Terveystalo pään MRI:n radiologin lausunnon viivästäminen
Hei,
Onko tämä normaali käytäntö. Magneettitutkimuksen jälkeen hoitaja sanoi, että tulokset saat lähettäneeltä lääkäriltä. Terveystalon Radiologi kuulema lausuu kyllä tutkimustuloksen samana päivänä, mutta se tulee viivästettynä näkymään minulle parin päivän päästä.
Onko tämä normaali toimintatapa vai kertooko siitä, että pään magneettitutkimuksessa löytyi jotain vakavaa/ pahalaatuista?
Kommentit (16)
Ainakaan julkisella puolells radiologin lausunto ei tule suoraan Kantaan, vaan tosiaan lähetteen tehnyt lääkäri lausuu siitä. Pitää pyytää hyvinvointialueelta erikseen, jos haluaa radiologin lausunnon kokonaisuudessaan nähtäväksi. Näin oli ainakin muutama vuosi sitten.
Lähettäneen lääkärin pitää varmaankin kuitata ensin lausunto. Ainakin julkisella menee yleensä näin.
Nyt AP kysyy nimenomaan Terveystalon käytänteitä? Miten radiologin lausunto tulee tavanomaisesti näkyviin potilaalle?
Lausuntoraakileessa voi olla virheitä. Tottakai lääkärin täytyy se hyväksyä, ennen kuin siitä tulee potilaalle julkinen.
Yleensä joo toinen lääkäri katsoo ne ensin. Eli ihan rutiinikäytäntö.
Kun se radiologi ei päätä mitään jatkosta niin siksi tulokset tulee näkyville vasta kun se toinen lääkäri katsonut ne.
Ihan normaalia on. Minullakin radiologin lausunto oli kirjattu jo tutkimuspäivänä, mutta näin sen itse sovelluksesta viiveellä. Ja sitten lääkäri vielä soitti illemmalla.
Valitettavan normaalia. Ymmärrän syyt, mutta toisaalta maksavana asiakkana pitäisi olla oikeus saada tulokset itselleen samantien. Muutenkin lausuntojen olisi syytä olla kannassa niin muutkin lääkärit pääsevät sen näkemään.
Niin ajattelitko että se hoitaja näki päässäsi kasvaimen ja päätti siksi että radiologin lausuntoa viivästetään? Hoitajat ei päätä tuollaisia vaikka toki itsekin saattaa juttuja nähdä kuvissa. Tuo käytäntö on erittäin hyvä koska on hirveää joutua lukemaan vaikka syöpädiagnoosinsa kannasta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin sekavat jutut että sun pitäisi mennä läpivalaisuttamaan pääsi.
Onnistuu tavallisella taskulampulla.
Ymmärsit väärin. Ei sitä "viivästetä" vaan järjestelmäpäivitykset ja tiedonsiirto järjestelmästä toiseen vie aikaa. Tiäks: nää noin 2000 eri järjestelmää, joiden välillä lääkärit joutuu hyppimään ja kopioimaan tietoja sivulta toiselle.
Terveystalo on yksityinen toimija ja Omakanta julkinen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit väärin. Ei sitä "viivästetä" vaan järjestelmäpäivitykset ja tiedonsiirto järjestelmästä toiseen vie aikaa. Tiäks: nää noin 2000 eri järjestelmää, joiden välillä lääkärit joutuu hyppimään ja kopioimaan tietoja sivulta toiselle.
Terveystalo on yksityinen toimija ja Omakanta julkinen.
Terveystalollahan on oma nettisovellus, johon tiedot sieltä yleensä tulee. Ei niitä tarvi mihinkään kantaan siirtää.
Radiologi oli paikalla tutkimuksessa. Eli en ajatellut hoitajan tehneen mitään päätelmiä. Kesken tutkimuksen hoitaja tuli sanomaan, että lääkäri haluaa lisäkuvia varjoaineen kanssa ja näin jatkettiin. Terveystalon sovellusta käytän omien tietojeni katseluun. Eli ei monia eri järjestelmiä tuossa välissä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Radiologi oli paikalla tutkimuksessa. Eli en ajatellut hoitajan tehneen mitään päätelmiä. Kesken tutkimuksen hoitaja tuli sanomaan, että lääkäri haluaa lisäkuvia varjoaineen kanssa ja näin jatkettiin. Terveystalon sovellusta käytän omien tietojeni katseluun. Eli ei monia eri järjestelmiä tuossa välissä.
AP
Se varjoaineen lisäys voi hyvinkin olla vain lisätarkkuuden saamista rakenteiden erottumiseen. Jos sinut päästettiin tutkimuksen jälkeen normaalisti kotiin odottamaan tuloksia, kyseessä ei varmaankaan ole mikään välitöntä hoitoa vaativa hätätilanne.
Nyt on kyllä niin sekavat jutut että sun pitäisi mennä läpivalaisuttamaan pääsi.