Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Mirtazapin aiheuttaa neuropaattisia oireita ja voimakkaita kipuja?

Vierailija
25.02.2026 |

Olen vuosia käyttänyt nukahtamisen tukena Mirtazapinia - puolikasta 15 mg tabletista - ja nyt olen havahtunut siihen että pitkässä juoksussa olen käynyt aina vaan kivuliaammaksi. Lihaksia särkee, hermoja sekä ihoa kihelmöi ja luita pakottaa. On epäilty ammattitautia sekä vaikka ja mitä, mutta mitään ei löydy. Pariltakin lääkäriltä olen asiaa kysynyt saamatta tyydyttävää vastausta.

 

Tänään aion jättää lääkkeen ottamalla silläkin uhalla että uni jää ohkaiseksi. Onko muilla samoja kokemuksia.

 

M-51

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lääkeselosteessa lukee sivuvaikutukset. Ne ovat sattumalöydöksiä, koska niitä ei ole tutkittu. 

Sen tilalle ulkoilua illalla esim tunnin kävely ulkona, nukuttaa hyvin ja aamulla on pirteä olo.

Vierailija
2/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko myös lihonut paksuksi?

En ikinä käyttäisi mirtsaa. Enkä ketipinoriakaan. 

Nukahtamiseen on oikeita unilääkkeitäkin on olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin aiheuttaa. Itsellä eräs toinen lääke aiheutti yllättäen vuosien jälkeen samanlaisia oireita, oireet loppuivat käytön lopettamisen jälkeen. Mirtazapinin ja Ketipinorin yleinen haittavaikutus on mm. levottomuus, mitkä ovat myös ko. lääkkeiden käyttöaiheita. Eivät sovi kaikille, mutta valitettavasti sitä näytetään määrävän turhankin helposti. 

Vierailija
4/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää myrkkyä, kokeilin kaksi kertaa.

Vierailija
5/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo joskus kokeiltavana. Ei hyvä, aiheutti hallusinaatioita (ääniä). Kun yritti nukkua, alkoi päässä soida jokin Dallape tms. wanha musiikki. Aivan sietämätöntä. Sitten sain bentsot takaisin ja uni tuli kiltisti.

Vierailija
6/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirta on ok nukahtamislääkke, 1/4 tabl. Harmi että mulle aiheuttaa levottomat jalat eli en enää sitä käytä. Apteekin reseptivapaa tryptomax 2 tbl. on hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuo joskus kokeiltavana. Ei hyvä, aiheutti hallusinaatioita (ääniä). Kun yritti nukkua, alkoi päässä soida jokin Dallape tms. wanha musiikki. Aivan sietämätöntä. Sitten sain bentsot takaisin ja uni tuli kiltisti.

Ai niin, unohdin mainita että Ketipinoristakin on kokemuksia. Huonoja. Yleensä seuraavana päivänä sairas väsymys ja aivosumu. Ei jatkoon sekään. 

Doxepin on ollut kohtalainen, mutta epätasainen nukuttaja - myös siitä on toisinaan tullut aivosumu seuraavana päivänä.

Vierailija
8/11 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko myös lihonut paksuksi?

En ikinä käyttäisi mirtsaa. Enkä ketipinoriakaan. 

Nukahtamiseen on oikeita unilääkkeitäkin on olemassa.

Oikeita unilääkkeitä ei lääkärit halua määrätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mirtazapinin pikku annos toimi unettomuuteen, MUTTA... Lopetin sen syönnin niinku seinään, koska painon pudottaminen oli tuskaa. Sain työläästi pudotettua 5 % painosta ja 7 cm lähti vyötäröstä - ja tästä huolimatta kolesteroli ja verensokeri olivat nousseet. Selvittelin syitä ja jäljet näytti johtavan mirtazapinin vaikutuksiin.

Lopettamisen jälkeen parin päivän päästä nestettä alkoi poistua kehosta., vuorokauden sitä pissimistä kesti. Viikon päästä huomasin että aamuturvotukset on poissa kasvoista ja nilkoista. Niljat olivat myös notkeammat portaita alas kulkiessa. 

Älytön hikoilu jatkui parisen viikkoa ja unet oli aika sekaisin, nukuin 2 - 5 tuntia yössä ja välillä valvoin koko aamuyön hikoillen. 

Nyt olen tajunnut että myös levottomien jalkojen oireilu on jäänyt pois mirtan lopettamisen jälkeen, ei myöskään ns kolota kinttuja.

Reilun kolmen viikon jälkeen näyttäisi siltä että hikoilu (välillä peiton alla oli yhtäaikaa sekä kylmä että hiki!) on poissa ja kehon lämmönsäätely alkaa toimia normaalimmin. Myös unet on tasoittuneet, olen nukkunut jopa melkein 7 h muutamana yönä.  

Että jos tuo kaikki oli sivuvaikutusta niin aika hurjaa, harmillistakin, koska mirtazapin kuitenkin auttoi nukkumiseen niin paljon. Toisaalta nyt kun olen pitkällä vapaalla niin unettomuus ei ole niin fataalia kuin tarkkuutta vaativassa työssä ja pystyin lopetuksen tekemään helposti.

Ja tiedoksi vaan, että työterveyslääkäri aikanaan varoitti pitkävaikutteista melatoniinia märättyään, että sillä on taipumusta nostaa verensokeriarvoja. No se ei kyllä tehonnutkaan nukkumisongelmiin yhtään, että ei sen puoleen.

Vierailija
10/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet perustelevat lähinnä lihomistaan (=ylensyömistään) mirtalla, särkyoireisiin en ole törmännyt. Itsekin käytän mirtaa satunnaisesti koska auttaa univelan hoitamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää myrkkyä, kokeilin kaksi kertaa.

Sama.

Käytin muinoin 1,5 vuoden ajan masennukseen. Silloin en pahasti lihonut. Lopetin käytön hallitusti parin kuukauden ajan vähitellen. Lopettamisen jälkeen paino putosi humps! 5 kiloa kolmen viikon sisään, eikä sellaista tapahdu mulle todellakaan, joten jotain myrkkyä tuossa on oltava.

 

Toisella kertaa olen käyttänyt tuota pienen murenan verran unta tukemaan. Kylläisyyden tunne hävisi täysin, vaikka pienen murun otin iltaisin. Aina nälkä, ihan koko ajan eikä meinannut hävitä laisinkaan. Söin monesti 2 kulhollista mysliä ja vielä pari leipää siihen päälle vaikka normaalitilanteessa siis yksi kulhollinen mysliä riittää mainiosti. Silloin tuli mitta täyteen. En koske enää siihen myrkkyyn. Eikä se untakaan enää tukenut. Otin lääkkeen tai en, unta riitti useimmiten 4 tuntia ja sen jälkeen valvoin lopun yön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme