Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomen hintataso on lähes identtinen Norjan kanssa vaikka palkat ovat n. 2.3 kertaa pienemmät

Vierailija
19.06.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012089134.html

 

Kaiken hinta on Suomessa posketonta verrattuna palkkoihin.

 

Esim. Saksassa palkat ovat korkeammat kuin Suomessa, mutta kaikki maksaa n. 30% vähemmän.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on sama teollisuustuotannon taso eli bkt kuin chilellä ja portugalilla..Ilman ulkolaisomistuksessa olevien vahvasti valtion tukemia ajoittaisia miljardin laivateollisuutta suomi on jossain bulgarian tasolla. Fakta.

Vierailija
102/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuota öljyä vähän vähemmän kuin Norjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa duuneja palkat ovat huonommat (osaksi, jopa pääosin "kiitos" maammujen) kuin ne olivat ennen. Samaan aikaan hinnat nousseert rajusti. Miksi tästä epäsuhdasta ei kukaan puhu mitään?

Vierailija
104/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset ovat rikastuneet öljyllä. Suomi lahjoittaa pois uusiutumattomat luonnonvaransa. Jos maaperästä löytyy jotain, löytäjä saa pitää. Tai noh, Geologian tutkimuskeskus on tehnyt suuren osan etsimisestä valmiiksi, luonnollisesti verovaroin.

Vierailija
105/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuota öljyä vähän vähemmän kuin Norjalla.

Ja vaikka olisi, se olisi lahjoitettu pois.

Vierailija
106/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jokunen vuosi töissä Norjassa ja kyllä silloin hinnat olivat tosi paljon yli suomalaisten, työpaikkalounaasta lähtien.

Mä just yritin ettiä eilistä.Coopin kauppakuittia. Tuo 400 g vähärasvaista naudan jauhelihaa on ehkä 550 kr? Diesel 1,74 euroiksi muunnettuna täällä Nordlandissa.

Löpö on Norjassa kallista, vaikka öljymaalaus onkin. Ruoka on Suomessa yhtä kallista, kuin Norjassa, mutta palkat eivät ole, eivätkä palvelut. 

Me ollaan täällä kaikki kesät.. mun mielestä ruokakaupan ero on tasoittunut vuosi vuodelta. Suomalaiselle naudanliha ja perunat ovat kalliita, kala, ravut ja lammas eivät. Appelsiinitäysmehu on suorastaan halpaa. Pori ja vihannekset samoissa. Eikä tuo löpö niin paha ole kun kotoa lähtiessä oli 2,21. Salmi auki, salmi kiinni -leikki ei heilauttele täällä, vaikka ymmärtääkseni diesel tuotetaan, ei jalosteta täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa duuneja palkat ovat huonommat (osaksi, jopa pääosin "kiitos" maammujen) kuin ne olivat ennen. Samaan aikaan hinnat nousseert rajusti. Miksi tästä epäsuhdasta ei kukaan puhu mitään?

Ay liike hissukseen vaikka suurtyöttömyys on ja kaikki hommat teetetään siirtolaistyövoimalla.

Vierailija
108/113 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta palkat on tippuneet noin tonnin myynnin alalla. En ole koskaan tehnyt töitä alle 3000eur, viimeinen oli jopa yli 7000eur mutta nyt näen vaan työpaikkailmoituksia parin tonnin palkalla tai pelkästään provisiotyönä tai yrittäjäpohjalta. En tiedä mitä tehdä kun on jotenkin hajonnut koko työmarkkina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/113 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuota öljyä vähän vähemmän kuin Norjalla.

Kyllähän meillä kaikenlaista löytyy kuten euroopan suurimmat kulta- ja litiumvarannot. Mutta osataanko tehdä niillä mitään? Ei. Tulkaa vaan ja viekää, ei me niillä mitään tehdä kuuluu täältä maailmalle eikä oteta siitä edes mitään itsellemme vaikka omalla maalla on.

Vierailija
110/113 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika muuttaa äänestyskäyttäytymistä.

Hyviä vaihtoehtoja on kovin vähän.

Joko oikeisto joka kauhoo rahat omiin taskuihinsa ja polkee köyhät liiskaksi, tai sitten vasemmisto joka kauhoo rahat omiin taskuihinsa, polkee kotimaan köyhät liiskaksi ja hommaa maahan lisää köyhiä ulkomailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/113 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää palkkaa saavat kokoomusta jatkossakin. Palkat meillä kuulemma edelleen liian korkeat. Kiinan hiki...pajapalkat sopii EK:lle paremmin. 

Ay -neuvottelijat neuvottelee huonot palkat kun työntekijöiden toimeentulo ei kiinnosta.

Vierailija
112/113 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamme Helsinkiin kun lapset lentänyt pesästä. Helsingissä kunnon palkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/113 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäämme länsieurooppalaisten maiden taakse ihan selvällä marginaalilla ja suuntanamme on itäeurooppalainen viiteryhmä. Ei kovin mairittelevaa. Kenties voimme tehdä jonkun suoran talousliiton Romanian tai Bulgarian kanssa kun on samanlaiset taloudelliset mahdollisuudet. Vai onko niilläkin jo paremmat.

Viirusilmä-turaaneille ihan oikein. Tätä halusitte kun äänestitte vaaleissa miten äänestitte. Heh.

Suomalainen, palaa takaisin kotiin vasemmistoon. Vasemmiston kanssa on aina mennyt paremmin. Vasemmistohallitus 20 vuotta sitten lyhensi valtionvelkaa, ei ottanut koko ajan uutta niin kuin kokoomus. 

Oliko silloin 20 vuotta sitten Ukrainan sota,Nato,asehankinnat,muut kriisit maailmalla,maa täynnä ma t u ja?Silloin ei tarvinnut ottaa velkaa koska ei ollut niin paljon rahanreikiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi