Autojen "älykkyydessä" on vielä paljon kehitettävää... kokemukseni vuokraamastani VW Golfista
Kun on vakionopeussäädin päällä, se tunnistaa alemman nopeusrajoitusliikennemerkin ja lyö lähes jarrut pohjaan, eikä huomioi lainkaan mittarivirhettä. Välillä se "tunnisti" uuden nopeusrajoituksen, vaikka ei edes ollut edes merkkiä (ja taas jarrut pohjaan).
Kun ajat leveäkaistatiellä, sääntöjen mukaisesti oikeassa reunassa, auto alkaa vaatimaan, että aja keskellä tietä!
Kommentit (13)
Siksi just mulla onkin vanha auto. Samat kokemukset kaverin uudesta autosta. Liikaa kaikia juttuja ja koko ajan pimputuksia. Juu ei.
Liikennemerkkien tunnistaminen ei tule koskaan olemaan riittävän luotettava menetelmä.Tarvitaan yksi tietojärjestelmä mihin kaikki autot voivat ottaa yhteyttä merkistä riippumatta. Tällöin kenenkään tiedot eivät laahaa perässä.
Kyllä vanhanaikainen hevosvetoinen ajoneuvo oli paljon älykkäämpi ja turvallisempi kuin nykyiset folkkarit. Kun maitotilillä kaupungissa käytyäni nukahdin paluumatkalla kärryihin, niin joka kerran heräsin aikanaan turvallisesti kotitallin ovelta yleensä emännän kipakkaan tervehdykseen. En suosittele siis missään tapauksessa näitä moottorikäyttöisiä turvavarustettuja tesloja.
Auto on yhtä älykäs kuin sen käyttäjäkin. Ei enempää eikä vähempää.
Odotapa kun auto näkee jossain pikkutien laidassa vaalimainoksen minkä numero on 200...
Se onkin kiva kun vastaan tulee leveä kuljetus ja tappelet autoa vastaan joka ei halua ajaa tien sivussa vaan yrittää tappaa sinut.
Ratin kuva naamassa, koska auto luuli nähneensä jotain edessä ja iski yllättäen jarrut pohjaan. Takana olevat kiskoo rattia henkensä edestä ja heilläkin varmaan auto tappelee väistöliikettä vastaan.
Joo ei. Auto joka kerää sinusta tietoa jatkuvasti; auto joka kuvaa sinua ja ympäristöäsi ja lähettää datan autonvalmistajalle jatkomyyntiin, auto joka pitää jatkuvasti kirjaa siitä missä olet ja kenen kanssa, auto joka kuuntelee sinua ja kerää kuuntelemansa tiedon autonvalmistajalle... jne jne
Puhumattakaan sitten kun siihen tulee jokin vika. Ihmettelen miksi kukaan haluaisi tuollaista autoa itsellensä.
Kaikki uudet "älyautot" on tuollaisia. Ei vain tuo sinun vuokraamasi auto. Koko ajan joku hälytys näytössä.
Kaikista mielenkiintoisin on tämä EU vaatimus että uuden auton pitää pimpotella lakkaamatta aina kun mittarin mukaan nopeus ylittää rajoituksen edes 1 km/h, vaikka todellinen nopeus on sen alle ja normaali liikennevirta ajaa pientä ylinopeutta.
Tuo tunnistaa myös tien laitaan parkkeeratun työmaa-auton perässä olevan (työmaa-ajoneuvon nopeusrajoituksen) tien noprisrajoitukseksi ja "iskee jarrun pohjaan" 120km/h nopeudesta kun yrittää hiljentää sen tiejyrän 20km/h rajoitukseen... vaalimainoksista bongaili nopeuksia.
10min välein pitäisi pitää kahvitaukoa, molemmat kädet kpko akan ratissa ja vissiin mulla on kierot silmät, kun en tarpeeksi tiukkaan pidä katsetta tiessä (kun pitää katsoa, mitä helkuttia se auto nyt kilkuttaa ja pitää seurata ympäröivää liikennettä ja tuleeko puskasta hirvi tielle jne), lumen rajan tulkitsi kaistamerkiksi ja mitähän ihmettä vielä oli... erittäin rasittavaa ajo uusilla autoilla, etenkin kun vuokra-autosta ei viitsi poistaa noita kaikkia varoituksia.