Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisän uudistuksesta

Vierailija
11.05.2026 |

Mielestäni menee oikeaan suuntaan, mikäli kaikista saa saman verran tukea. Jotenkin nurinkurista, että ensimmäisestä maksetaan vähiten. Silloinhan niitä tarvikkeita pitää juurikin ostaa.

Ei ne mihinkään katoa, kun syntyy lisää lapsia, eikä enää tarvitse ostaa kaikkea. Silti lapsilisää maksetaan enemmän seuraavista.
Liekö sitten yritetty kannustaa lisääntymään, mutta ei ole käytännössä toiminut.

Ledtadiolaiset tietenkin lisääntyisivät, vaikka lapsilisä poistettaisiin kokonaan. Kepu suhmuroi aikoinaan nykyisen systeemin, koska kannattajakunta koostui isoista lestadiolais perheistä. Mutta ajat muuttuvat.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä tein lapsia, niin minulla oli mielessä kyllä ihan muu kuin lapsilisän suuruus. 

Jos halutaan kannustaa miehiä lasten tekoon niin nämä suomalaiset naiset pitäisi saada laihduttamaan ja näyttämään hyviltä. Lihava suominorsu on etova eikä houkuttele kikkulia. Siinä se lapsettomuuden suurin syy.

Mutta lapsilisäuudistus, joo hyvä on. Olöaan oilealla asialla. Kannatan varsinkin tätä että vuoroviikkovanhemmat saavat omat osuutensa eikä kaikki ohjaudu vain lähivanhemmalle.

Vierailija
2/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole hankinnoista, vaan elintasokuilusta, joka syntyy laosiperheiden ja lapsettomien välille. Lapsilisän on tarkoitus tasoittaa tätä eroa, ja siksi sen määrä kasvaa useamman lapsen myötä. Ajatus on tosiaan ollut kannustaa tekemään useampia lapsia.

Mutta nythän on niin, että maah.anmuuttajataustaisten perheiden lapsiluku on keskimäärin hieman suurempi kuin kantasuomalaisten, ja kas kummaa, perskokkarihallitus keksii tämmöisen. Koko alhaisesta syntyvyydestä kärsivä Suomi ja kaikki kantasuomalaiset perheet eli perheiden enemmistö saavat kärsiä, jotta persut pääsevät kiusaamaan muualta tulleita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä tein lapsia, niin minulla oli mielessä kyllä ihan muu kuin lapsilisän suuruus. 

Jos halutaan kannustaa miehiä lasten tekoon niin nämä suomalaiset naiset pitäisi saada laihduttamaan ja näyttämään hyviltä. Lihava suominorsu on etova eikä houkuttele kikkulia. Siinä se lapsettomuuden suurin syy.

Mutta lapsilisäuudistus, joo hyvä on. Olöaan oilealla asialla. Kannatan varsinkin tätä että vuoroviikkovanhemmat saavat omat osuutensa eikä kaikki ohjaudu vain lähivanhemmalle.

Joo ja elarit lasketaan  tietenkin saman kaavan mukaan. Elatus suhteessa tuloihin että silleen. 

Vierailija
4/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä tein lapsia, niin minulla oli mielessä kyllä ihan muu kuin lapsilisän suuruus. 

Jos halutaan kannustaa miehiä lasten tekoon niin nämä suomalaiset naiset pitäisi saada laihduttamaan ja näyttämään hyviltä. Lihava suominorsu on etova eikä houkuttele kikkulia. Siinä se lapsettomuuden suurin syy.

Mutta lapsilisäuudistus, joo hyvä on. Olöaan oilealla asialla. Kannatan varsinkin tätä että vuoroviikkovanhemmat saavat omat osuutensa eikä kaikki ohjaudu vain lähivanhemmalle.

Ällös nyt puutu toisten ulkonäköön. Se ei ole revelanttia. Miehenä tiedän, että jotkut miehet pitävät muhkeammista naisista.

Aliravitut miestissit omaavat tikkuämmät ovat kauheita heidän mielestä.

Itselleni taas älykkyys ratkaisee.

Vierailija
5/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli pari aloitusta aiheesta.

Vierailija
6/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tasaus on oikeudenmukainen ja vähentää uskovaisten pentutehtailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivä jauhettu asiaa mutta vielä yksikään toimittelija ei ole kysynyt loppuuko lapsilisän vähentäminen toimeentulotuesta ??

Vierailija
8/13 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministeri Riikka Purra haluaa painottaa verotukia hyvätuloisten perheiden saamien lapsilisien sijasta.

Kapitalististien unelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistuksessa on hyvää kun jatkuu 18v asti.

Vierailija
10/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silloinhan niitä tarvikkeita pitää juurikin ostaa.

Ei ne mihinkään katoa, kun syntyy lisää lapsia, eikä enää tarvitse ostaa kaikkea."

 

Onko joku ihan tosissaan sitä mieltä, että tarvikkeet on suurin kuluerä lapsessa?

Mietitäänpä, kaikki mahdolliset tarvikkeet uutena maksaa varmaan ihan maksimissaan 15-20 tuhatta euroa. Käytettynä ja osin uutena ja jos ostaa vain oikeasti tarpeelliset, niin aika vaikeaa niihin on yli 5000 euroa saada uppoamaan. Kaikki käytettynä niin jäädään puoleen tuosta.

 

Ja sitten kun perhe kasvaa ja pitää ostaa mahdollisesti isompi auto (kun nykyään ei voi tehdä niin kuin ysärillä, että takapenkille menee neljä lasta) ja varmasti isompi asunto, niin siihen ei oikein 100 000 euroa riitä. yhden lapsen kanssa pystyy elämään ihan hyvin samassa asunnossa kuin missä asutaan lapsettomana pariskuntana tai yksin. 3-4 lapsisen perheen kanssa se vaatii jo vähän urheiluhenkeä.

 

Kaikenlaisia älyttömyyksiä sitä saakin lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tasaus on oikeudenmukainen ja vähentää uskovaisten pentutehtailua.

Onhan se tuokin motiivi heikentää isojen perheitten toimeentuloa.

Vierailija
12/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tasaus on oikeudenmukainen ja vähentää uskovaisten pentutehtailua.

Lapsilisiin pitäisi laittaa maksimimäärä myös lapsilukuun nähden, eli vaikka max. 4 lapsesta saa lapsilisää. Vaikuttaisi ulkolaisiin suurperhe elätteihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä tein lapsia, niin minulla oli mielessä kyllä ihan muu kuin lapsilisän suuruus. 

Jos halutaan kannustaa miehiä lasten tekoon niin nämä suomalaiset naiset pitäisi saada laihduttamaan ja näyttämään hyviltä. Lihava suominorsu on etova eikä houkuttele kikkulia. Siinä se lapsettomuuden suurin syy.

Mutta lapsilisäuudistus, joo hyvä on. Olöaan oilealla asialla. Kannatan varsinkin tätä että vuoroviikkovanhemmat saavat omat osuutensa eikä kaikki ohjaudu vain lähivanhemmalle.

Ahaa - sinä olet tehnyt lapsia, koska haluat panna? 

Minä en tehnyt lapsi sen vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän