Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herranjestas nykykoulua!

Vierailija
05.09.2025 |

Paljon on puhuttu nuorista, jotka ei osaa mitään, koulurakennuksista, jotka ei edesauta oppimista. Mihin on unohtunut opettaminen ja miksi? Onko syynä digitalisaatio, laiskuus vai mikä? Järkyttävä määrä annetaan kyllä tekemistä ja loputon määrä digmateriaaleja, joita kukaan ei jaksa kahlata läpi. Tuskin aikuinenkaan. Olennainen hukkuu tietomäärään ja oppilas yksin kahlaa niitä läpi.

Oppilaat googlailee asioita, käyvät yksin tai ryhmissä läpi loputtomia aineistoja, yrittävät löytää ratkaisut omin päin, mutta jos ei osaa jo valmiiksi, oikeat ratkaisut jää mysteeriksi.  Miksi koulussa ei enää opeteta ja asioita käydä opettajan johdolla läpi? 

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Tää on sitä, kun pitää väkisinkin yrittää keksiä sitä pyörää uudelleen.

Vanhanaikaisella opetustavalla pisa-tulokset olivat maailman huippua ja nyt laskee kuin lehmän häntä.

 

Vierailija
2/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on digi ja OPS: n tulkinta. Vaaditaan itseohjautuvuutta ja taitoja, jotka on hakusessa monella aikuisellakin. Oli selkeää, kun pääosa oppimateriaaleista oli kirjojen kansien välissä. Siinä oli olennaisin, ja sitä täydennettiin sitten muilla matskuilla. Uutta voi oppia  tehokkaasti yhdessä tekemällä, keskustelemalla ja opejohtoisesti. Ei vain yksin kokeilemalla, ja jos erehtyy, ei tiedä, missä vika, kun kukaan ei asiaa selitä auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista paras systeemi koulussa on se sama ja hyväksi todettu metodi. Opettaja opettaa asian ja antaa läksyt. Läksyt ovat selkeät ja vastaukset löytyy kirjasta. Sitten seuraavalla kerralla ne tarkistetaan ja mennään eteenpäin samalla metodilla.

Jos kaiken jättää lapsen harteille: "etsi tieto, tee sillä jotain", voi olla tasan varma siitä, että miltei mitään ei tehdä.

Itse opiskelen nyt aikuisena intensiivisellä kielikurssilla. Siinä on vanha opetustapa. Se toimii loistavasti ja todellakin tulee tehtyä ja opittua. Yritin itseopiskelua, mutta en kykene samaan tahtiin ja alan lusmuilemaan. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja myös laiskoja osittain. Jos jotain ei ole pakko tehdä, se monesti jää tekemättä.

Eli miten lapsilta voi odottaa itseohjautuvuutta, kun ei sitä ole aikuisillakaan? Kaiken lisäksi lapsille kaikki on uutta, pitää jopa oppia kirjaimet ja lukemaankin. Lisäksi aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti.

Vierailija
4/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkataan ensi sijaisesti miesopettajia sekä annetaan kunnon kuri eli opettaja saa poistaa fyysisesti oppilaan luokasta ja jos näin käy niin se tarkoittaa automaattisesti oppilaalle erotusta koulusta.

Vierailija
5/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin tasokurssit sekä tarkkailuluokat häiriköille ja pienryhmät oppimisvaikeuksista kärsiville!

Vierailija
6/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on Li ja ates.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista paras systeemi koulussa on se sama ja hyväksi todettu metodi. Opettaja opettaa asian ja antaa läksyt. Läksyt ovat selkeät ja vastaukset löytyy kirjasta. Sitten seuraavalla kerralla ne tarkistetaan ja mennään eteenpäin samalla metodilla.

Jos kaiken jättää lapsen harteille: "etsi tieto, tee sillä jotain", voi olla tasan varma siitä, että miltei mitään ei tehdä.

Itse opiskelen nyt aikuisena intensiivisellä kielikurssilla. Siinä on vanha opetustapa. Se toimii loistavasti ja todellakin tulee tehtyä ja opittua. Yritin itseopiskelua, mutta en kykene samaan tahtiin ja alan lusmuilemaan. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja myös laiskoja osittain. Jos jotain ei ole pakko tehdä, se monesti jää tekemättä.

Eli miten lapsilta voi odottaa itseohjautuvuutta, kun ei sitä ole aikuisillakaan? Kaiken lisäksi lapsille kaikki on uutta, pitää jopa oppia kirjaimet ja lukemaankin. Lisäksi aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti.

Lukemisen muistamista ei oppimista. Jotta tiedetään paras tapa oppia on ensin kartotettava oppilaan paras oppimistekniikka.

Vierailija
8/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole tainnut käydä koulussa vähään aikaan? En tunnista ensimmäistäkään noista väittämistä.

T. Opettaja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tää on sitä, kun pitää väkisinkin yrittää keksiä sitä pyörää uudelleen.

Vanhanaikaisella opetustavalla pisa-tulokset olivat maailman huippua ja nyt laskee kuin lehmän häntä.

 

Epäpätevänä sijaisopettajana urani alkutaipaleella yritin päästä siitä mistä aita on matalin, eli toteutin nykyistä opetustyyliä. Annoin oppilaille tehtäviä, että hankkivat itse tietoa, aikuisia tai ainakin peruskoulun käyneitä kun olivat. Kyllä sellaiset itseopiskelun osaavat! Mutta kuinka kävi: oppilaat tulivat sanomaan, että tämä ei  käy, sinun pitää opettaa.

En usko, että nykyiset peruskoululaiset ovat yhtään sen pätevämpiä itseoppijoita kuin 80-luvun ammattikoululaiset, joista etevimmät pääsivät opistoon.

Vierailija
10/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole tainnut käydä koulussa vähään aikaan? En tunnista ensimmäistäkään noista väittämistä.

T. Opettaja 

Oletko sinä? Jos olet, onko pitkäkin aika, ja minkä maan koulussa kävit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan kaikkea itseoppimista. Onneksi ehdin alta pois. 

Muistan teekkariaikojeni laskuharjoituksia: tarkoitus oli, että me opiskelijat olis tehneet ne laskut kotonaan ja sitten assistentin  tunnilla assari olisi laskenut ne taululle, niin oltais nähty vastaukset. Mutta assistentti yritti pyytää porukkaa taululle.Yksi meistä tuskastui ja sanoi assistentille suoraan, että kun sää tiedät, miten se lasketaan, niin näytä ne laskut! 

En minäkään yksin kotona pähkäillyt, vaan odotin laskuharjoitustunteja, jolloin näkee, miten lasketaan. 

Haluan oppia siten, että luen toisten jo keksimiä. En jaksa keksiä itse. Vihaan pulmatehtäviä. 

Vierailija
12/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin tasokurssit sekä tarkkailuluokat häiriköille ja pienryhmät oppimisvaikeuksista kärsiville!

Aika suuri osa häiriköinnistä ja oppimisvaikeuksista johtuu olemattomasta ohjauksesta eli juuri siitä mistä tässä on puhuttu. Minulla on kaksi parikymppistä lasta, toinen neuron kirjolla. Jos oli perinteiset metodit nepsy pärjäsi täysin siinä missä muutkin. Halutaanko me välttämättä syrjäyttää suuri osa nuorista, joista voisi olla ihan hyötyä yhteiskunnalle? Sitähän tarkkikset ja tasokurssit meinaa, syötetään osalle nuorista ajatus, ettei susta tule mitään. Tietysti on heitäkin, jotka ei pärjää muiden mukana, mutta nykykoulun älämölö ja sähellys syrjäyttää niitäkin lapsia, jotka ennen olisivat pärjänneet.

Voitaisiin siirtää katse ihan kouluun ja vaatia vastuuseen heitä, jotka sen tuhosivat. Nykyisin vain kauhistellaan miten lapset ovat tyhmiä kun eivät osaa sitä tätä - no ei osattaisi mekään, jos ei olisi opetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/86 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole tainnut käydä koulussa vähään aikaan? En tunnista ensimmäistäkään noista väittämistä.

T. Opettaja 

Olen koulussa töissä.

Vierailija
14/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät ja pädit kiellettävä kokonaan alle 15 vuotiailta. Siinä se. Oppimistulokset lähtee nousuun heti. Adhd, lapsilihavuus, yksinäisyys ja kiusaaminen vähenisivät myös merkittävästi. Lukutaito, yleiskunto ja päivärytmi paranisivat huomattavasti. Älylaitteet veks, ei siinä muuta tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin tasokurssit sekä tarkkailuluokat häiriköille ja pienryhmät oppimisvaikeuksista kärsiville!

Sekä jälkeenjääneet apukouluun...

Vierailija
16/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykät ja pädit kiellettävä kokonaan alle 15 vuotiailta. Siinä se. Oppimistulokset lähtee nousuun heti. Adhd, lapsilihavuus, yksinäisyys ja kiusaaminen vähenisivät myös merkittävästi. Lukutaito, yleiskunto ja päivärytmi paranisivat huomattavasti. Älylaitteet veks, ei siinä muuta tarvita.

Avaatko vähän, miten tuo kaikki tapahtuu pelkällä kännyn poistolla?

Vierailija
17/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisin tasokurssit sekä tarkkailuluokat häiriköille ja pienryhmät oppimisvaikeuksista kärsiville!

Sekä jälkeenjääneet apukouluun...

Tarkoitat kai, että kehitysvammaiset erityiskouluun.

Vierailija
18/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse mistä koulusta? Ammattikoulu vai?

Ite oon suorittamassa etänä osatutkintoa aikuisena. Tiesin että oma-ehtoista on paljo..ja toki luennot kerran viikossa etänä. Riittää minulle. Vaadittiin hyvät atk-taidot. Muuten ei tuu mitään. No tää on aikuisena opiskelua.

Kävin peruskoulun aikoinaa ennen tätä digilisaatiota. Paperilla ja kirjoilla ja opettaja läsnä sekä opetti. 

Vierailija
19/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja vastaa:

Olen toiminut matematiikan opettajana 25 vuotta ja opetan yhä (opetussuunnitelman vastaisesti) nk. perinteisellä tyylillä. 

Opetan uuden asian, näytän muutamia esimerkkilaskuja (liitutaululla!) ja annan oppilaille tehtävät, joita laskevat. Kierrän luokassa auttamassa. Annan kotitehtäviä. Oppilaat laskevat tehtävät vihkoihin.

Pidän kokeet, arvioin suoritusten perusteella.

En teetä ryhmätöitä, en odota itseohjautuvuutta, en laita opiskelijoita etsimään tietoa itsenäisesti, en arvioi aktiivisuutta/yrittämistä, en pyydä portfolioita, en käytä ilmiöoppimista... 

Pelkään jatkuvasti jääväni kiinni siitä, että en noudata opetussuunnitelmaa. Saa nähdä kuinka sitten käy kun se päivä koittaa.

Vierailija
20/86 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät kasvata lapsiaan. Lapset eivät opi perusasioita kotona: odottamista, jakamista, käytöstapoja, mittaamista, vasaran käyttöä jne, jotka ennen osattiin ennen kouluun tuloa. Toinen juttu on, että lapsilta ja nuorilta ei saa vaatia mitään. Jos joku juttu on vaikeaa, niin helpotetaan. Vanhemmatkaan eivät enää vaadi lapsiltaan mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi