Miten ihmeessä Vantaa voi laittaa 750 miljoonaa ratikkaan??
Ja hintalappu tulee kasvamaan, mikä ihme noita kuntapäättäjiä vaivaa?
Kommentit (37)
Korruptio niitä vaivaa niinkuin aina ennekin eli suomeksi sanottuna RAHA
Toiset kuluttaa maksjan penkkiä ja toiset korjaa bonukset
Vantaa kärsii alemmuudesta koska Helsingillä ja Espoolla on molemmilla sekä metro että ratikka.
Eihän se noin paljon laitakaan. Osa tulee valtion kanssa tehdyistä ns. MAL-sopimuksista ja sitten tontinmyynnin tuotoista ratikkalinjan varrelta. Suoraa lainaa otetaan vajaa 400 miljoonaa ja niistä ainakin osa ajatellaan saatavan vuosien myötä takaisin verotuloina ja maksuina.
Rahat eivät mukamas riitä terveydenhuoltoon lainkaan? Ja paljon löytyy leikattavaa, mutta jostain kirstun pohjalta mukamas löytyy rahaa ratikkaan ja myös Länsirataan? Outoa talous politiikkaa, kun otetaan vain velkaa yhä enemmän
Onhan toi ihan hyvä investointi. Saa houkuteltua veronmaksajia lisää ja maan arvo kasvaa.
Vantaa lopettaa vuoden loppuun mennessä kaupunkipyöräverkoston jonka hankkimiseen meni 16 miljoonaa ja vuosittaiseen ylläpitoon 600 000e.
Käyttökertoja (ei käyttäjiä - käyttökertoja) oli ruhtinaalliset 39000!
Lippujen hintoihin jättikorotukset niinkuin pk-seudulla on tapana. Sitten itketään kun ihmiset eivät käytä julkisia.
Rahaa on!
t. demari-antti ja muu vasemmisto
Eli valtio subventoi 15 eurolla per matka. Jokin ei täsmää.
Ai niin, täsmääpäs. Se, että kavereiden rakennusliikkeille saadaan siirrettyä liki miljardi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se noin paljon laitakaan. Osa tulee valtion kanssa tehdyistä ns. MAL-sopimuksista ja sitten tontinmyynnin tuotoista ratikkalinjan varrelta. Suoraa lainaa otetaan vajaa 400 miljoonaa ja niistä ainakin osa ajatellaan saatavan vuosien myötä takaisin verotuloina ja maksuina.
Mutta, luuletko että tässä on nyt ensimmäinen julkinen satojen miljoonien hanke jonka budjetti pitää? Lopullinen hinta on varmasti kaksin- tai kolminkertainen. Valtio maksaa vain reilun 100 miljoonaa.
Kyseessä on vuosikymmenien investointi.
Vantaan väestöstä n. 20% on työtöntä ja valtaosa töissäkäyvistä maksaa veroja noin pari tonnia vuodessa.
Ylläpitokustannukset radalla n. 18 milj per vuosi.
Aika monta sataa vuotta saa mennä että maksaa itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se noin paljon laitakaan. Osa tulee valtion kanssa tehdyistä ns. MAL-sopimuksista ja sitten tontinmyynnin tuotoista ratikkalinjan varrelta. Suoraa lainaa otetaan vajaa 400 miljoonaa ja niistä ainakin osa ajatellaan saatavan vuosien myötä takaisin verotuloina ja maksuina.
Mutta, luuletko että tässä on nyt ensimmäinen julkinen satojen miljoonien hanke jonka budjetti pitää? Lopullinen hinta on varmasti kaksin- tai kolminkertainen. Valtio maksaa vain reilun 100 miljoonaa.
En ottanut kantaa siihen pitääkö budjetti vaan siihen että maksaako Vantaa kaiken nyt heti itse. Ja ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vantaan väestöstä n. 20% on työtöntä ja valtaosa töissäkäyvistä maksaa veroja noin pari tonnia vuodessa.
Ylläpitokustannukset radalla n. 18 milj per vuosi.
Aika monta sataa vuotta saa mennä että maksaa itsensä takaisin.
Eihän sitä ole tarkoitus maksaa kuntaveroilla takaisin vaan erilaisilla muilla tuotoilla kuten maanmyynnin tuotoilla, tonttivuokrilla ja kiinteistöverojen sekä yhteisöverojen tuotoilla kun radan varteen syntyy uutta asumista ja yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vantaan väestöstä n. 20% on työtöntä ja valtaosa töissäkäyvistä maksaa veroja noin pari tonnia vuodessa.
Ylläpitokustannukset radalla n. 18 milj per vuosi.
Aika monta sataa vuotta saa mennä että maksaa itsensä takaisin.
Ratikka lisää Vantaan houkuttelevuutta työssäkäyvän väestön parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se noin paljon laitakaan. Osa tulee valtion kanssa tehdyistä ns. MAL-sopimuksista ja sitten tontinmyynnin tuotoista ratikkalinjan varrelta. Suoraa lainaa otetaan vajaa 400 miljoonaa ja niistä ainakin osa ajatellaan saatavan vuosien myötä takaisin verotuloina ja maksuina.
Mutta, luuletko että tässä on nyt ensimmäinen julkinen satojen miljoonien hanke jonka budjetti pitää? Lopullinen hinta on varmasti kaksin- tai kolminkertainen. Valtio maksaa vain reilun 100 miljoonaa.
En ottanut kantaa siihen pitääkö budjetti vaan siihen että maksaako Vantaa kaiken nyt heti itse. Ja ei maksa.
Mutta, Vantaa maksaa aivan varmasti vähintään 750 miljoonaa ja jopa reilusti enemmänkin, vaikka nyt muuta luvataan. Rakentaisivat mieluummin lentoradan puutttuvat asemat, jotka säästösyistä karsittiin pois.
Miljardi löytyy verorahaa ratikkaan joka ei vie minnekään
- "naisina me päätämme tunteella ja tämä vain sattui tuntumaan selittämättömästi oikealta ratkaisulta, lisäksi horoskooppi sanoi että tee rohkea päätös"
Todellinen hintalappu tulee lopulta olemaan 1400-1800 miljoonaa, eikä ratikka siltikään vie perille ja kulkee tyhjänä turhaa väliä.
Niinpä. Vantaalla on velkaa jo miljardi ja tämän ratikan lopullisen laskun myötä enemmän kuin kaksi. Vasemmisto tätä 1800-luvun liikennetekniikkaa halusi, vaikka se ei istu Vantaan hajautettuun kaupunkirakenteeseen ollenkaan.