Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verkkokaupan ympäristövaikutuksista

Vierailija
03.09.2025 |

Voisiko joku asiaa laajemmin ymmärtävä avata tyhmälle otsikon asiaa. Verkkokaupan ympäristövaikutuksista puhutaan jokseenkin paljon. Sen erityisen negatiivisena piirteenä esitetään siihen liittyviä palautuksia ja nopeita toimituksia. 

 

olen itse verkkokauppaostelija, pääasiallisesti verkkokirjoittelun. Zalandot ym ostan lähinnä t-paidat ja alusvaatteet. Verkkokaupassa Pidän siitä, että saan tuotteet kotiin, jossa voin sovittaa ja pari päivää harkita ostopäätöstäni. 

 

ostaessani verkkokaupasta tilaan aina kerralla paljon, usein samaa/samankaltaista tuotetta (mitä millonkin tarvitsen). Näistä valitsen ja pidän parhaimman, muut palautan. En käsitä, mikä tässä on väärin? toki jos toimisin samoin ostoskeskuksessa/liikkeessä, valikoimisprosessi itsessään olisi päästötön.

 

kuitenkin, asun pienessä tuppukylässä josta matkaa lähimpään kaupunkiin (palvelujen ja ostosten pariin) on noin 100 km. Vaihtoehto verkkoshoppailulle siis on, että ajan tuon matkan omalla polttomoottoriautollani. päädyn ostoskeskukseen, jonka ketjuliikkeistä ostan harkitsemattomia (jäävät käyttämättä), arveluttavasti tuotettuja UUSIA tuotteita. Lopuksi ajan taas saman matkan takaisin kotiin.

en ole himo-ostelija vaan hankin ensisijaisesti tarpeeseen, joskin ylimääräistä tavaraa on ja voisin varmasti karsia kulutuksestani. Ymmärrän, että ympäristön kannalta se olisi kestävin vaihtoehto. Haluaisin kuitenkin kuulla perusteita sille, miksi verkkokaupan palautuksista kuluttajia niin syyllistetään. Mitä tarkalleen ottaen pahempaa tai epärkologisempaa siinä tapahtuu kuin esim yllä kuvaamassani esimerkissä, jossa autoillen ketjuliikeostoksille. Käsittääkseni yksikään lähetetty paketti ei liiku välineellä, joka samalla ei kuljettaisi muutakin; henkilöitä, postia, rahtia. Itse en ole koskaan palauttanut tuotteita muussa kunnossa kuin sellaisessa, jossa ne olen vastaanottanut. Olen kuvitellut, että myyntiin kelpaamattomiksi tärvelemät tuotteet asiakas joutuu itse maksamaan. Ja koska käytän kirpputoreja, tiedän että palauttamani kamat päätyvät takaisin myyntiin jahka palautus on vastaanotettu. Töitä tästä toki tulee myyjälle (kuten liikkeissäkin tulisi asiakaspalautuksista.) olen ollut siinä uskossa, että palautuksista syyllistäminen ympäristöön vedoten on ollut lähinnä myyjän keino yrittää välttää myynnin peruuntuminen. Aikanaan toiminut verkkokauppa Rekki tiedotti kerran asiakkaitaan (ei minua hlökohtasesti) aiheesta:  j paasattiin luontoystävällisyyttä ja samaan aikaan kehotettiin, että tilatun tuotteen ollessa sopimaton asiakas voisi palauttamisen sijaan harkita sen antamista tai myymistä eteenpäin; eli käytännössä samat kuljetus- ym vaikutukset olisi tullut jos olisin palauttanut tuotteen myyjälle vs myynyt sen esim. Torissa. En ymmärrä. Voisiko asiasta tietävät valaista tätä: olen valmis kyseenalaistaan ja muuttaankin toimintatapojani jos vain sen tarve mulle loogisesti perustellaan. 



 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla