Kuinka monta ohjelmointikieltä osaat?
Itse olen opetellut Pascalin, C:n ja C++:n aikoinaan. En ole kuitenkaan ohjelmoinut elämäni aikana juuri mitään sen ihmeellisempää kuin jotain Matlab, R tai SAS -koodia.
Kommentit (24)
En yhtään, vaikka ohjelmointi kuuluu pakollisena opintoihin.
En yhtään, ellei g-koodia lasketa. Muuta en ole tarvinnut.
C, C++, Cobol, MUMPS, Java ja Python.
On niitä tullut 25 vuoden it-alan uran aikana tullut aika monia opeteltua. Mutta aika äkkiä ne unohtuu jos ei aktiivisesti käytä. Tällä hetkellä suoraan lähtee lähinnä Typescript/javascript ja Java.
Mutta toisaalta, tekoälyn aikakautena ei tarvi edes osata kieltä, voi mennä vaan tekemään kielellä mitä ei osaakaan, ja tekoäly auttaa. En sano, etteikö tarvisi ymmärtää mitään ohjelmoinnista, mutta jos ongelma on vain se, ettei tunne uuden kielen syntaksia, mutta osaa muuten ohjelmoida, niin tekoäly kyllä hyvin ratkaisee sen ongelman. Esim. olen itse mennyt konsulttina koodaamaan projektiin jossa käytettiin kieltä jota en tuntenut. Se meni ChatGPT/Codexin avulla mainiosti.
Java, C, Python, JavaScript, Kotlin, Ruby, TypeScript
c#, c, c++, java, javascript, python, gdscript, ruby, ja php. Insinööri koulutus on, ja aktiivisesti harrastan c#, sekä GDScript, töihin ei kuitenkaan pääse.
En yhtään, opintoihin kuului vain Unix kurssi.
En tiedä osaanko mutta näillä olen tehnyt töitä basic, visual basic,pascal(hyvä!),object pascal, c(hyvä!), perl (hyvä!), python,c#,c++,javascript(bazga!!)
Yhtä.
Nuorisoslangi taipuu.
- nuorisokodin ohjaaja
Fortranilla ja Matlabilla tein sen elämäni työn. Matlab on kyllä tulkki, eli vähän hitaampi kuin käännetty kieli.
Tein sillä multilaskentaa - laitoin labraan koneet laskemaan suunnitelmaa + vielä oman pc:n. Se oma oli niin nopea - P4. 3.2Ghz; labran koneet 1.8Ghz eli mun oma kone laski suunnitelman palikan nopeammin kuin labran 4 konetta. Nopein kone joutui siis odottamaan, muiden "palikoitten" valmistumista. Idea toimi, mut kässäsin, et vaatii yhtä nopeat koneet.
....
Sotataktiikasta siirsin tuon idean lääketieteen puolelle.... blaa-blaa-blaa
Jotain vanhempia joo.. Nykyään lähinnä Exceliä
68k Macro Assembler
ActionScript
AmigaE
Assembly (8086)
Bash / Shell-skriptaus
BASIC
C
C++
Delphi
E
HTML
JavaScript
Lisp
LOGO
Pascal
Python
REXX
Olen unohtanut enemmän ohjelmointikieliä kuin nykyisin voin sanoa osaavani. C64:n Basic oli eka kieleni. Se jälkeen on ollut monta. Suurimmalla osalla minulla ei ole mitään käyttöä ollut pitkään aikaan. Nykyisin lähes kaiken koodini tuottaa AI-agentit.
Pascal koulussa, Fortran töissä, vapaa-ajalla C. Mutta ei ole GWBasicin voittanutta ja tenkkapoon tullessa poke ja peek pelasti aina. Nyt en osaa enää mitään.
Basiccia aikanaan C64:lla ja Amigalla. Koulussa pakolliset Java ja C++ kurssit sekä Cobol. En osaa mitään niistä tänä päivänä, enkä ole töissä tarvinnut. Töissä opettelin väkertelemään perus shelliskriptejä silloin kun olin vielä konesaliapinana joskus 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään, opintoihin kuului vain Unix kurssi.
Siinä ainakin oli C-shell eli likimain C käytännössä.
Aloitin Commodore-basicilla
Koulussa opeteltiin Basicia ja Pascalia
Opinnoissa joutui Assemblyllä ja C++ ja Matlabilla räpeltämään juttuja
Itsekseni olen opetellut Pythonia ja C#.
Olen aina tykännyt ohjelmoinnista, vaikka siitä ei ammattia tullutkaan.
Jaa, tuskin muistan kaikkia:, C+, Pascal, Fortran, Logo, Basic, Python, SAS, S+(?), Assembly, konekieli (suoraan muistipaikkoihin Z80-prosessori?), Matlab jne. Parhaimmillani oli joskus vuosina 1989-1992, mutta edelleen koodaan kaikenlaista, lähinnä sellaista missä yliopistomatematiikalla pitää ratkaista käytännön ongelmia. Taustani on siis matemaattiset tieteet ja matematiikkaa aloin soveltaa tietokoneilla noin vuonna 1983 eli yli 40 vuotta sitten. Tietokone on parasta mitä ikinä minun aikanani on tullut jokaisen ihmisen hyödynnettäväksi työelämässä, ja etenkin mitä käytännön soveltavaa tutkimusta sillä voikaan tehdä.
nolla. tiedän kyllä, miten läppärini käynnistetään. onneksi lapsi on alan ammattilainen.