Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi velkaantuu, koska asumme liian suurissa överi-asunnoissa ilmaiseksi

Vierailija
23.06.2026 |

1. Valtion ja kuntien nykyiset suorat asumisen tukimenot vuodessa:

Yleinen asumistuki: noin 1 230 miljoonaa euroa (1,23 mrd. €).

Eläkkeensaajan asumistuki: noin 680 miljoonaa euroa (0,68 mrd. €).

Toimeentulotuen asumisosuudet: noin 400 miljoonaa euroa (0,40 mrd. €).

Nykyiset sosiaalikustannukset yhteensä: 2 310 miljoonaa euroa (2,31 mrd. € / vuosi).

2. Kustannukset kohtuullisesta asumisesta malliin siirtymisen jälkeen

Kun ylisuuret överi asunnot korvataan 3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla, vuokratasot ja ylläpitokustannukset romahtavat. Asunnoista poistetaan keittiöt, vessat ja suihkut. Joka kerroksessa on yhteinen vessa jonka yhteydessä suihku.

Laskelma olettaa, että malli koskee kaikkia nykyistä yleistä asumistukea ja eläkkeensaajan asumistukea saavia yksinasuvia/ruokakuntia (yhteensä noin 440 000 ruokakuntaa).

Uusi vuokrataso: 150 € / kk (sisältää 30 € hoitovastikkeen ja investoinnin kuoletuksen).

Uusi keskimääräinen asumistuki: 120 € / kk (Kela korvaa 80 % hyväksyttävistä asumismenoista).

Uudet kokonaisasumistuet vuodessa: 633,6 miljoonaa euroa.

3. Säästölaskelma.

Verrataan nykyistä överi-asunto järjestelmää kohtuullisen asumisen malliin:

2 310 000 000 € - 983 600 000 = 1 326 400 000

Laskennallinen säästö on valtava, jopa 1,33 miljardia euroa vuodessa.

Ne ihmiset jotka eivät saa yhteiskunnan sosiaalisia avustuksia, elävät luonnollisesti sen mukaan, mihin varat ja tulot antavat mahdollisuuden.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi velkaantuu koska Purra on tuplannut valtionvelan typeryyksissään. Vaihtoi korotkin korkeammiksi heti elokuussa 2023. Hän on leikkauksilla tuhonnut valtion tulopuolen, koska kulutus sakkasi, työllisyys sakkasi ja verotulot näistä kahdesta romahtivat.

Samoilla toimilla hän on tuplannut sosiaaliturvamenot, lisäksi lapioinut rahaa rikkaimmalle prosentille joka ylläripylläri ei valutakaan hyvinvointia alaspäin, vaan jemmaa hynät veroparatiisiin.

Kiinnostaa nähdä, miten Purran akka selviytyy siitä 600 000 euron asuntolainastaa tippuessaa ministerinpestistä ja eduskunnasta. Ei sitä velkaa sopeutumisrahalla maksella, eikä varsinkaan työmarkkinatuella.

Sopeutumisraha voidaan poistaa, siinä säästää ihan helvetisti kun ei elätellä elämäntapatyöttömiä kokoomuspersuja loppuikää kymmenkertaisella summalla verrattuna meihin muihin.

Vierailija
22/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

",,,3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla,"

Meillä on koirallakin isompi koppi!
Olet idiootti!

Eli montako metriä sen koppi on? Paljonko leveys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut asumistukea edes silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti ja sain Helsingin kaupungin vuokra-asunnon.

Enkä saa nytkään eläkeläisenä, joten en todellakaan asu ilmaiseksi. Maksan vuokrani ihan itse.

Vierailija
24/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?"

Koittakaa nyt ymmärtää, että on monia lapsiperheitä jotka asuu ahtaasti, joiden olisi pakko asua keskellä Helsinkiä, koska vain siten kulttuuri ja harrastusmahdollisuudet ovat koko perheen tavoitettavissa.

Vierailija
25/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?"

