Huolestuisitko, jos 2-vuotiaalta lapselta puuttuisi ns. "säikähdysrefleksi"?
Tarkoitan esimerkiksi tilannetta jossa lapsen takaa kuuluu jokin tosi kova ääni ja lapsi ei edes hätkähdä.
Kuulossa ei kuitenkaan ole vikaa. Lapsi ei vain kykene säikähtämään. Voisiko olla jokin neurologinen juttu?
Kommentit (9)
En. Itselläni ei ole koskaan ollut sitä refleksiä, eikä ole menoa haitannut. Eikä ole mitään diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
En. Itselläni ei ole koskaan ollut sitä refleksiä, eikä ole menoa haitannut. Eikä ole mitään diagnooseja.
Ei sitä diagnoosia tarvitsekaan, jos ei halua korjata tilannetta ja jos tuo on ainoa tunnistettu haitta. Taustalla usein autisminkirjoa, mutta sehän on oikeassa ympäristössä vain piirre. Tuo kertoo jokatapauksessa alivirittyneestä aisti- ja hermostojärjestelmästä. Apna ottaisin puheeksi neuvolassa, SI-terapia voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Itselläni ei ole koskaan ollut sitä refleksiä, eikä ole menoa haitannut. Eikä ole mitään diagnooseja.
Ei sitä diagnoosia tarvitsekaan, jos ei halua korjata tilannetta ja jos tuo on ainoa tunnistettu haitta. Taustalla usein autisminkirjoa, mutta sehän on oikeassa ympäristössä vain piirre. Tuo kertoo jokatapauksessa alivirittyneestä aisti- ja hermostojärjestelmästä. Apna ottaisin puheeksi neuvolassa, SI-terapia voisi toimia.
Tämä! Miksi tuytyä ajatukseen, että ei se haittaa kun voisi auttaa lastaan? Jos ei reagoi ympäristöönsä oikealla tasolla, tottakai se kannattaa tasapainottaa. Säikähdys-refleksi on kehon luonnollinen reagointi äkkinäisessä ja mahdollisesti vaarallisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on SI-terapia?
Sensorisen integraation terapiaa ja sen tavoitteena on auttaa aivoja organisoimaan aistitietoa paremmin.
Autistinen varmaan.