Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset eivät osaa juoda teetä

Vierailija
24.05.2026 |

Teehen tulee maitoa ja hunaja ei kuulu teehen.

 

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaisten-tapa-juoda-teet…

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi toki juoda teensä miten haluaa, mutta eri teelaadut uutetaan erilaisissa lämpötiloissa ja mausta pystyy nauttimaan kun ei sekoita teehen mitään. 

Tämä toki pätee vain hyviin teelaatuihin, Lipton keltaista en minäkään pysty juomaan kuin maitolisällä. 

Vierailija
62/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään teeheni myös L-teaniinia.Luonnonmukainen humala!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille aikuisille ns. kovaa teetä, ihan kieltolakihengessä, vink, vink.

Ei vaiskaan, jäätee saattaa olla kesällä tosi hyvää.

Lapsena laitoin maitoa teehen, mutta nyt ei menisi alas moinen juoma!

Sokeria laitan hiukan, piristää välittömästi.

Vierailija
64/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lurauttaa teehen kusta päästään.

Vierailija
65/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon että osaisin juoda teetä. Miten teestä saa hyvänmakuista? En ole koskaan onnistunut tekemään hyvää teetä.

Miksi pitäisi väkisin juoda likavettä, jos se ei omaan suuhun sovi?

Vierailija
66/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teehen kuulu maito ja sokeri. Aivan sama miten muut sen juovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitään kaikkein korkeinta teekulttuuria, ei teehen lisätä mitään vaan tee valmistetaam huolella laadukkaista lehdistä. Sanoisin, että se on kaikkein eniten "oikein".

Vierailija
68/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee maistuu aivan hirveältä, jos siihen sotkee maitoa. Mikäli juon teetä, niin laitan joukkoon vähän hienoa sokeria tai sit yhden sokeripalan. Hunajasta en pidä muutenkaan, eli en käytä sitä.

Kyllä näin on, maito pilaa teen maun ihan täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee on niin pahaa, että armeijan jälkeen (45 vuotta sitten) en ole teetä vapaaehtoisesti juonut. MKutta jos pakkoon, niin totta kai siihen pannaan maitoa, mutta ei mitään sokeria, hunajaa, tms.

Vierailija
70/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ja teen aminohappo l-teaniini voi olla alkoholin korvike.Se menee päähän.🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ja teen aminohappo l-teaniini voi olla alkoholin korvike.Se menee päähän.🤗

En nyt heti usko että teaniini menee päähän. Kuinka paljon sitä pitää ottaa ja onko kuinka haitallista muihin päihteisiin verrattuna? Kiinnostaa kuitenkin vähän jos sillä on päihde vaikutusta.

Vierailija
72/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

L-teaniini vahvistaa teen vaikutusta.Lisäksi poltan aromadiffuuserissa laventelia imppaan sitä niin että yhdessä teen kanssa menee päähän ja pystyn illalla nukahtamaan.Eteerisiä öljyjä kuten laventelia myydään esim kaikissa tavarataloissa ja Ruohonjuuressa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaisilla erilainen makuaisti kuin briteillä?

Vierailija
74/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeellinen artikkeli. Maailmassa on todella monta erillaista tapaa valmistaa teetä ja aika outo oletus että se oikea olisi juuri se brittien tapa. Muutenkin eri teelaadut vaativat eri lämpötilan. Ihme väittämä, että kaikki tee pitäisi valmistaa kiehuvaan veteen. Vihreätee esimerkisi menee ihan pilalla tuollaisissa lämpötiloissa.


Suomessa on monta hyvää teehuonetta josta saa halutessaan vahvaa teetä. Mutta se oikea tapa valmistaa tee tulee kyllä sieltä Aasian eikä brittien puolelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se joo ihmeellistä että eri maissa on eri tee kulttuuri. Onko tänään ollut jotenkin hidas uutispäivä vai mikä tässä on taustalla. Ehkä toimittaja voisi seuraavaksi mennä ihmettelemään japaniin matchaa tai Intiaan chaita. Ihmiset siellä varmaan ilahtuvat paljon kun joku tulee kertomaan brittiteen paremmuudesta ja miten tee kuuluu oikeaoppisesti valmistaa…

Vierailija
76/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä pilata teen maku maidolla? Ei se ole teetä enää sen jälkeen. Se on lantrattu drinkki.