Koittakaa nyt ymmärtää, että on monia lapsiperheitä jotka asuu ahtaasti, joiden olisi pakko asua keskellä Helsinkiä, koska vain siten kulttuuri ja harrastusmahdollisuudet ovat koko perheen tavoitettavissa.

Suomessa on viisi miljoonaa ihmistä jotka eivät asu Helsingissä vaikka sinun mukaasi tämä on ainoa paikka koko maassa jossa on tarjolla kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksia

Vierailija
26/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat on poikkeuksellisen matalat, poikapolo. Asumiskustannukset taas on karanneet käsistä Petterin hallituksen aiheuttaman inflaation takia.

Jossain sinunkin pitää asua, joten älä tolvana hakkaa omaa jalkaasi poikki oikeistopropagandalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Överiasuntoja on myös tyhjillään, ja muitakin paljon kalliimpia tontteja.

Vierailija
28/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei köyhät osta asuntoja, kun niitä saa nyt halvalla, ei tarvi sitten enää maksella vuokria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei köyhät osta asuntoja, kun niitä saa nyt halvalla, ei tarvi sitten enää maksella vuokria.

Oletko tosiaan noin tyhmä? Ei köyhä saa pankista lainaa talon ostamista varten eikä köyhällä ole säästössä sellaisia rahoja, että saisi talon ostettua ilman lainaa.

Vierailija
30/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei köyhät osta asuntoja, kun niitä saa nyt halvalla, ei tarvi sitten enää maksella vuokria.

Ihan täysi mysteeri minullekin. Meillä täällä pk-seudullakin saa nykyään miljoonalla vaikka kuinka monta kivaa kämppää jotka ennen maksoivat kaksi miljoonaa mutta köyhät ei siltikään osta niitä vaikka ne on tosi halpoja.

Mikä näitä köyhiä oikein vaivaa. Tässähän voi pian vaikka kuvitella että köyhät on köyhiä kun niillä ei ole varaa ostaa omaa asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi asut vain sinä, räkäveeti.

Mutta äitis voisi tosiaan lempata sinut niin hankit sitten jostain toisen ilmaisen asunnon. Myyt vaikka sedille persettä.

Taas ensimmäinen ansaintakeino, joka naiselle juolahtaa mieleen on perseenmyyminen

Vierailija
32/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot ilmaisiksi, törkeää rahastaa perustarpeella. Tai ainakin tiukka vuokrakatto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnot ilmaisiksi, törkeää rahastaa perustarpeella. Tai ainakin tiukka vuokrakatto.

Hieno ajatus, koska mä saan tulla teille ilmaiseksi asumaan, eli koska sä muutat sieltä pois? Kuun vaihteessa?

Vierailija
34/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aloitus. 

Mutta mit tapahtuisi asuntokannalle? 

Valtavasti taloja jäisi rappeutumaan. Vuokranantajatahot eivät saisi enää vuokralaisia, eivät selviytyisi maksuista ja velvoitteistaan eikä asunnot ja talot menisi kaupaksikaan. Syntyisi autiokaupunkeja tai ainakin kaupungin osia. Suuret vuokrataloyhtiöt menisivät konkurssiin, työttömyys lisääntyisi ja kaupungit kurjistuisivat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnot ilmaisiksi, törkeää rahastaa perustarpeella. Tai ainakin tiukka vuokrakatto.

Hieno ajatus, koska mä saan tulla teille ilmaiseksi asumaan, eli koska sä muutat sieltä pois? Kuun vaihteessa?

Olet asunnoton? Hommaa teltta. Syksyllä pyydät kotikunnaltasi majapaikan.

Vierailija
36/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksaisin hirveesti veroja, jotta joku Jonne tai Pirkko saa asua 70m2 kolmiossa Sörnäisissä yhteiskunnan varoilla? Minulla on oikeus ehdottaa, että muuttaisi edulliseen yksiöön Perähikiälle..

Haha 😄. Mahtaakohan Sörnäisissä edes olla 70m2 asuntoja? 

Vierailija
37/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?"

Emme kai ole niin sinisilmäisiä, että maksamme tuonkin?

Kyllähän me olemme, ja vielä paljon muutakin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän