Etiketin kultaisin sääntö
Hyvien tapojen mitta on kärsivällisyys huonoja tapoja kohtaan. Mitä paremmat käytöstavat sinulla on, sitä vähemmän huomiota kiinnität niihin, joilta ne puuttuvat.
Katso siis muiden virheitä läpi sormien - oli kyseessä sitten etikettivirhe (kuten epähienot pöytätavat tai sopimaton pukukoodi), sanan ääntämisvirhe, kirjoitusvirhe tai kielioppivirhe. Ole kuin et huomaisikaan, sillä muiden julkista korjaamista pidetään moukkamaisena. Mukaudu mieluummin tilanteeseen ja näin pelastat sekä omat kasvosi että sen henkilön kasvot, joka teki virheen. Jos sinun on pakko korjata jotakuta, tee se aina yksityisesti, älä koskaan julkisesti - sillä julkinen korjaaminen on varma tapa saada hänet tuntemaan olonsa nolatuksi.
Tämä tarina on yksi klassisimmista esimerkeistä siitä, mitä aito etiketti ja hyvät käytöstavat todella tarkoittavat:
Kuningatar Viktoria emännöi juhlaillallista ja hänen vieraana oli ulkomaalainen henkilö, joka ei tuntenut länsimaisia pöytätapoja. Aterian lopussa vieraiden eteen tuotiin sormihuuhtelumaljat (vesikulho, joissa oli sitruunaviipale tai ruusunlehtiä), jonka tarkoitus oli pelkkä sormien puhdistaminen. Länsimaista etikettiä tuntematon vieras luuli kulhoa juomaksi ja joi sen. Juhlasali hiljeni, ja muut vieraat alkoivat kuiskia pilkallisesti. Pelastaakseen vieraansa nolaantumiselta, hienotunteinen kuningatar joi oman sormikulhonsa. Hovietiketin mukaan kukaan ei saanut kyseenalaistaa hallitsijaa, joten koko muu juhlaväki joutui etiketin mukaisesti tekemään samoin, eikä vieras koskaan saanut tietää tehneensä virhettä.
Tällä hienotunteisella eleellä Viktoria suojeli vierastaan häpeältä mukautumalla tämän tekemään virheeseen ja osoitti, että toisen ihmisen kunnioittaminen on tärkeämpää kuin pikkutarkat säännöt.
Tarina osoittaa, että aito etiketti ei ole sääntöjen mekaanista noudattamista tai muiden virheillä pätemistä. Etiketin perimmäinen tarkoitus on saada kaikki tuntemaan olonsa mukavaksi ja arvokkaaksi. Todellinen herrasmies tai lady rikkoo sääntöjä mieluummin kuin antaa vieraansa nolostua.
Pysähdy nyt hetkeksi miettimään omaa käytöstäsi: miksi koet tarpeelliseksi korjata muita tai osoittaa toisen virheitä? Kumpuaako halu aidosta auttamisen halusta, vai onko kyseessä sittenkin alitajuinen tarve nostaa itsensä toisen yläpuolelle? Mitä jos ensi kerralla valitsisitkin hiljaisuuden ja antaisit tilanteen mennä ohi? Usein halu oikaista muiden virheitä kertoo enemmän omasta kontrollintarpeesta kuin toisen sivistymättömyydestä.
Kommentit (9)
Pskan rakeet, hattu päässä ei tulla pöytään ja siitä kyllä saa ja pitää huomauttaa, tarvittaessa hatun voi joku jopa poistaa, jos ei moukka muuten usko.
Vierailija kirjoitti:
Pskan rakeet, hattu päässä ei tulla pöytään ja siitä kyllä saa ja pitää huomauttaa, tarvittaessa hatun voi joku jopa poistaa, jos ei moukka muuten usko.
Sen voi tehdä huomaamatta, myös kävelemällä läheltä ohi ja puolihuolimattomasti napata hatun pois. Tai sitten huomaamattomasti näyttää käsimerkillä, että ota hattu pois päästä.
No kuka muka huomauttaa päin näköä näistä? Ei kukaan, paitsi lapsia kasvatusmielessä. Mutta moukkaa kyllä pidetään moukkana, vaikka sitä ei sanotakaan, mitä jotkut eivät ehkä ymmärrä. Luulevat vain, ettei millään ole väliä, kun kukaan ei sano mitään.