Vierailija
77/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oksettaa tämä aloitus olen teenjuoja

Hyvään teehen tarvitaan kiuhunutta vettä ja teelehtiä

Vierailija
78/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite, että veden tulisi olla kiehuvaa ei päde kaikkiin teelaatuihin.  Joitakin teelaatuja ei pitäisi kuumentaa yli 70 asteeseen, koska en jälkeen se voi muuttua kitkeräksi ja samalla teen muut ainesosat muuttuvat tehottomiksi. 

 

britit juovat yleensä earl grey teetä, joka yleensä on verrattavissa suomalaisiin pussiteihin. niitä ei oikein voi teeksi edes kutsua. Toki briteissäkin myydään myös laadukkaampia teitä, mutta usein se on samaa liptontasoa kuin suomessa... Kunnolliset ja laadukkaat teet ostetaan irtomyynnistä

Näin puhuu ihminen joka ei tiedä brittien teen juonnista yhtään mitään. Kukaan siellä ei juo Liptonia tai Twiningsia. PH Tips ja Yorkshire ovat yleisimpiä, ja huomattavan paljon vahvempia kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. 

Vierailija
79/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite, että veden tulisi olla kiehuvaa ei päde kaikkiin teelaatuihin.  Joitakin teelaatuja ei pitäisi kuumentaa yli 70 asteeseen, koska en jälkeen se voi muuttua kitkeräksi ja samalla teen muut ainesosat muuttuvat tehottomiksi. 

 

britit juovat yleensä earl grey teetä, joka yleensä on verrattavissa suomalaisiin pussiteihin. niitä ei oikein voi teeksi edes kutsua. Toki briteissäkin myydään myös laadukkaampia teitä, mutta usein se on samaa liptontasoa kuin suomessa... Kunnolliset ja laadukkaat teet ostetaan irtomyynnistä

Näin puhuu ihminen joka ei tiedä brittien teen juonnista yhtään mitään. Kukaan siellä ei juo Liptonia tai Twiningsia. PH Tips ja Yorkshire ovat yleisimpiä, ja huomattavan paljon vahvempia kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. 

Ei brittien teenjuonti ole yhtään mitään. 

Kiinalaisten teenjuonti on jotain, brittien ei

Vierailija
80/96 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite, että veden tulisi olla kiehuvaa ei päde kaikkiin teelaatuihin.  Joitakin teelaatuja ei pitäisi kuumentaa yli 70 asteeseen, koska en jälkeen se voi muuttua kitkeräksi ja samalla teen muut ainesosat muuttuvat tehottomiksi. 

 

britit juovat yleensä earl grey teetä, joka yleensä on verrattavissa suomalaisiin pussiteihin. niitä ei oikein voi teeksi edes kutsua. Toki briteissäkin myydään myös laadukkaampia teitä, mutta usein se on samaa liptontasoa kuin suomessa... Kunnolliset ja laadukkaat teet ostetaan irtomyynnistä

Näin puhuu ihminen joka ei tiedä brittien teen juonnista yhtään mitään. Kukaan siellä ei juo Liptonia tai Twiningsia. PH Tips ja Yorkshire ovat yleisimpiä, ja huomattavan paljon vahvempia kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. 

Ei brittien teenjuonti ole yhtään mitään. 

Kiinalaisten teenjuonti on jotain, brittien ei

Eihän tuo liity mitenkään siihen että oiotaan virheellisiä väittämiä brittien teen juonnista. 

Ja tuo että kiinalainen on jotenkin aidompaa ja parempaa on vähän hassu väittämä. Sehän tarkoittaa että kun jokin asia on joskus keksitty, se ei voi ikinä muuttua tai kehittyä vaan sen pitäisi pysyä samana ajasta ikuisuuteen. On totta että kiinalaisella teekulttuurilla on pidempi historia kuin englantilaisella, ja ero näiden kahden välillä on valtavan iso. Se ei silti tee englantilaisten tyylistä yhtään huonompaa, vain erilaisen. Vai pitääkö jokaisen asian pysyä muuttumattomana keksimisestä alkaen että se olisi aitoa ja parempaa?