Nalle Wahlroosin kolme teesiä
1. Euroopan demokratia on kriisiytymässä
”Jos yhtä yksittäistä syytä halutaan hakea, niin se on tietenkin se, että erityisesti Englannissa ja Ranskassa vaalijärjestelmä perustuu olettamukseen kahdesta suuresta puolueesta. Heti kun sinne tulee keskisuuria tai kolmas suuri puolue, niin maata on erittäin vaikea hallita”, Wahlroos sanoo.
”Tiedän, että tästä tulee lokaa niskaani, mutta hieman provosoiden todettuna Eurooppa on yksi suuri woken keskittymä”, Wahlroos lataa.
”Minulla on suuri kunnioitus sitä kohtaan, että me yritämme löytää yhteistä arvopohjaa, ja arvojohtajuutta tarvitaan. Mutta kun katson, miten politiikassa käy, eli nämä populistiset puolueet keräävät enemmän ja enemmän kannatusta, niin kysyisin, olemmeko me nyt ollenkaan varmoja, että määrittelemme arvojamme tavalla, joka tavoittaa Euroopan kansalaisia”, Wahlroos pohtii.
2. Idealismi, etäännyttävä arvopuhe tuli Euroopalle kalliiksi
Rahallistakin merkitystä tällä kaikella on, Wahlroos väittää. Hänen mukaansa eurooppalainen woke oli osaltaan tuhoamassa saksalaisen energiapolitiikan, jolla on ollut ”katastrofaaliset seuraukset”. Kolmaskin Euroopan mahtimaa on siis polvillaan.
”Katso, mitä Saksan energiapolitiikassa on tapahtunut, kun on tehty arvopolitiikkaa, joka on perustunut täysin väärälle arviolle sekä ydinvoiman kannattavuudesta että ympäristövaikutuksista ja rakentunut venäläisen maakaasun varaan. Tämä on megamittaluokan virhe Euroopan suurimmassa taloudessa.”
Lisää arvopohjaisia tai liialliseen idealismiin perustuvia virhearvioita on Wahlroosin mukaan tehty sittemmin lisää.
Ruotsissa akkuvalmistaja Northvolt ajautui konkurssiin ja Stegran vihreä terastehdas on nyt Wallenbergien järjestämän yli miljardin euron pelastuspaketilla saanut jatkoaikaa. Wahlroosin mukaan näissä ylilyönneissä virhearvio syntyi yhteiskunnallisen keskustelun pohjalta.
3. Suomi tarvitsee kapitalisteja, Ruotsikin houkutteli heidät takaisin
”Kansankapitalismin synnyttäminen ilman kapitalisteja on absurdi idea”, Wahlroos kiteyttää.
Hänen mukaansa Suomen pitäisi seurata ”sosiaalidemokraattista kansankotia” Ruotsia, joka on kyennyt saamaan rikkaista paluumuuttajia jo reilun parin vuosikymmenen ajan.
”Kansantalouden kannalta tärkeää olisi, että kapitalistien rahat viihtyisivät Suomessa. Olemme aikaa sitten tehneet pääomatuloverotuksesta kilpailukyvytöntä”, Wahlroos sanoo.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/d06c695a-9928-4ed0-b934-17d500c01d…
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Nalle peräänkuuluttaa sitä, että politiikkaa ja lakeja pitää muuttaa siten että työtä voidaan tehdä myös Suomessakin, eikä pelkästään omistaa täältä yrityksiä jotka teettävät töitä ulkomailla.
Hän siis haluaa, että aletaan kilpailemaan halpatyövoimalla. Sillä ei saavuteta talouskasvua, vaan pelkästään suurempia voittoja muutamille suurten yritysten omistajille ja osinkoja ulkomaille. Silleen ke hi tys maa -tyyliin.
Se on juuri sitä mitä Orpo suunnittelee tekevänsä jos pääsee jatkokaudelle.
Minä luulin, että vasemmisto haluaisi suomalaisille duunareille työpaikkoja. Ilmeisesti sitten ei? Parempi valmistaa kaikki jossain halpatyömaassa?
Olet luullut omiasi. Ei vasemmisto ole koskaan kannattanut o r ja työtä.
Ei pelkkä työ ole mikään itseisarvo. Työstä täytyy saada sellaista palkkaa, että sillä pystyy elämään.
Herrarouva yrityksen omistaja voi tehdä työt itse jos ei halua maksaa palkkaa.
Näinhän se nykyään menee, että yrittäjä tekee duunit. Duunari voi joko ryhtyä yrittäjäksi tai työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vielä yksinkertaisemmaksi summattuna: Politiikkaa ja talousinvestointeja ei pidä tehdä ideologiselta pohjalta miettimättä mitä päätöksistä seuraa, kuten nyt on tehty ja ajettu Eurooppa poliittiseen-, yhteiskunnalliseen- ja talodelliseen kaaokseen.
Hyvänmielen päätökset eivät tosielämässä välttämättä toimi.
Koneen fiksu ja sivistynyt omistaja puolusti hesarissa monimuotoisuutta. Ja kone on nykyään maailman johtava alallaan! Vaikka tulee pienestä Suomesta. Ylpeä saa olla!
Mutta missä oikeistoukkelien kehuvat ja ylistävät puheet?
Johtunee nyt tästä poliittisesta agendasta jota harjoitetaan ja ajetaan sillä suomea alas, perin typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sama lyhyemmin
1. Tasa-arvo on paskaa.
2. Inhimillisyys on paskaa.
3. Rikkaat tarvitsevat enemmän rahaa.
Sisälukutaito
Sisälukutaitoa todella tarvitaan, jotta ymmärtää mitä nalle sanoi. Ne ovat juuri nuo 3 asiaa. Nalle vaan käytti vähän hienompia sanoja.
Otetaan sitten tuo kohta 2, kun duunarille ei työ kelpaa.
Saksassa on tehty järkyttävän tyhmiä energiaratkaisuja vihreyden nimissä. On lopetettu ydinvoima, mutta tilalle on otettu saastuttavampi ja poliittisesti holtiton venäläinen maakaasu. Ei tässä ole mitään inhimillistä, ellei sitten se, että erehtyminen on inhimillistä. Kyse ei kuitenkaan ole ihan pienestä virheestä, vaan todella suuren luokan virheestä.
Samaan aikaan muualla maailmassa vihreät ovat alkaneet liputtaa ydinvoiman puolesta, kun tajuavat miten paljon puhtaampaa se on kuin fossiiliset vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herra Wahlroos voisi pitää suuren suunsa kiinni.
No ei nyt tietenkään niinkään. Keskustelu on aina hyvä asia. Ongelma on keskustelun puute. Suomalainen umpimielisyys, vaihtoehdottomuus, ylisukupolvinen palvelusväen mentaliteetti, ja toistemme selän takana piilottelu ovat vieraannuttaneet suomalaiset keskustelusta. Suomeen mahtuu vain yksi ideologia kerrallaan. Oli se sitten kekkonen tai rikki revityt farkut, mutta mitään erilaista ajattelua ei sallita. Tästä päästään sen asian ymmärtämiseen, että Nalle Wahlrooskin on vain yksi keskustelija. Ei sen kummempaa. Hän lukee hienoja sanomalehtiä, joissa on vaikeita sanoja. Mutta lopulta hän vain kertoo, miltä maailma näyttää Tukholman Södermalmilta, yläkerran ikkunasta katsottuna. Ei ole tarkoitus, että Nallen kommentointi on ainoa ja pyhä totuus, ja me täällä kumarretaan neljä kertaa päivässä Södermalmia kohti.
Hän varmasti itse allekirjoittaisi tämän täysin. Uskon, että hän kaipasi jotain varteenotettava keskustelukumppania sen sijaan, että heittelee ajatuksiaan ikään kuin tuuleen. Suomessa ei oikein ole yhteiskunnallista keskustelua.
On vain Nalle, joka sanoo jotain, sitten kuuluu kohahdus ja joku älähdys ja sitten syvä hiljaisuus.
Nalle ei näytä arvostavan yhteiskunnallista keskustelua kovin kovasti.
"Ruotsissa akkuvalmistaja Northvolt ajautui konkurssiin ja Stegran vihreä terastehdas on nyt Wallenbergien järjestämän yli miljardin euron pelastuspaketilla saanut jatkoaikaa.
Wahlroosin mukaan näissä ylilyönneissä virhearvio syntyi yhteiskunnallisen keskustelun pohjalta."
Ei tietenkään, koska Nalle arvostaa Trumpia ja Trumpin politiikkaa, joka muistuttaa jo diktatuuria eikä länsimaista demokratiaa.
Nalle on ehta oikeistorepublikaani.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Nalle peräänkuuluttaa sitä, että politiikkaa ja lakeja pitää muuttaa siten että työtä voidaan tehdä myös Suomessakin, eikä pelkästään omistaa täältä yrityksiä jotka teettävät töitä ulkomailla.
Ja sen tulee pohjautua siihen, että työn teko kannattaa, eikä niin, että töitä teetetään Suomessa ulkomaisella halpatyövoimalla.
Wahlroos varmaan haluaisi halpatyövoimaa, mutta siinä on vaaransa, kuten taksiala näytti.
Saksassa oli Merkelin diktatuuri ja vaikka hän oli muodollisesti älykäs fyysikko, hän kannatti aivan älyttömiä asioita. Ilmeisesti hän oli vain omassa kuplassaan, eikä saanut muita näkemyksiä tai sitten häntä ohjailtiin kiristämällä tm. tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Nalle peräänkuuluttaa sitä, että politiikkaa ja lakeja pitää muuttaa siten että työtä voidaan tehdä myös Suomessakin, eikä pelkästään omistaa täältä yrityksiä jotka teettävät töitä ulkomailla.
Ja sen tulee pohjautua siihen, että työn teko kannattaa, eikä niin, että töitä teetetään Suomessa ulkomaisella halpatyövoimalla.
Wahlroos varmaan haluaisi halpatyövoimaa, mutta siinä on vaaransa, kuten taksiala näytti.
Nallen isännöimä Vakuutusyhtiö If on palkkajohtaja alallaan. Ihan mennen tulleen parhaat palkat vakuutusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vielä yksinkertaisemmaksi summattuna: Politiikkaa ja talousinvestointeja ei pidä tehdä ideologiselta pohjalta miettimättä mitä päätöksistä seuraa, kuten nyt on tehty ja ajettu Eurooppa poliittiseen-, yhteiskunnalliseen- ja talodelliseen kaaokseen.
Hyvänmielen päätökset eivät tosielämässä välttämättä toimi.
Koneen fiksu ja sivistynyt omistaja puolusti hesarissa monimuotoisuutta. Ja kone on nykyään maailman johtava alallaan! Vaikka tulee pienestä Suomesta. Ylpeä saa olla!
Mutta missä oikeistoukkelien kehuvat ja ylistävät puheet?Häh? Kone on oikeistolaista kapitalismissa parhaimmillaan. Ei monimuotoisuus ole puoluekantaan sidottu asia.
Mutta eikö monimuotoisuus - ajattelu olekaan nyt sitten wokea? Olen näin luullut, mutta ehkä sitten olen ollut väärässä.
Ei oikeastaan. Monimuotoisuus työympäristössä liittyy esimerkiksi erilaisiin oppimistyyleihin, viestintätyyleihin ja työskentelytyyleihin.
Woke on pelkkää politiikkaa ja ihonväriä. Ei yrityksiä kiinnosta suosia mitään ihonväriä, se on merkityksetön asia. Työt on kuitenkin tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vielä yksinkertaisemmaksi summattuna: Politiikkaa ja talousinvestointeja ei pidä tehdä ideologiselta pohjalta miettimättä mitä päätöksistä seuraa, kuten nyt on tehty ja ajettu Eurooppa poliittiseen-, yhteiskunnalliseen- ja talodelliseen kaaokseen.
Hyvänmielen päätökset eivät tosielämässä välttämättä toimi.
Koneen fiksu ja sivistynyt omistaja puolusti hesarissa monimuotoisuutta. Ja kone on nykyään maailman johtava alallaan! Vaikka tulee pienestä Suomesta. Ylpeä saa olla!
Mutta missä oikeistoukkelien kehuvat ja ylistävät puheet?Häh? Kone on oikeistolaista kapitalismissa parhaimmillaan. Ei monimuotoisuus ole puoluekantaan sidottu asia.
Mutta eikö monimuotoisuus - ajattelu olekaan nyt sitten wokea? Olen näin luullut, mutta ehkä sitten olen ollut väärässä.
Ei oikeastaan. Monimuotoisuus työympäristössä liittyy esimerkiksi erilaisiin oppimistyyleihin, viestintätyyleihin ja työskentelytyyleihin.
Woke on pelkkää politiikkaa ja ihonväriä. Ei yrityksiä kiinnosta suosia mitään ihonväriä, se on merkityksetön asia. Työt on kuitenkin tehtävä.
Lue nyt ensin itse se juttu sieltä hesarista ja tule sitten kertomaan nämä johtopäätelmäsi.
Eihän tyhmää keskustelua arvosta kukaan.