Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuisitko, jos 2-vuotiaalta lapselta puuttuisi ns. "säikähdysrefleksi"?

Vierailija
25.06.2026 |

Tarkoitan esimerkiksi tilannetta jossa lapsen takaa kuuluu jokin tosi kova ääni ja lapsi ei edes hätkähdä. 

 

Kuulossa ei kuitenkaan ole vikaa. Lapsi ei vain kykene säikähtämään. Voisiko olla jokin neurologinen juttu? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen varmaan.

Vierailija
2/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin huolestuisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Itselläni ei ole koskaan ollut sitä refleksiä, eikä ole menoa haitannut. Eikä ole mitään diagnooseja.

Vierailija
4/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä säikyttele lapsia.

Vierailija
5/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Itselläni ei ole koskaan ollut sitä refleksiä, eikä ole menoa haitannut. Eikä ole mitään diagnooseja.

Ei sitä diagnoosia tarvitsekaan, jos ei halua korjata tilannetta ja jos tuo on ainoa tunnistettu haitta. Taustalla usein autisminkirjoa, mutta sehän on oikeassa ympäristössä vain piirre. Tuo kertoo jokatapauksessa alivirittyneestä aisti- ja hermostojärjestelmästä. Apna ottaisin puheeksi neuvolassa, SI-terapia voisi toimia. 

Vierailija
6/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Itselläni ei ole koskaan ollut sitä refleksiä, eikä ole menoa haitannut. Eikä ole mitään diagnooseja.

Ei sitä diagnoosia tarvitsekaan, jos ei halua korjata tilannetta ja jos tuo on ainoa tunnistettu haitta. Taustalla usein autisminkirjoa, mutta sehän on oikeassa ympäristössä vain piirre. Tuo kertoo jokatapauksessa alivirittyneestä aisti- ja hermostojärjestelmästä. Apna ottaisin puheeksi neuvolassa, SI-terapia voisi toimia. 

Tämä! Miksi tuytyä ajatukseen, että ei se haittaa kun voisi auttaa lastaan? Jos ei reagoi ympäristöönsä oikealla tasolla, tottakai se kannattaa tasapainottaa. Säikähdys-refleksi on kehon luonnollinen reagointi äkkinäisessä ja mahdollisesti vaarallisessa tilanteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on SI-terapia?

Vierailija
8/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on SI-terapia?

Sensorisen integraation terapiaa ja sen tavoitteena on auttaa aivoja organisoimaan aistitietoa paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän