Miksi matkatavarat punnitaan lentokoneeseen niin tarkoin, mutta ihmiset ei?
Onpa epätasa-arvoista.
Ehdotan uutta systeemiä, eli 1kg maksaisi aina euron. Koskisi niin ihmisiä kuin tavaroita.
Kommentit (32)
Lentokentän henkilökunta harvemmin nostelee ja kantaa niitä matkustajia koneeseen ja pois.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentän henkilökunta harvemmin nostelee ja kantaa niitä matkustajia koneeseen ja pois.
Ei se siitä kiinni ole vaan siitä, että tuota pidetään sopimattomana.
Koneen kapasiteetti on mitä on, joten miksi painavat tulee osin siivellä ja sitten matkatavaroista aletaan ottamaan hirveää hintaa..?
Kyllä jotkut halpayhtiöt mittaa myös matkustajien painon
Kaikki muukinhan menee painon mukaan, niin lääkkeet kuin esim. alkoholijututkin lasketaan aina ottaen paino huomioon.
Miksi lennoilla ei voisi alkaa ottamaan sitä huomioon? Olisi todella tärkeää.
Voisi punnita kokonaispainon, laukut ja ihmisen. Ja sen mukaan maksu. Tai toki se paino pitäisi ilmoittaa jo lippua ostaessa, mutta kentällä sitten tarkastus.
Kaipa toi olisi epäreilua kun osa ylipainoisista on sitä jonkin sairauden takia. Toisaalta ne jotka ovat tahallisen ylensyönnin takia lihavia niin eihän se oikein ole että muut joutuvat maksumiehiksi, kun lippujen hinnoissa se kuitenkin tasataan koneen painorajoituksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa toi olisi epäreilua kun osa ylipainoisista on sitä jonkin sairauden takia. Toisaalta ne jotka ovat tahallisen ylensyönnin takia lihavia niin eihän se oikein ole että muut joutuvat maksumiehiksi, kun lippujen hinnoissa se kuitenkin tasataan koneen painorajoituksen vuoksi.
Osa? Promille. Ylipaino tulee kun saadaan liikaa kaloreita kulutukseen nähden.
On joskus jossain ollu punnituksia, kun on pienkone ja on paljon lihavia matkustajia.
Kerran matkustettiin kurssilta kotiin luokkakaverin kanssa, ei varmaan yhteensäkään reppuinemme painettu yli 120 kiloa. Siis oltiin ainota matkustajat Finnairin koneessa.
Mutta lentoemäntä tuli sanomaan, että kapteeni oli pyytänyt, että voisiko toinen siirtyä istumaan toiselle puolelle käytävää.
En ihan ymmärtänyt miksi, mutta kai se pienikin lastin paino toisella reunalla voi viedä vaikka lisäpolttoainetta tai jotain.
Hsssss.ei saa olla huomaavinaan ..!
Tasa-arvoa tähänkin! Hahmot vaakoille!
Finnair voisi ottaa ns. lässskiveron käyttöön
Vierailija kirjoitti:
On joskus jossain ollu punnituksia, kun on pienkone ja on paljon lihavia matkustajia.
Kerran matkustettiin kurssilta kotiin luokkakaverin kanssa, ei varmaan yhteensäkään reppuinemme painettu yli 120 kiloa. Siis oltiin ainota matkustajat Finnairin koneessa.
Mutta lentoemäntä tuli sanomaan, että kapteeni oli pyytänyt, että voisiko toinen siirtyä istumaan toiselle puolelle käytävää.
En ihan ymmärtänyt miksi, mutta kai se pienikin lastin paino toisella reunalla voi viedä vaikka lisäpolttoainetta tai jotain.
Vaikuttanee lento-ominaisuuksiin, että kone on tasapainossa sivuttain. Ilmeisesti tätä tasapainotusta ei pienissä määrissä pystytä tekemään matkatavaran/rahdin sijoittelulla.
Miksi höpeätte painoanne? Sillekö ei mitään voi tehdä?
Muistelen, että Lentoturmatutkinnassa oli kerran jakso, jossa kone tippui tai joutui vähintään pahoihin ongelmiin tämän takia. Kyydissä oli tyyliin pitkiä, raamikkaita ja siten painavia rugbyn pelaajia tai jotain. Tarkistan kohta, kun ehdin googlettaa.
Voisin kuvitella, että Ryanair ottaa tuon käytäntöön.
Ja sitten tulee Harrikkamies joka 196 pitkä ja painaa 142 kg. Oiken vai väärin ?
Veikkaan, että jos tilastollisesti aletaan tutkia, niin pituus on merkittävämpi määrittäjä painoerolle kuin esim. painoindeksi. Ja pituudelleen ei kukaan voi mitään.
Ihmiset painaa nykyään niin, että tässä olisi tilaisuus jolla saadaan osa ainakin laihduttamaan.