Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaettu perintömökki pa-veli: ideoita poisostamiseksi, kun ei halua myydä?

Vierailija
24.06.2026 |

Meillä on mukava peritty kesämökki/kesähuvila. Omistus minulla ja veljellä 50/50. 

Itse nautin paikasta suuresti ja haluan sen pitää perheessä jatkossakin. Veljeni viettää kyllä aikaansa myös mökillä oman osuutensa, mutta ei ole valmis maksamaan mistään. Kiinteistövero, jäte- ja tiemaksut...Kaikki saa aina vaatimalla vaatia, kuunnella selityksiä "finansseista" ja hyvällä tuurilla omansa saa pois kuukausien päästä varsinaisten maksujen mentyä. Itse haluan tietysti hoitaa, ja pakkokin on, maksut ajallaan, joten joudun maksamaan omasta pussista hänelle velaksi näitä. 

Mökille pitäisi tehdä peruskunnostustöitä n. 10 000€ arvosta ja tietenkään veljellä ei ole mahdollisuutta osallistua centilläkään. 

Vastaavasti ei ole halukas myymään osuuttaan markkinahintaan, koska "on myös hänen mökkinsä". 

Millä tuollaisen saisi ulos? Varmasti joku muukin ollut samassa tilanteessa. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, jos ei myydä halua.

Vierailija
2/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lahjoitin koko mökin hänelle, saa nyt itse hoitaa niitä maksuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Vierailija
4/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tarjonnut markkinahintaa, eikä se ole riittänyt myyntihalujen aikaansaamiseksi. Ratkaisu on helppo: tarjoa enemmän.

 

Joku tulee tähän selittämään että "yhteisomistuksen voi käräjäoikeus purkaa kenen tahansa osakkaan hakemuskesta ja sitten on pakko myydä" mutta oikeasti yhteisomistuksen purkaminen ei tarkoita, että on pakko myydä. Se tarkoittaa vain, että omistus jaetaan ja joku omistaa sen jälkeen 50% ja toinen 50%

Vierailija
5/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Tämä on totta.

 

Hmm, vaihdata lukot ja potki pihalle.

Vierailija
6/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin persaukinen niin varmasti raha mökkiosuudesta kelpaisi. Vähän huono tarina tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä. 

Vierailija
8/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä. 

Otsikossa lukee "jaettu". Tarina elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä. 

Otsikossa lukee "jaettu". Tarina elää.

Ja myös omistusosuudet mainittu. Jakamattomassa kuolinpesässä ei omistusosuuksia ole. Jako vasta määrittelee ne. Hyvin huono tarina.

Vierailija
10/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä. 

no sitten kannattaa ensimmäiseksi jakaa se kuolinpesä. Veljesi on nimittäin oikeassa, että ei sitä kannata kunnostaa ennen jakamista. Jakamisen (ja ensimmäisten kulujen ilmaantumisen) jälkeen voit alkaa kysellä veljeltäsi, että haluaisiko hän myydä osuutensa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä. 

Hae selvennyslainhuutoa niin omistajat tulevat näkyviin kuolinopesän sijasta. Tällöin myös kiinteistäverolaskut menevät oikeisiin osoitteisiin.

https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteiston-omistajalle/ha…

Vierailija
12/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.

Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä. 

Otsikossa lukee "jaettu". Tarina elää.

Ja myös omistusosuudet mainittu. Jakamattomassa kuolinpesässä ei omistusosuuksia ole. Jako vasta määrittelee ne. Hyvin huono tarina.

Voi hyvä luoja. Kuolinpesällä on kaksi osakasta. Tällöin se pesän omaisuus on myös efektiivisesti "jaettu". 

Mutta ei tämä forumi petä. Kukaan ei tiedä mistään mittään, mutta viisastelua ja saivartelua riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän vst, 3 lasta. Siskoni on aina ollut pa ja silti minulla on oikeus.

Ei siinä muu auttanut, kun istuttiin pöydän ääreen miettimään vaihtoehtoja.


Siskon tytöt tykkää olla mökillä, joten tehtiin niin, että sisko luopui osuudestaan ja veljen kanssa laitetaan kaikki puoliksi.


Laskettiin mikä on mökin markkina-arvo, verot, kulut jne ja sovittiin 12 seuraavaa vuotta siskolla  on sama käyttöoikeus, kuin meillä muilla. Sitten loppuu.

Tämä oli, näin jälkikäteen ajateltuna, tosi fiksu ratkaisu. Mutta kyllä kestikin tahkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän