Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi velkaantuu, koska asumme liian suurissa överi-asunnoissa ilmaiseksi

Vierailija
23.06.2026 |

1. Valtion ja kuntien nykyiset suorat asumisen tukimenot vuodessa:

Yleinen asumistuki: noin 1 230 miljoonaa euroa (1,23 mrd. €).

Eläkkeensaajan asumistuki: noin 680 miljoonaa euroa (0,68 mrd. €).

Toimeentulotuen asumisosuudet: noin 400 miljoonaa euroa (0,40 mrd. €).

Nykyiset sosiaalikustannukset yhteensä: 2 310 miljoonaa euroa (2,31 mrd. € / vuosi).

2. Kustannukset kohtuullisesta asumisesta malliin siirtymisen jälkeen

Kun ylisuuret överi asunnot korvataan 3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla, vuokratasot ja ylläpitokustannukset romahtavat. Asunnoista poistetaan keittiöt, vessat ja suihkut. Joka kerroksessa on yhteinen vessa jonka yhteydessä suihku.

Laskelma olettaa, että malli koskee kaikkia nykyistä yleistä asumistukea ja eläkkeensaajan asumistukea saavia yksinasuvia/ruokakuntia (yhteensä noin 440 000 ruokakuntaa).

Uusi vuokrataso: 150 € / kk (sisältää 30 € hoitovastikkeen ja investoinnin kuoletuksen).

Uusi keskimääräinen asumistuki: 120 € / kk (Kela korvaa 80 % hyväksyttävistä asumismenoista).

Uudet kokonaisasumistuet vuodessa: 633,6 miljoonaa euroa.

3. Säästölaskelma.

Verrataan nykyistä överi-asunto järjestelmää kohtuullisen asumisen malliin:

2 310 000 000 € - 983 600 000 = 1 326 400 000

Laskennallinen säästö on valtava, jopa 1,33 miljardia euroa vuodessa.

Ne ihmiset jotka eivät saa yhteiskunnan sosiaalisia avustuksia, elävät luonnollisesti sen mukaan, mihin varat ja tulot antavat mahdollisuuden.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?

Vierailija
2/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?"

Emme kai ole niin sinisilmäisiä, että maksamme tuonkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuko se, ap? Olla noin typerä.

Vierailija
4/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin meidän on ne säästöt revittävä, emme voi aina pummia velkaa.

Vierailija
5/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

",,,3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla,"

Meillä on koirallakin isompi koppi!
Olet idiootti!

Vierailija
6/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

",,,3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla,"

"Meillä on koirallakin isompi koppi!
Olet idiootti!"

Mikäs siinä, jos pystytte sen omilla tuloillanne maksamaan.

Onko sinun mielestäsi järkevää, että Suomi ottaa kamalasti velkaa, maksaakseen ihmisille tarpeettoman suuret asunnot, vaikka vähempikin riittäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaisin hirveesti veroja, jotta joku Jonne tai Pirkko saa asua 70m2 kolmiossa Sörnäisissä yhteiskunnan varoilla? Minulla on oikeus ehdottaa, että muuttaisi edulliseen yksiöön Perähikiälle..

Vierailija
8/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavutetuista eduita ei prkl tingitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

",,,3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla,"

"Meillä on koirallakin isompi koppi!
Olet idiootti!"

Mikäs siinä, jos pystytte sen omilla tuloillanne maksamaan.

Onko sinun mielestäsi järkevää, että Suomi ottaa kamalasti velkaa, maksaakseen ihmisille tarpeettoman suuret asunnot, vaikka vähempikin riittäisi?

3-10 neliötä ei ole asunto vaan vankila tosin oikeistolainen mielisairas politiikka ajaa tällaista Suomeen.

Vierailija
10/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on sairas mene hoitoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa. Maksan kaiken palkkatuloillani. Maksoin myös silloin, kun lapsi vielä asui tässä mun kanssa.

Vierailija
12/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asutaan Euroopan ahtaimmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 860 000 ihmistä asui ahtaasti vuoden 2023 lopulla. Eniten ahtaasti asuvia oli Uudellamaalla.

https://yle.fi/a/74-20135906

Vierailija
14/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asutaan Euroopan ahtaimmin. 

Emävale. Isoja taloja ja asuntoja on myynnissäkin valtava määrä. Köyhille ja pienituloisille hellahuoneita enemmän ja sinne asumaan. Mikä vika siinä on, ettei asuta siten miten varallisuus sallii? Kautta aikojen on ollut niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?

Jos yksinhuoltajaäiti maksaa asumisensa itse, niin ei pitäisi kaivella kenenkään persettä miten asuu. Ei kaikki yksinhuoltajaäidit ole köyhiä ja tukien varassa eläviä. Ja miksi tämä taas koskee sun mielestä vain yksinhuoltajaäitejä? Yksinhuoltajaisätkö ovat taas niitä arjen sankareita joita pitää palvoa?

Vierailija
16/16 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole varaa asua suuressa asunnossa, miksi ihmeessä kuvittelet, että jonkun toisen tarvisi maksaa sun suuri asunto? Jos sun rahat ei riitä kuin pieneen asuntoon, miksi et asu sitten pienessä asunnossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi