Syy Suomen osaajapulaan ja työttömyyden kasvuun on tämä!
Suomeen tarvitaan korkeastikoulutettuja osaajia!
Siksi opiskelijoita ja osaajia etsitään ulkomailta!
Suomessa saa opiskella käytännössä vain yhden korkea-asteen tutkinnon siten, että siihen saa opintotuen ja lainan.
Vain toisen asteen tutkintoja voi suorittaa opintotuella ja lainalla useita!
Tämä on johtanut alanvaihtajien suurtyöttömyyteen! Alanvaihtajat siis valmistuvat työttömäksi alemman koulutuksen aloilta ja samaan aikaan etsitään korkeakouluihin opiskelijoita ja työpaikoille osaajia Suomen ulkopuolelta!
Koulutuspolitiikka kaipaa muutosta ja nopeasti! Nyt ollaan jo 20 vuotta myöhässä.
Kommentit (19)
Jos Koulutuspolitiikan suunta ei muutu, niin mikään ei muutu. Työttömyys vain kasvaa ja huippuosaajat joudutaan todellakin etsimään ulkomailta.
Suomessa on valtava määrä pitköaikaistyöttömiä korkeasti koulutettuja oppimiskykyisiä aikuisia, joille ainoana väylänä alanvaihtoon on ollut toinen aste, joka ei työllistä.
Tämä virhe pitää korjata heti!
Hallituksen kaavailema 30 opintopisteen opintoseteli korkeakouluasteen avoimen puolen opintoihin ilman mahdollisuutta saada päivärahaa tai Kelan tukia on silmänlumetta. Todella harvalla opintonsa peruskouluun jättäneellä löytyy niin varakkaita vanhempia tai akateemisia opiskeluvalmiuksia opiskella tuosta noin vain kylmiltään 30 op verran avoimen korkea-asteen opintoja. Näin sitä äänestäjiä jymäytetään silmönkääntötempuilla. Voidaan sanoa, että onhan sitä yritetty mutteivat suomalaiset halua opiskella jne.
Herätkää ihmiset ja puhukaa tästä asiasta! Liian moni sulkee silmänsä, eikä suostu kuuntelemaan!
Saksassa oppimisopimusmalli on ymmärtääkseni yleisin tai joka tapauksessa yleinen väylä työelämään. Siinäkin olisi hyvää esimerkkiä meille.
Vierailija kirjoitti:
Jos Koulutuspolitiikan suunta ei muutu, niin mikään ei muutu. Työttömyys vain kasvaa ja huippuosaajat joudutaan todellakin etsimään ulkomailta.
Suomessa on valtava määrä pitköaikaistyöttömiä korkeasti koulutettuja oppimiskykyisiä aikuisia, joille ainoana väylänä alanvaihtoon on ollut toinen aste, joka ei työllistä.
Tämä virhe pitää korjata heti!
Suomen linja on passivoittaa ne onnettomat, jotka ovat aikoinaan menneet opiskelemaan kehityksen jalkoihin jääneen tutkinnon. Aivan sama, vaikka sillä työttömällä dippainssillä olisikin valmiuksia täydentää koulutustaan halutuille ja artikkelissa mainituille aloille.
Sekin on jännä juttu, että työtöntä rangaistaan kun hän opiskelee vaikka englantia avoimessa 5 op:n kokonaisuuden. Jos hän opiskelee saman kansalaisopistossa, se katsotaan vapaa-ajan harrastukseksi ja seuraamuksia ei ole.
Koulutusjärjetselmämme on tosiaankin rikki. Pitäisi nopeammin karsia pois koulutusaloja, joilta ei esim. työllistytä käytännössä lainkaan. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa oppimisopimusmalli on ymmärtääkseni yleisin tai joka tapauksessa yleinen väylä työelämään. Siinäkin olisi hyvää esimerkkiä meille.
Nykyisillekään opiskelijoille ei ole työharjoittelupaikkoja. Oppisopimuspaikkoja ei todellakaan ole tarjolla Suomessa.
Työkkärin virkaköpeille kannustusta siihen, että työttömät asiakkaansa työllistyvät. Johan alkaisi tapahtua!
Vierailija kirjoitti:
Koulutusjärjetselmämme on tosiaankin rikki. Pitäisi nopeammin karsia pois koulutusaloja, joilta ei esim. työllistytä käytännössä lainkaan. Jne.
Ihmiset ohjautuisivat työllistäville aloille, mikäli heidän annettaisiin opiskella. Mutta ei! Mieluummin pidetään työttömänä, laitetaan pupuleikkikurssille tai kättelyä ja itsensä esittelyä opettelemaan sekä aiemmin kuntouttavaan työtoimintaan. Valtaosa ymmärtää kyllä, etteivät esimerkiksi taidealat elätä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen kaavailema 30 opintopisteen opintoseteli korkeakouluasteen avoimen puolen opintoihin ilman mahdollisuutta saada päivärahaa tai Kelan tukia on silmänlumetta. Todella harvalla opintonsa peruskouluun jättäneellä löytyy niin varakkaita vanhempia tai akateemisia opiskeluvalmiuksia opiskella tuosta noin vain kylmiltään 30 op verran avoimen korkea-asteen opintoja. Näin sitä äänestäjiä jymäytetään silmönkääntötempuilla. Voidaan sanoa, että onhan sitä yritetty mutteivat suomalaiset halua opiskella jne.
Alanvaihto toisella asteella kuitenkin sallitaan. Kyllä sekin maksaa kun korkeakoulutettu vaihtaa useaan kertaan alaa amiksessa ilman toivettakaan työllistymisestä. Olemme syrjäyttäneet pitkäaikaistyöttömiksi valtavan määrän potentiaalisia erittäin oppimiskykyisiä osaajia. Yhden väärän valinnan jälkeen ei vaan haluta antaa uutta mahdollisuutta.
Mikä järki on tunkea korkeastikoulutetut alanvaihtajat amiksiin ja samaan aikaan etsiä korkeakouluopiskelijoita ulkomailta?
Koulutuksessa olisi tosiaan Lallilla valtava savotta edessään.
12. No, opeja sitten joutuisi työttömyyskortistoon... Suo siellä, vetelä täällä...
Vierailija kirjoitti:
Saksassa oppimisopimusmalli on ymmärtääkseni yleisin tai joka tapauksessa yleinen väylä työelämään. Siinäkin olisi hyvää esimerkkiä meille.
He ovat monesti perheensä firmassa sisäänajettavaksi siihen, että seuraava sukupolvi ottaa yrityksen haltuunsa. Suomessa väestö on niin pientä, ettei kansantaloutta voi laittaa maan sisäisen palvelusektorin varaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin virkaköpeille kannustusta siihen, että työttömät asiakkaansa työllistyvät. Johan alkaisi tapahtua!
He tekevät työnsä virkavastuulla eduskunnassa säädettyjen lakien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen kaavailema 30 opintopisteen opintoseteli korkeakouluasteen avoimen puolen opintoihin ilman mahdollisuutta saada päivärahaa tai Kelan tukia on silmänlumetta. Todella harvalla opintonsa peruskouluun jättäneellä löytyy niin varakkaita vanhempia tai akateemisia opiskeluvalmiuksia opiskella tuosta noin vain kylmiltään 30 op verran avoimen korkea-asteen opintoja. Näin sitä äänestäjiä jymäytetään silmönkääntötempuilla. Voidaan sanoa, että onhan sitä yritetty mutteivat suomalaiset halua opiskella jne.
Alanvaihto toisella asteella kuitenkin sallitaan. Kyllä sekin maksaa kun korkeakoulutettu vaihtaa useaan kertaan alaa amiksessa ilman toivettakaan työllistymisestä. Olemme syrjäyttäneet pitkäaikaistyöttömiksi valtavan määrän potentiaalisia erittäin oppimiskykyisiä osaajia. Yhden väärän valinnan jälkeen ei vaan haluta antaa uutta mahdollisuutta.
Mikä
Siinä ei ole mitään järjen kanssa tekemistä. Järjettömyyttähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusjärjetselmämme on tosiaankin rikki. Pitäisi nopeammin karsia pois koulutusaloja, joilta ei esim. työllistytä käytännössä lainkaan. Jne.
Sipilän hallituksen aikainen koulutuksen heikentäminen pitäisi perua ja palata siihen aikaisempaan ammatilliseen koulutukseen, että saadaan osaajia työelämään. Samoin peruskoulujen avokonttoritilat olisi seinitettävä ja ilmiöoppimista arvioida uudelleen. Huolestuttavaa kun peruskoulusta valmistuneista on liki 20% uusluku- ja kirjoitustaidottomia. Heillä ei ole eväitä jatko-opintoihin ilman kymppiluokkaa, jossa käytäisiin peruskoulun aikana syntyneitä puutteita intensiivisesti läpi. Toetenkin olisi parasta jos sitä varhaista tukea ja puuttumista olisi tarjolla jo heti varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa ennen kuin ongelmat kasvavat liian suuriksi.
Jos ei mitään uutta tai erilaista voi tehdä, sitten on lasketeltava tätä alamäkeä vain sitten eteenpäin.
"Hulluutta on tehdä sama asia uudelleen ja uudelleen ja odottaa erilaisia tuloksia." Einstein
Juuri näin! Ihan itse aiheutettu ongelma. Turha vinkua m-muutosta, EU:sta, Venäjästä tai mistään muustakaan. Syylliset löytyvät Arkadianmäeltä.