Ja tuo kertomasi esimerkki ei ole mikään todellinen, oikea tapahtuma. Olen itse lukenut sen ekan kerran joskus 40 vuotta sitten. Silloin päähenkilö oli joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pskan rakeet, hattu päässä ei tulla pöytään ja siitä kyllä saa ja pitää huomauttaa, tarvittaessa hatun voi joku jopa poistaa, jos ei moukka muuten usko.
Sen voi tehdä huomaamatta, myös kävelemällä läheltä ohi ja puolihuolimattomasti napata hatun pois. Tai sitten huomaamattomasti näyttää käsimerkillä, että ota hattu pois päästä.
Totta, hyviä vinkkejä!
Tietenkin vanhamman tehtävä on kasvattaa lastaan, jotan kotona saa sanoa pojalleen, että hattu pois päästä! Mutta aikuisen ihmisen kasvattaminen ei ole meidän muiden vastuulla. Sen sijaan ystävällisyys ja myötätunto toimii aina. Emmehän voi tietää, vaikka joku mies olisi syvästi häpeissään kaljuuntuvasta päästään ja hänen hattunsa tuo hänelle turvaa.
Riippuu mitä käytössääntöä rikkoo. Jos joku haukkuu, on rasistinen jotain kohtaa, kähmii naisia tai on väkivaltainen kännissä, niin kyllä siihen on puututtava. Pienet etikettiasiat voi jättää huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä käytössääntöä rikkoo. Jos joku haukkuu, on rasistinen jotain kohtaa, kähmii naisia tai on väkivaltainen kännissä, niin kyllä siihen on puututtava. Pienet etikettiasiat voi jättää huomaamatta.
Olet aivan oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pskan rakeet, hattu päässä ei tulla pöytään ja siitä kyllä saa ja pitää huomauttaa, tarvittaessa hatun voi joku jopa poistaa, jos ei moukka muuten usko.
Sen voi tehdä huomaamatta, myös kävelemällä läheltä ohi ja puolihuolimattomasti napata hatun pois. Tai sitten huomaamattomasti näyttää käsimerkillä, että ota hattu pois päästä.
Totta, hyviä vinkkejä!
Tietenkin vanhamman tehtävä on kasvattaa lastaan, jotan kotona saa sanoa pojalleen, että hattu pois päästä! Mutta aikuisen ihmisen kasvattaminen ei ole meidän muiden vastuulla. Sen sijaan ystävällisyys ja myötätunto toimii aina. Emmehän voi tietää, vaikka joku mies olisi syvästi häpeissään kaljuuntuvasta päästään ja hänen hattunsa tuo hänelle turvaa.
Ei tuo ole nykyaikaina enää sukupuolikysymys, vaan hatun ottaa päästä jokainen tai sitten ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pskan rakeet, hattu päässä ei tulla pöytään ja siitä kyllä saa ja pitää huomauttaa, tarvittaessa hatun voi joku jopa poistaa, jos ei moukka muuten usko.
Sen voi tehdä huomaamatta, myös kävelemällä läheltä ohi ja puolihuolimattomasti napata hatun pois. Tai sitten huomaamattomasti näyttää käsimerkillä, että ota hattu pois päästä.
Totta, hyviä vinkkejä!
Tietenkin vanhamman tehtävä on kasvattaa lastaan, jotan kotona saa sanoa pojalleen, että hattu pois päästä! Mutta aikuisen ihmisen kasvattaminen ei ole meidän muiden vastuulla. Sen sijaan ystävällisyys ja myötätunto toimii aina. Emmehän voi tietää, vaikka joku mies olisi syvästi häpeissään kaljuuntuvasta päästään ja hänen hattunsa tuo hänelle turvaa.
Ei tuo ole nykyaikaina enää sukupuolikysymys, vaan hatun ottaa päästä jokainen tai sitten ei kukaan.
Näin nykyaikana. Ei todellakaan odoteta tai ainakaan pitäisi odottaa sukupuolilta erilaista käytöstä. Hattu pysyy päässä tai ei. Se on jokaisen oma valinta kuten sukupuolikin.
Kannatan!