Lukion opettaja teki numeron oppilaan hiljaisuudesta
Näin kävi itselle. Opettajan tarkoitus oli ehkä hyvä, mutta kaikkien kuullen tuntui nöyryyttävältä. Olisi sanonut asiansa kahden kesken.
Kommentit (30)
Ikävää. Tuo on just niin loukkaavaa että hiljaisuudesta huomautellaan ihan kuin se olisi joku kohteliaisuus huoh
Eikö tunnilla kuulu olla hiljaa?!?
Yhden mun opiskelukaverin nolasi työpaikkaohjaaja huutamalla takarivistä kesken esityksen "PUHU ÄÄNEEN!".
Teki mieli lyödä sitä ukkoa naamaan.
Tuttua hommaa omina kouluaikoinani. En muuttunut puheliaaksi, vaikka siitä moitittiin läpi kouluvuosien.
Vierailija kirjoitti: Eikö tunnilla kuulu olla hiljaa?!?
Olisi pitänyt siis osallistua enemmän keskusteluihin ja kertoa omia mielipiteitä. Se ei syystä tai toisesta silloin ja siinä ryhmässä minulta onnistunut.
-ap
Vierailija kirjoitti: Eikö tunnilla kuulu olla hiljaa?!?
Kyllä monella tunnilla kuuluu olla äänessäkin. Jos kurssin sisältöön kuuluu keskustelu ja väittely, niin kyllä siellä pitää olla äänessä aika useinkin.
Nykykoulussa tuntiosallistumisella on suuri merkitys arvosanoihin.
Riippuu tilanteesta. Jos on ollut keskustelu ja sen jälkeen opettaja toteaa, että Mikko - kommenttisi ei aina pysy aiheessa, Riina - puhut välillä toisten päälle ja Teppo - voisit olla aktiivisempi niin ei se mitään numeron tekemistä ole vaan palautteen antamista. Jos taas opettaja pitää 15 min monologin siitä miten hiljaiset ihmiset, kuten luokan Teppo, eivät koskaan voi pärjätä elämässä niin se on asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Yhden mun opiskelukaverin nolasi työpaikkaohjaaja huutamalla takarivistä kesken esityksen "PUHU ÄÄNEEN!".
Teki mieli lyödä sitä ukkoa naamaan.
Tämäkin pitäisi sanoa paremmin (puhutko hiukan kovempaa, tänne takariviin ei oikein kuulu), mutta mitä hyötyä on esitelmästä jos sitä ei kuule takariviin asti? Pakkohan siitä äänenkäytöstä on huomauttaa. Ja jos sitä ei tee esitelmän alussa joutuu opiskelija vielä toistamaan saman esitelmän uudelleen myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos on ollut keskustelu ja sen jälkeen opettaja toteaa, että Mikko - kommenttisi ei aina pysy aiheessa, Riina - puhut välillä toisten päälle ja Teppo - voisit olla aktiivisempi niin ei se mitään numeron tekemistä ole vaan palautteen antamista. Jos taas opettaja pitää 15 min monologin siitä miten hiljaiset ihmiset, kuten luokan Teppo, eivät koskaan voi pärjätä elämässä niin se on asiatonta.
Jep, se oli siis lähempänä tuota jälkimmäistä. Ymmärrän opettajan palautteen, mutta en kaikkien kuullen esittämistä, se tuntui tosi pahalta ja ahdistavalta. Vain minuun siis kohdistui. Ei auttanut puheliaisuuden lisäämiseen se.
-ap
Minulla on myös keljuja muistoja lukiosta siitä, että opettajat pyrkivät nolaamaan minut sen takia, etten paljon osallistunut viittaamalla. Eräässäkin aineessa vaihtui opettaja ykkösen jälkeen. Aine sattui olemaan sellainen, etten siitä pitänyt, mutta kuitenkin erittäin helppoa minulle. Sain eka kokeesta ainoana kympin. Opettaja teki tästä numeron. Hän päivitteli luokan edessä, että miten sinä pystyit saamaan kympin jne. En vastannut mitään. Ajattelin vain, että onpa saatu vastenmielinen nainen opettamaan ikävää ainetta.
Sain minäkin aikoinaan huomautuksia hiljaisuudestani. Kansakoulun opettaja sanoi koko luokan kuullen, että olisi kamalaa, jos kaikki oppilaat olisivat yhtä hiljaisia kuin minä. Lukiossa uskonnon opettaja sentään kirjoitti aina pistari- ja koelappuihin, että lisää tuntiaktiivisuutta, niin voit saada numeroksi kympin. En lisännyt, mutta kympin sain silti, ja täydet pisteet yo-kokeen reaalissa uskonnon osalta. Töissä ollessa en puhunut työkokouksissa mitään, koska en vain osaa isossa porukassa puhua. Kuuntelen kyllä, mitä sanottavaa muilla on.
Meillä aikoinaan tyttö sai käyttäytymisestä 8. Oli siis tunnilla hiljainen, viittaili kyllä jne, muttei muuten tehnyt numeroa itsestään. Kaverinsa, joka oli suupaltti ja jopa häiriköi tunnilla, sai 9. Kysäisin perusteluita opettajalta ja hän vastasi, että tyttö on hiljainen ja ujo. Sanoinkin siihen, että käyttäytymisen arvostelu onkin siis persoonan arvostelua. Meni hiljaiseksi eikä enää oikein osannut sanoa mitään.
Sinänsä se ja sama koko numero, mutta onhan nuo kriteerit vähän outoja.
Alat häiriköimään. Ei huomautella enää sen jälkeen. Päin vastoin käsketään olemaan hiljaa. Ongelma poistuu tällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös keljuja muistoja lukiosta siitä, että opettajat pyrkivät nolaamaan minut sen takia, etten paljon osallistunut viittaamalla. Eräässäkin aineessa vaihtui opettaja ykkösen jälkeen. Aine sattui olemaan sellainen, etten siitä pitänyt, mutta kuitenkin erittäin helppoa minulle. Sain eka kokeesta ainoana kympin. Opettaja teki tästä numeron. Hän päivitteli luokan edessä, että miten sinä pystyit saamaan kympin jne. En vastannut mitään. Ajattelin vain, että onpa saatu vastenmielinen nainen opettamaan ikävää ainetta.
Vaikuttaa siltä, että ope käyttää oppilaita opetusvälineinä. Katsokaa miten tämä surkimus sai kympin, tekin voisitte saada!
Tästä on jo 25 vuotta aikaa, mutta me luokassa yhdessä preppasimme ne hiljaisimmat pitämään esitelmät riittävän kovalla äänellä ja heille syötettiin keskusteluissa joku helppo asia johon kommentoida. Samoin laskettiin matikan läksyjä yhdessä. Se oli sitä yhteishenkeä mitä pienissä kouluissa useammin on.
Tämä kyseinen ope opetti useampia aineita, mm. psykologiaa. Harmi, ettei hänellä ollut kuitenkaan siitä huolimatta tunneälyä riittävästi asian hoitamiseen paremmin. Jää vain mietityttämään millaisille ihmisille hiljaiset on jotain vapaata riistaa, joita voi nöyryyttää miten vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Eikö tunnilla kuulu olla hiljaa?!?
Kyllä monella tunnilla kuuluu olla äänessäkin. Jos kurssin sisältöön kuuluu keskustelu ja väittely, niin kyllä siellä pitää olla äänessä aika useinkin.
Nykykoulussa tuntiosallistumisella on suuri merkitys arvosanoihin.
Joo, mutta aloituksessa oli kysymys siitä, miten asia hoidetaan. Jos osallistumattomuuteen vaikuttaa vaikka jännittäminen, joka kohdallani oli varmasti iso tekijä, niin ei siihen julkinen nöyryyttäminen auta.
-ap
No tuostakin on jo jonkin verran aikaa, välillä vaan nousee mieleen. Toivottavasti nykykouluissa parempi meno. Hiljaisiin suhtautuminen yleisestikään ei kuitenkaan tunnu olevan kovin myönteistä, tänä päivänäkään.
-ap
Hyi helvetti. Ammattitaidottomuutta.