Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset eivät osaa juoda teetä

Vierailija
24.05.2026 |

Teehen tulee maitoa ja hunaja ei kuulu teehen.

 

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaisten-tapa-juoda-teet…

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite, että veden tulisi olla kiehuvaa ei päde kaikkiin teelaatuihin.  Joitakin teelaatuja ei pitäisi kuumentaa yli 70 asteeseen, koska en jälkeen se voi muuttua kitkeräksi ja samalla teen muut ainesosat muuttuvat tehottomiksi. 

 

britit juovat yleensä earl grey teetä, joka yleensä on verrattavissa suomalaisiin pussiteihin. niitä ei oikein voi teeksi edes kutsua. Toki briteissäkin myydään myös laadukkaampia teitä, mutta usein se on samaa liptontasoa kuin suomessa... Kunnolliset ja laadukkaat teet ostetaan irtomyynnistä

Näin puhuu ihminen joka ei tiedä brittien teen juonnista yhtään mitään. Kukaan siellä ei juo Liptonia tai Twiningsia. PH Tips ja Yorkshire ovat yleisimpiä, ja huomattavan paljon vahvempia kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. 

Ei brittien teenjuonti ole yhtään mitään. 

Kiinalaisten teenjuonti on jotain, brittien ei

Eihän tuo liity mitenkään siihen että oiotaan virheellisiä väittämiä brittien teen juonnista. 

Ja tuo että kiinalainen on jotenkin aidompaa ja parempaa on vähän hassu väittämä. Sehän tarkoittaa että kun jokin asia on joskus keksitty, se ei voi ikinä muuttua tai kehittyä vaan sen pitäisi pysyä samana ajasta ikuisuuteen. On totta että kiinalaisella teekulttuurilla on pidempi historia kuin englantilaisella, ja ero näiden kahden välillä on valtavan iso. Se ei silti tee englantilaisten tyylistä yhtään huonompaa, vain erilaisen. Vai pitääkö jokaisen asian pysyä muuttumattomana keksimisestä alkaen että se olisi aitoa ja parempaa?

Jos minulle sanotaan briteissä että haluatko paahdetun kolmioleivän teen kanssa, niin vastaisin että en, haluan paahdetun kolmioleivän kuumaan kaakaon kanssa.

+haluaisin että kolmio leivän pinta on vähän palannut ja että palannut pinta raaputettaisiin pois ruokailuveitsellä

 

Sen verta vaativa teen juoja olen silkin sielästi sanottu

 

Jos palanneen leivän rassaaminen ärsyttää niin muuta pois suomesta

Vierailija
82/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+minä tein kirjoitusvirheitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuota artikkelia tarvitse niin vakaasti ottaa. Brittien banter katosi tosikko suomalaisten käännöksessä. 

 

P.S.

Earl Grey ripauksella sokeria

Musta tee lorauksella maitoa

Vihreä tee, rooibos ym hunajalla

Vierailija
84/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä pilata teen maku maidolla? Ei se ole teetä enää sen jälkeen. Se on lantrattu drinkki.

Mitä järkeä pilata puhtaan veden maku teellä?

Vierailija
85/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee on pahaa. En ymmärrä miten kukaan voi juoda sitä.

Vierailija
86/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee on pahaa. En ymmärrä miten kukaan voi juoda sitä.

Taidat olla siis vielä lapsi, ainakin henkisesti, jos on noin vaikeaa ymmärtää että muilla ei ole samanlaiset makumieltymykset kuin sinulla. Kysy vaikka äidiltäsi jos osaisi selittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä on alanuoletettu?

Vierailija
88/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä englantilaiset osaa juoda kahvia ! 

Aina se  "keitänkö teetä" 🙈...

Ja sit keittävät  VETTÄ VEDENKEITTIMESSÄ 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä join lapsuudessa teen noin, miten diplomaatti Maikkarin videolla ohjeistaa: mustaa pussiteetä kiehuvaan veteen ja sokeria ja kevytmaitoa sekaan. Jossain vaiheessa vähensin sokeria vähitellen ja luovuin siitä sitten kokonaan. Sitten ensimmäisessä työpaikassa opettelin vähän pakosta juomaan teen ilman maitoa. En halunnut ostaa maitoa työpaikan jääkaappiin, kun olisin tarvinnut sitä vain teehen, niin aloin juomaan teen tauoilla ilman maitoa. Nykyään ajatus maidosta teessä kuulostaa hirveältä. Tai ylipäätänsä teen makeuttaminen millään. Juon päivässä monta kuppia teetä, mustaa ja vihreää sekä myös rooboista. Harvoin tulee valkoista teetä juotua. Mä olen aina ollut teeihminen, enkä ole ikinä tykännyt kahvista.

Vierailija
90/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä join lapsuudessa teen noin, miten diplomaatti Maikkarin videolla ohjeistaa: mustaa pussiteetä kiehuvaan veteen ja sokeria ja kevytmaitoa sekaan. Jossain vaiheessa vähensin sokeria vähitellen ja luovuin siitä sitten kokonaan. Sitten ensimmäisessä työpaikassa opettelin vähän pakosta juomaan teen ilman maitoa. En halunnut ostaa maitoa työpaikan jääkaappiin, kun olisin tarvinnut sitä vain teehen, niin aloin juomaan teen tauoilla ilman maitoa. Nykyään ajatus maidosta teessä kuulostaa hirveältä. Tai ylipäätänsä teen makeuttaminen millään. Juon päivässä monta kuppia teetä, mustaa ja vihreää sekä myös rooboista. Harvoin tulee valkoista teetä juotua. Mä olen aina ollut teeihminen, enkä ole ikinä tykännyt kahvista.

Niin ja kyllä mä suurimmaksi osaksi juon irtoteetä, enkä pussiteetä ihan maun perusteella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuoden Englannissa ja tee, mistä on jutussa kyse, on väkeväksi haudutettua mustaa teetä. Maito laimentaa teen karvautta ja närästää vähemmän. Hunajan maku häviäisi totaalisesti, joten sokerilla saa parhaiten makeutta. Olisi jutussa pitänyt selittää tarkemmin,vaikka olen samaa mieltä ettei suomalaista teepussitarjontaa pitäisi olla missään. Se on tosi kamalan makuista litkua.

Vierailija
92/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuoden Englannissa ja tee, mistä on jutussa kyse, on väkeväksi haudutettua mustaa teetä. Maito laimentaa teen karvautta ja närästää vähemmän. Hunajan maku häviäisi totaalisesti, joten sokerilla saa parhaiten makeutta. Olisi jutussa pitänyt selittää tarkemmin,vaikka olen samaa mieltä ettei suomalaista teepussitarjontaa pitäisi olla missään. Se on tosi kamalan makuista litkua.

Onneksi Suomessa myydään nykyään myös kunnon teetä kuten Yorkshire Gold. Ei tarvitse enää tilata erikseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ja teen aminohappo l-teaniini voi olla alkoholin korvike.Se menee päähän.🤗

en ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Aikoinaan, kun minä olin lapsi, niin meillä luokalla jotkut söi muskottipähkinää, kun se pärisi päähän. En jaksanut innostua itse kokeilemaan

Vierailija
94/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee ja teen aminohappo l-teaniini voi olla alkoholin korvike.Se menee päähän.🤗

en ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Aikoinaan, kun minä olin lapsi, niin meillä luokalla jotkut söi muskottipähkinää, kun se pärisi päähän. En jaksanut innostua itse kokeilemaan

Kokeillepa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite, että veden tulisi olla kiehuvaa ei päde kaikkiin teelaatuihin.  Joitakin teelaatuja ei pitäisi kuumentaa yli 70 asteeseen, koska en jälkeen se voi muuttua kitkeräksi ja samalla teen muut ainesosat muuttuvat tehottomiksi. 

 

britit juovat yleensä earl grey teetä, joka yleensä on verrattavissa suomalaisiin pussiteihin. niitä ei oikein voi teeksi edes kutsua. Toki briteissäkin myydään myös laadukkaampia teitä, mutta usein se on samaa liptontasoa kuin suomessa... Kunnolliset ja laadukkaat teet ostetaan irtomyynnistä

Näin puhuu ihminen joka ei tiedä brittien teen juonnista yhtään mitään. Kukaan siellä ei juo Liptonia tai Twiningsia. PH Tips ja Yorkshire ovat yleisimpiä, ja huomattavan paljon vahvempia kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. 

EI siinä mitään kirjoitettu liptonista tai twiningsista, vaan liptontasosta (ymmärrätkö edes suomea?). Saakeli, kun nuo avohoitopotilaat kirjoittelee täällä ja kuvittelee teksteihin sanoja, joita siellä ei ole.  Eri

Vierailija
96/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuoden Englannissa ja tee, mistä on jutussa kyse, on väkeväksi haudutettua mustaa teetä. Maito laimentaa teen karvautta ja närästää vähemmän. Hunajan maku häviäisi totaalisesti, joten sokerilla saa parhaiten makeutta. Olisi jutussa pitänyt selittää tarkemmin,vaikka olen samaa mieltä ettei suomalaista teepussitarjontaa pitäisi olla missään. Se on tosi kamalan makuista litkua.

Ja siitä teestä tulee karvasta, jos sitä hauduttaa liian korkeassa lämpötilassa.