Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autistiset naiset pärjäävät paljon autistisia miehiä paremmin

Vierailija
25.06.2026 |

Elämässä. Mikä tähän on syynä, miksi samaa oireyhtymää kantavat naiset kuitenkin syrjäytyvät harvemmin ja pystyvät joustamaan tarvittaessa mm sosiaalisissa suhteissa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naiset opetetaan joustamaan ja miellyttämään pienestä pitäen. Osasyy on siis misogynia.

 

Ja ehkä naiset noin niin kuin yleensä on muutenkin miehiä kiinnostuneempia ihmisistä.

Vierailija
2/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta. Poika sai autismidiagnoosin 12 vuotiaana, tytär ei ole saanut vieläkään vaikka on varmasti kirjolla hänkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta. Poika sai autismidiagnoosin 12 vuotiaana, tytär ei ole saanut vieläkään vaikka on varmasti kirjolla hänkin. 

Ja nykyään siis ikää 24v

Vierailija
4/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Naiset pärjäävät miehiä paremmin.

Vierailija
5/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä on paapottu aina ja naiset opetettu pärjäämään. Autistinainen kärsii kuormittumisesta yhtä paljon kuin mieskin, mutta naisille ei haluta diagnooseja jaella ja heidän pitää vain sopeutua. Moni autistinainen joutuu syömään psyykelääkkeitä jaksaakseen. Moni romahtaa ennen aikaisesti ja joku ehkä päättää päivänsä. 

Esimerkiksi ympäristön meteli voi autistille olla hyvin kuormittavaa, mutta metelistä kärsivä nainen on aina viallinen ja liian herkkä. 

Vierailija
6/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida psyykenlääkkeitä olla jaossa ilman diagnooseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida psyykenlääkkeitä olla jaossa ilman diagnooseja.

Moni diagnosoimaton autismin kirjolla oleva nainen saattaa saada ensin virheellisesti ahdistus- tai masennusdiagnoosin ja sitä myötä lääkkeet. 

Vierailija
8/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on tottunut siihen, että naiset ovat epärationaalisia ja ailahtelevia, joten ero normaaliin ei ole merkittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Naiset pärjäävät miehiä paremmin.

Aika tasaväkistä taitaapi kuitenkin olla? Miehillä vähemmän masennusta ja ahdistusta, miehillä paremmin palkattuja töitä.

Vierailija
10/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida psyykenlääkkeitä olla jaossa ilman diagnooseja.

Katukaupassa löytyy ihan kaikkea.

Mutta autistinaisilla skitsofreniat ja muut vastaavat ovat yhä voimissaan olevia vääriä diagnooseja ja se resepti on kourassa parissa minuutissa.

Eikä ne edes auta mitään kun ovat ihan vääriä lääkkeitä, korkeintaan aavistus plaseboa. Tai no, autismissa on yleistä ettei muutosten kestäminen ole kovinkaan hyvää ja lääkkeestä johtuva tasainen kyvyttömyys saada tehdyksi mitään tai ajatella on tavallaan parempi kuin se että olo helpottuu välillä ja sitten tulee kuormituksesta johtuva romahdus. Elämä siinä jää lääkkeen takia elämättä, mutta hoitohenkilökunta on tyytyväisiä kun ei tule enää romahduksia potilaan voinnissa, kun pysyy siellä romahduksen pohjalla lääkkeen avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat se halutumpi sukupuoli, riittää että ulkonäkö on ok. 

Vierailija
12/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida psyykenlääkkeitä olla jaossa ilman diagnooseja.

Onhan noita kadulla myynnissä. Kalliita tuppaavat olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkse autististen naisten vika jos autistiset miehet ei pärjää miesten rakentamassa maailmassa? Yhyy.

Vierailija
14/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ap linkki tutkimukseen! Muuten höpiset vain omia harhojasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia naisten kokemia sairauksia ja vaikeuksia vähätellään

Vierailija
16/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistimiehet ovat "creepy" ja jäävät yksin.

Vierailija
17/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt maskaavat poikia paremmin. Eli pystyvät esittämään neurotyypillistä, mutta tämä on raskasta pidemmän päälle.

Vierailija
18/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida psyykenlääkkeitä olla jaossa ilman diagnooseja.

Onhan noita kadulla myynnissä. Kalliita tuppaavat olemaan.

Voin antaa neuroleptini ihan ilmaiseksi. 

Vierailija
19/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkse autististen naisten vika jos autistiset miehet ei pärjää miesten rakentamassa maailmassa? Yhyy.

Aika epäkypsä ja sairaalloinen kommentti. Ei tässä maailmassa ole mitään miesten erityistä keskinäistä sympatiseerausta, kilpailijoita ovat keskenään.

Vierailija
20/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistiset miehet hankkivat BMW:n tai Audin ja yrittävät päteä liikenteessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi