniikkaa + massanvaihtoja.
Vierailija kirjoitti:
Toki viranomaisten pitäisi hoitaa tuo, mutta ihmettelen kyllä miksi kukaan muutenkaan haluaa asua noin lähellä teurasjätevarastoa. Luulisi tuolla päin olevan tilaa asua viihtyisämmälläkin paikalla.
Kun yritys on toiminut normaalisti, niin varmaan haitatkin ovat olleet vähäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki viranomaisten pitäisi hoitaa tuo, mutta ihmettelen kyllä miksi kukaan muutenkaan haluaa asua noin lähellä teurasjätevarastoa. Luulisi tuolla päin olevan tilaa asua viihtyisämmälläkin paikalla.
Kun yritys on toiminut normaalisti, niin varmaan haitatkin ovat olleet vähäisiä.
Ehkä hajuhaitat, mutta onhan tuollainen valtava halli todella rumannäköinen ja pilaa ympäristön jo ihan ulkonäöllään.
Nyt tehdään siis koko kesä tuholaistorjuntaa, kun olisi pitänyt poistaa se syy, eli ne jätteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki viranomaisten pitäisi hoitaa tuo, mutta ihmettelen kyllä miksi kukaan muutenkaan haluaa asua noin lähellä teurasjätevarastoa. Luulisi tuolla päin olevan tilaa asua viihtyisämmälläkin paikalla.
Kun yritys on toiminut normaalisti, niin varmaan haitatkin ovat olleet vähäisiä.
Teollisuuskiinteistö on ihan tuon Nornäsin kylän keskustan tuntumassa. Ei kai koko kylää siirretä yhden mätähallin takia?
Ympäristönsuojelupäällikkö on tuskin käynyt ihan henk. kohtaisesti paikan päällä?
Sitten se Haju vasta lävähtää silmille kun kasaa aletaan siirtää. Nyt pinta kuivuu suojakuoreksi. Ja raadonhaju pinttyy kiinni pitkäksi aikaa. Olisi pitänyt hoitaa pakkaskeleillä. Kiva kuormaus- ja autokuskeillekin kun hengityssuojat ei suodata hajuja. Ei sovi tuo työ kovin monelle
Puoli vuotta pakkotoimipäätökseen vaikka kyseessä on selvä terveys- ja hajuhaitta?
Ja nyt vasta aletaan käsittelemään puhdistustarjouksia?
Näitähän ei olisi voinut käsitellä aiemmin?