Italiassa aitolauttaam saa viedä sähköauton vain jos latausta max 20% jäljellä
Milloinkohan Suomeen samat säännöt?
Vasta sen jälkeen kun Tesla on upottanut yhden laivan?
Kommentit (32)
Mites feikki lauttam? Saako sinne viedä Teslan isommalla latauksella? Ja tiedäthän ap, että sähköautoja on ihan kaikilla automerkeillä nykyään, tai ainakin kaikilla eurooppalaisilla ja aasialaisilla.
Miksei noille sähköautoille keksitä laivoihin ja parkkihalleihin jokin oma osasto jonne ne voi ajaa. Jokin palonkestävä bunkkeri. Sielläpä palaa sitten eikä aiheuta vaaraa muille.
Tuollaista rajassa ei ole minkäänlaista relevanttia pointtia koska akun paloherkkyyteen ei vaikuta sen varaustila. Sen sijaan kyytiin tulevien polttomoottoriautojen polttoainetankkien täyttöaste vaikuttaa hyvinkin paljon siihen että kuinka paljon palavaa materiaalia aluksella olisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei noille sähköautoille keksitä laivoihin ja parkkihalleihin jokin oma osasto jonne ne voi ajaa. Jokin palonkestävä bunkkeri. Sielläpä palaa sitten eikä aiheuta vaaraa muille.
Norjassa on useampi autolautta jotka eivät sähiksiä ota kyytiin.
Oh-hoh! Saitpas monta kirjoitusvirhettä noinkin pieneen tilaan. Korjattuna:
Italiassa autolauttaan saa viedä sähköauton vain, jos latausta max. 20 % jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista rajassa ei ole minkäänlaista relevanttia pointtia koska akun paloherkkyyteen ei vaikuta sen varaustila. Sen sijaan kyytiin tulevien polttomoottoriautojen polttoainetankkien täyttöaste vaikuttaa hyvinkin paljon siihen että kuinka paljon palavaa materiaalia aluksella olisi.
Et ole ilmeisesti ymmärtänyt sähköautojen mukanaan tuomaa omgelmaa? Polttis kun palaa sen voi laivallakin sammuttaa. Sähköauto on sieltä satojen autojen joukosta nostettava ilmaan raivoisasti leimuten ja saatava pudotettua mereen. Nykytekniikalla ei onnistu.
Itseasiassa huolettaa aikalailla nuissa lauttahommissa nuo sähköautot. Ei lautoilla ole keinoja pysäyttää sähköautosta lähtevää paloa ja siellä kannella on autoja pilvin pimein vieri vieressä. Yksi lähtee niin kaikki palaa ja siinä palaa koko laiva.
Ja kuten onnettomuustutkinnoista tiedetään, se miehistö lähtee ekojen joukossa karkuun, evakuointi tehdään liian myöhään tai ei milloinkaan ja sadat hukkuvat. Vaikka olisi niin fiksu kapteeni, että älyää tehdä Maydayn (joka on kovasti paheksuttu laivayhtiön puolelta koska mainehaitta) niin parilla suomen helikopterilla ei saada haettua kuin murto-osa turvaan. Muut saa syöksyä aaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa huolettaa aikalailla nuissa lauttahommissa nuo sähköautot. Ei lautoilla ole keinoja pysäyttää sähköautosta lähtevää paloa ja siellä kannella on autoja pilvin pimein vieri vieressä. Yksi lähtee niin kaikki palaa ja siinä palaa koko laiva.
Ja kuten onnettomuustutkinnoista tiedetään, se miehistö lähtee ekojen joukossa karkuun, evakuointi tehdään liian myöhään tai ei milloinkaan ja sadat hukkuvat. Vaikka olisi niin fiksu kapteeni, että älyää tehdä Maydayn (joka on kovasti paheksuttu laivayhtiön puolelta koska mainehaitta) niin parilla suomen helikopterilla ei saada haettua kuin murto-osa turvaan. Muut saa syöksyä aaltoihin.
Voi vain kuvitella millaista rupusakkia Viroon menee autolautoilla ja kenties sillä paska - kolhitulla - katastamattomalla - sähiksellä viinaa hakemaan ja saattaapi olla pieni ihme et mitään tuhoisaa ei ole vielä sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista rajassa ei ole minkäänlaista relevanttia pointtia koska akun paloherkkyyteen ei vaikuta sen varaustila. Sen sijaan kyytiin tulevien polttomoottoriautojen polttoainetankkien täyttöaste vaikuttaa hyvinkin paljon siihen että kuinka paljon palavaa materiaalia aluksella olisi.
Et ole ilmeisesti ymmärtänyt sähköautojen mukanaan tuomaa omgelmaa? Polttis kun palaa sen voi laivallakin sammuttaa. Sähköauto on sieltä satojen autojen joukosta nostettava ilmaan raivoisasti leimuten ja saatava pudotettua mereen. Nykytekniikalla ei onnistu.
Mutta siis matkapuhelimien akut palavat tyhjänäkin kai yhtä hyvin kuin täytenä, kun varoitellaan tyhjän akunkin varastoinnista pöytälaatikossa, eli ei voisi sanoa että 20% ladattu akku on turvallisempi kuin 100% ladattu, kai autoissakin on vielä tutkimatta palavatko 100% vai 20% akut useammin.
Oletuksena voisi ajatella että mitä vanhempi akku, sitä enemmän on voinut kokea ja väsyä ja on siis vaarallisempi - ei yli 5 vuotiaita sähköautoja Italiassa lauttaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista rajassa ei ole minkäänlaista relevanttia pointtia koska akun paloherkkyyteen ei vaikuta sen varaustila. Sen sijaan kyytiin tulevien polttomoottoriautojen polttoainetankkien täyttöaste vaikuttaa hyvinkin paljon siihen että kuinka paljon palavaa materiaalia aluksella olisi.
Et ole ilmeisesti ymmärtänyt sähköautojen mukanaan tuomaa omgelmaa? Polttis kun palaa sen voi laivallakin sammuttaa. Sähköauto on sieltä satojen autojen joukosta nostettava ilmaan raivoisasti leimuten ja saatava pudotettua mereen. Nykytekniikalla ei onnistu.
Sinänsä ymmärrän kyseisen ongelman, mutta pointtini onkin se että se on aivan sama sille onko sähköauton akussa virtaa 20% vai 100%. Akku ei käyttäydy samalla tavalla kuin polttoainetankki, jonka täyttöasteella tosiaan voisi olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista rajassa ei ole minkäänlaista relevanttia pointtia koska akun paloherkkyyteen ei vaikuta sen varaustila. Sen sijaan kyytiin tulevien polttomoottoriautojen polttoainetankkien täyttöaste vaikuttaa hyvinkin paljon siihen että kuinka paljon palavaa materiaalia aluksella olisi.
Et ole ilmeisesti ymmärtänyt sähköautojen mukanaan tuomaa omgelmaa? Polttis kun palaa sen voi laivallakin sammuttaa. Sähköauto on sieltä satojen autojen joukosta nostettava ilmaan raivoisasti leimuten ja saatava pudotettua mereen. Nykytekniikalla ei onnistu.
Sinänsä ymmärrän kyseisen ongelman, mutta pointtini onkin se että se on aivan sama sille onko sähköauton akussa virtaa 20% vai 100%. Akku ei käyttäydy samalla tavalla kuin polttoainetankki, jonka täyttöasteella tosiaan voisi olla merkitystä.
Tämä.
Jos sähköauto syttyy, niin ei siellä akussa sähkö pala, vaan se litium.
Varaustasolla ei ole mitään merkitystä.
Koko aloitus on puhdasta huuhaata.
Eihän tässä ole kyse ap:n tietämyksestä. Hänhän vain kertoi mitä italialainen varustamo päätti.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa on useampi autolautta jotka eivät sähiksiä ota kyytiin.
Hurtigrutenin pikkuvarustamo esimerkiksi. Olisivat joutuneet parantamaan paloturvallisuutta ja laivaan ei mahdu kuin kuusi autoa yleensäkään joten päättivät säästää.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpöä ja palsta valhetta.
Hei, terkut Keski-Euroopasta. Löysin täältä useampia uutisia aiheesta. Ei vain Italiassa vaan myös Kreikassa useammat autolautat eivät ota kyytiinsä sähköautoja, joiden lataus on suurempi kuin 40 %. Se on sitten eri asia, mitä tuo prosenttiluku asiaan auttaa. Mutta nythän oli kyse uutisen paikkaansa pitävyydestä.
Jotkut varustamot eivät ota ollenkaan e-autoja. Esim. Havila Kystruten ei ota kyytiinsä ollenkaan e-autoja.
Sito norjan hurtigrutenia ajaa kaksi eri varustamoa. Mielenkiitoista onkin että itse laivoissa käytetään hybriditeknologiaa jossa on hieman isommat akut kuin parissa teslassa...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpöä ja palsta valhetta.
Hei, terkut Keski-Euroopasta. Löysin täältä useampia uutisia aiheesta. Ei vain Italiassa vaan myös Kreikassa useammat autolautat eivät ota kyytiinsä sähköautoja, joiden lataus on suurempi kuin 40 %. Se on sitten eri asia, mitä tuo prosenttiluku asiaan auttaa. Mutta nythän oli kyse uutisen paikkaansa pitävyydestä.
Jotkut varustamot eivät ota ollenkaan e-autoja. Esim. Havila Kystruten ei ota kyytiinsä ollenkaan e-autoja.
No onko siellä nähty yhtään uutista jossa toimittajat olisivat kysyneet perustelua nimenomaan prosenttiluvulle, että joku asiasta päättävä insinööri pääsisi perustelemaan että millä perusteella hänen mielestään asia on juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpöä ja palsta valhetta.
Palsta valhetta? Siis mikä? Onhan tämä laajasti tiedetty ja kansainvälisesti uutisoitu asia. Seuraatko maailman tapahtumia yhtään, vai hankitko tietosi Seiskasta ja av:n otsikoista? Ja mikä ei miellytä, on palsta valhetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpöä ja palsta valhetta.
Hei, terkut Keski-Euroopasta. Löysin täältä useampia uutisia aiheesta. Ei vain Italiassa vaan myös Kreikassa useammat autolautat eivät ota kyytiinsä sähköautoja, joiden lataus on suurempi kuin 40 %. Se on sitten eri asia, mitä tuo prosenttiluku asiaan auttaa. Mutta nythän oli kyse uutisen paikkaansa pitävyydestä.
Jotkut varustamot eivät ota ollenkaan e-autoja. Esim. Havila Kystruten ei ota kyytiinsä ollenkaan e-autoja.
No onko siellä nähty yhtään uutista jossa toimittajat olisivat kysyneet perustelua nimenomaan prosenttiluvulle, että joku asiasta päättävä insinööri pääsisi perustelemaan että millä perusteella hänen mielestään asia on juuri näin.
Mitä väliä? Päätös on tehty ja siihen tyytyminen. Kun eivät ota sähköautoja yli 40% latauksessa, niin eivät ota.
Laita nyt lässyttäjä se korkki kiinni jo. Alkaa lipsua tuo ulosanti.