Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta ohjelmointikieltä osaat?

Vierailija
22.06.2026 |

Itse olen opetellut Pascalin, C:n ja C++:n aikoinaan. En ole kuitenkaan ohjelmoinut elämäni aikana juuri mitään sen ihmeellisempää kuin jotain Matlab, R tai SAS -koodia. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nolla. tiedän kyllä, miten läppärini käynnistetään. onneksi lapsi on alan ammattilainen.

Vierailija
2/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, vaikka ohjelmointi kuuluu pakollisena opintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, ellei g-koodia lasketa. Muuta en ole tarvinnut.

Vierailija
4/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kaksi. Lukiolainen. 

Vierailija
5/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut. Muutamaa.

Vierailija
6/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

C, C++, Cobol, MUMPS, Java ja Python.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä tullut 25 vuoden it-alan uran aikana tullut aika monia opeteltua. Mutta aika äkkiä ne unohtuu jos ei aktiivisesti käytä. Tällä hetkellä suoraan lähtee lähinnä Typescript/javascript ja Java. 

Mutta toisaalta, tekoälyn aikakautena ei tarvi edes osata kieltä, voi mennä vaan tekemään kielellä mitä ei osaakaan, ja tekoäly auttaa. En sano, etteikö tarvisi ymmärtää mitään ohjelmoinnista, mutta jos ongelma on vain se, ettei tunne uuden kielen syntaksia, mutta osaa muuten ohjelmoida, niin tekoäly kyllä hyvin ratkaisee sen ongelman. Esim. olen itse mennyt konsulttina koodaamaan projektiin jossa käytettiin kieltä jota en tuntenut. Se meni ChatGPT/Codexin avulla mainiosti.

Vierailija
8/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Java, C, Python, JavaScript, Kotlin, Ruby, TypeScript

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

c#, c, c++, java, javascript, python, gdscript, ruby, ja php. Insinööri koulutus on, ja aktiivisesti harrastan c#, sekä GDScript, töihin ei kuitenkaan pääse.

Vierailija
10/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, opintoihin kuului vain Unix kurssi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä osaanko mutta näillä olen tehnyt töitä basic, visual basic,pascal(hyvä!),object pascal, c(hyvä!), perl (hyvä!), python,c#,c++,javascript(bazga!!)

Vierailija
12/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä.

Nuorisoslangi taipuu.

- nuorisokodin ohjaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortranilla ja Matlabilla tein sen elämäni työn. Matlab on kyllä tulkki, eli vähän hitaampi kuin käännetty kieli. 

Tein sillä multilaskentaa - laitoin labraan koneet laskemaan suunnitelmaa + vielä oman pc:n. Se oma oli niin nopea - P4. 3.2Ghz; labran koneet 1.8Ghz eli mun oma kone laski suunnitelman palikan nopeammin kuin labran 4 konetta. Nopein kone joutui siis odottamaan, muiden "palikoitten" valmistumista. Idea toimi, mut kässäsin, et vaatii yhtä nopeat koneet.

....

Sotataktiikasta siirsin tuon idean lääketieteen puolelle.... blaa-blaa-blaa

Vierailija
14/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vanhempia joo.. Nykyään lähinnä Exceliä

68k Macro Assembler
ActionScript
AmigaE
Assembly (8086)
Bash / Shell-skriptaus
BASIC
C
C++
Delphi
E
HTML
JavaScript
Lisp
LOGO
Pascal
Python
REXX

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen unohtanut enemmän ohjelmointikieliä kuin nykyisin voin sanoa osaavani. C64:n Basic oli eka kieleni. Se jälkeen on ollut monta. Suurimmalla osalla minulla ei ole mitään käyttöä ollut pitkään aikaan. Nykyisin lähes kaiken koodini tuottaa AI-agentit.

Vierailija
16/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pascal koulussa, Fortran töissä, vapaa-ajalla C. Mutta ei ole GWBasicin voittanutta ja tenkkapoon tullessa poke ja peek pelasti aina. Nyt en osaa enää mitään.

Vierailija
17/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basiccia aikanaan C64:lla ja Amigalla. Koulussa pakolliset Java ja C++ kurssit sekä Cobol. En osaa mitään niistä tänä päivänä, enkä ole töissä tarvinnut. Töissä opettelin väkertelemään perus shelliskriptejä silloin kun olin vielä konesaliapinana joskus 20 vuotta sitten. 

Vierailija
18/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään, opintoihin kuului vain Unix kurssi.

Siinä ainakin oli C-shell eli likimain C käytännössä.

Vierailija
19/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Commodore-basicilla

Koulussa opeteltiin Basicia ja Pascalia

Opinnoissa joutui Assemblyllä ja C++ ja Matlabilla räpeltämään juttuja 

Itsekseni olen opetellut Pythonia ja C#.

Olen aina tykännyt ohjelmoinnista, vaikka siitä ei ammattia tullutkaan.

Vierailija
20/24 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tuskin muistan kaikkia:, C+, Pascal, Fortran, Logo, Basic, Python, SAS, S+(?), Assembly, konekieli (suoraan muistipaikkoihin Z80-prosessori?), Matlab jne. Parhaimmillani oli joskus vuosina 1989-1992, mutta edelleen koodaan kaikenlaista, lähinnä sellaista missä yliopistomatematiikalla pitää ratkaista käytännön ongelmia. Taustani on siis matemaattiset tieteet ja matematiikkaa aloin soveltaa tietokoneilla noin vuonna 1983 eli yli 40 vuotta sitten. Tietokone on parasta mitä ikinä minun aikanani on tullut jokaisen ihmisen hyödynnettäväksi työelämässä, ja etenkin mitä käytännön soveltavaa tutkimusta sillä voikaan tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän