HU: Uusi koulu jossa oli paljon avoimia tiloja osoittautui yllättäen huonoksi konseptiksi
Avoimet ja häiriöalttiit tilat todettiin pian toimimattomiksi. Nyt neljän vuoden huonoksi osoittautuneen kokeilun jälkeen joudutaan rakentamaan lisärakennus jotta oppilaat saadaan mahdutettua suljettuihin ja vähemmän häiriötä aiheuttaviin tiloihin. Hintalappu kokeilulle on valtava.
Mistä näitä järkyttävän huonoja ideoita oikein sikiää
Kommentit (55)
no, on tällä ainakin työllistävä vaikutus kun saa rakentaa ja purkaa parin vuoden välein
Tuotahan on tapahtunut Suomessa jo, eikö Helsingissä muka tätä ennen?
Miten se voi yllättäin osoittautua huonoksi ratkaisuksi kun näitä luokattomia kouluja on ainakin 10 vuotta jo Suomeen rakennettu?
Niin mitä vikaa oli perinteisissä luokkahuoneissa?
Kun suljetussa luokkatilassa on yksi ADHD tapaus joka häiritsee tätä yhtä luokkaa ongelma ratkeaa poistamalla seinät ympäriltä jolloin isossa avarassa tilassa on 20 ADHD lasta. Tämä ei jostain syystä ratkaissutkaan ongelmaa ja kaikki yllättyi
Kuule niitä järkyttävän huonoja ideoita on sikissyt mistään mitäänymmärtämättömiltä, mutta sitäkin vakuuttavammin esiintyviltä överiekstroverteiltä dorkakonsulteilta nyt viimeiset 15 vuotta (mikä onkin yksi suurimmista syistä Suomen alennustilaan.) Faktat eivät kiinnosta, asioita oikeasti tuntevia ei kuunnella, rahankiilto silmissä romutetaan kaikki toimiva.
Jakomäen Kankarepuiston koulu tarvitsee väliaikaisen paviljonkirakennuksen, koska kaikki koulun oppilaat eivät mahdu nyt eivätkä lähivuosina nykyiseen koulurakennukseen.
Miten neljä vuotta sitten valmistunut koulu voi jo olla liian pieni?
Kankarepuiston koulu valmistui syksyllä 2021. Runsaasti avointa tilaa sisältävä koulu oli mitoitettu 814 oppilaalle.
Avoimet ja häiriöalttiit tilat todettiin kuitenkin pian toimimattomiksi.
Kesän ja syksyn 2023 aikana koulun tiloissa tehtiin lähes miljoonan euron edestä muutostöitä, joilla kouluun saatiin lisää luokkahuoneita ja muita suljettavia tiloja.
Näitä ideoita tulee hyväveliverkoston konsulteilta, jotka tarvitsevat rahaa. Näin älyttömillä ideoilla ei ole kilpailijoita, joten kilpailutuksen voittaja on selkeä.
Voisihan tuo toimia jos lapset osaisivat käyttäytyä. Mutta kun samassa karsinassa on 100-300 pallillista niin ongelmiahan siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule niitä järkyttävän huonoja ideoita on sikissyt mistään mitäänymmärtämättömiltä, mutta sitäkin vakuuttavammin esiintyviltä överiekstroverteiltä dorkakonsulteilta nyt viimeiset 15 vuotta (mikä onkin yksi suurimmista syistä Suomen alennustilaan.) Faktat eivät kiinnosta, asioita oikeasti tuntevia ei kuunnella, rahankiilto silmissä romutetaan kaikki toimiva.
Tämä. Överextrovertit pilaa kaiken
Miksi päättäjät eivät kuuntele opettajia?
Näyttääkin joltain 60-luvun itäblokin kasarmirakennukselta. Kyllä suomalaisen arkkitehtuurin taso on vajonnut alas
Pulpetit poistettu pöytien tieltä. Missä oppilaat pitävät tavaroitaan?
Kenet se yllätti? Jonkun sellaisen, joka ei ole itse käynyt päivääkään koulua, vai kenet?
Tämähän oli etukäteen kirkkaasti selvää kaikille, jotka ovat joskus elämässään olleet isommassa ryhmässä.
Arkkitehti laittanut luokkaa väliseinät, jotka on todella pahoja adhd- tai aistiyliherkille. Fiksu opettaja on ratkaissut ongelman laittamalla lasiseinään oppilaiden kuvistöitä ym., jotka blokkaavat näkymää.
Oivoi, miksi opettajia ei kuunnella ikinä.
Samaa paskaa yhä pakotetaan aikuisille työelämässä. Pahimmillaan samassa hallissa on useiden eri toimijoiden työntekijöitä sekaisin "tehokkuuden nimiin"
Vierailija kirjoitti:
Kun suljetussa luokkatilassa on yksi ADHD tapaus joka häiritsee tätä yhtä luokkaa ongelma ratkeaa poistamalla seinät ympäriltä jolloin isossa avarassa tilassa on 20 ADHD lasta. Tämä ei jostain syystä ratkaissutkaan ongelmaa ja kaikki yllättyi
Paitsi opettajat, mutta mehän olemmekin konsulenttien mielestä muutosvastarintaisia. Olen vastustanut digitalisointia ja avoimia oppimisympäristöjä, ja minut on joka kerta haukuttu pystyyn. Mutta kuka olikaan oikeassa?
Suomessa pyritään pilaamaan nyt kaikki jo toimivaksi koettu