Mitä epäselvää moottoritien liittymissäännöissä on?
Liittyjä on aina väistämisvelvollinen ja häntä ei saa väistää siirtymällä ohituskaistalle.
Kommentit (57)
Niin, sepä se, kumpi tuleekaan kolmion takaa?
Mitä jos tie on niin tukossa että sinne väliin ei yksinkertaisesti mahdu ja koko ramppi ruuhkautuu ja jonon ensimmäiseltä loppuu bensa? Saako siinä tilanteessa käydä puskapissalla jos se tilanne kestää useita tunteja?
Mielestäni pitäisi olla tapana väistää ohituskaistalle.
Mulle vauhdin ja liikenteen hahmottaminen on aina ollut vaikeaa. Silti ajan autoa. Olen todella huono liittymään, jos on ruuhkaa.
Sinne vaan sekaan, monikin väistää mieluummin kuin kolarin ajaa.
Ei mitään epäselvää, asia on kuten ap sanoi.
Välillä on vain pakko, koska liittyjä tulisi muuten kylkeen. Vaikka kuinka jättäisi tilaa eteen ja takanakin olisi tilaa, niin näitä kamikaze-kuskeja on liikaa liikenteessä.
Pk-seudulla olen vähintään joka toinen vuosi todistanut, kun edellä oleva on saanut kylkiosuman. En ala mittelöimään katumaastureiden ja pakujen kanssa oikeuksistani.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi olla tapana väistää ohituskaistalle.
Mulle vauhdin ja liikenteen hahmottaminen on aina ollut vaikeaa. Silti ajan autoa. Olen todella huono liittymään, jos on ruuhkaa.
Miksi sitten menet sinne ruuhkaan?
Miksi moottoritielle menosta on tehty formulakiihdytys. Naisena en vain tajua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moottoritielle menosta on tehty formulakiihdytys. Naisena en vain tajua.
Miten muuttaisit sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi olla tapana väistää ohituskaistalle.
Mulle vauhdin ja liikenteen hahmottaminen on aina ollut vaikeaa. Silti ajan autoa. Olen todella huono liittymään, jos on ruuhkaa.
Miksi sitten menet sinne ruuhkaan?
Tai ylipäänsä ajat autoa?
Vierailija kirjoitti:
Välillä on vain pakko, koska liittyjä tulisi muuten kylkeen. Vaikka kuinka jättäisi tilaa eteen ja takanakin olisi tilaa, niin näitä kamikaze-kuskeja on liikaa liikenteessä.
Pk-seudulla olen vähintään joka toinen vuosi todistanut, kun edellä oleva on saanut kylkiosuman. En ala mittelöimään katumaastureiden ja pakujen kanssa oikeuksistani.
Jos moottoritiellä ajajat pitäisivät turvavälit ja ajaisivat nopeusrajoitusten mukaan niin liittyjä mahtuisi väliin ilman kolhuja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tie on niin tukossa että sinne väliin ei yksinkertaisesti mahdu ja koko ramppi ruuhkautuu ja jonon ensimmäiseltä loppuu bensa? Saako siinä tilanteessa käydä puskapissalla jos se tilanne kestää useita tunteja?
Jonon ensimmäinen kääntää autonsa ratista tien laitaan ja laittaa hätävilkut jos ei osaa tankata. Tyhmä pitää olla jos ohi ei osaa mennä. Ja täytyyhän isolla tiellä tajuta ajaa hajuraolla kun näkee et sieltä tullaan,kerta on ruuhkaa niin ilmeisesti liikenne matelee. Vai oletko nähnyt motareita joissa osataan ajaa satasta kun väleihin ei mahdu ja on paljon liikennettä? Ei niin tapahdu,sillon madellaan kuutta kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan sekaan, monikin väistää mieluummin kuin kolarin ajaa.
Ei ole mun vika,niin en väistä.
Mitään ongelmaa ei ole, jos jokainen ymmärtää jättää riittävän välin edellä ajavaan jotta siihen väliin pystyy liittymään helposti.
Huonot, perseessä ajavat kuskit luovat ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tie on niin tukossa että sinne väliin ei yksinkertaisesti mahdu ja koko ramppi ruuhkautuu ja jonon ensimmäiseltä loppuu bensa? Saako siinä tilanteessa käydä puskapissalla jos se tilanne kestää useita tunteja?
Maailmalla on niin ruuhkaisia moottoritien ramppeja että niissä on liikennevalo joka päästää auton kerrallaan liittymästä.
Tämä on edessä Suomessakin koska urpot eivät tunnu tajuavan mitä tarkoittaa sivutieltä pääväylälle tuleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä on vain pakko, koska liittyjä tulisi muuten kylkeen. Vaikka kuinka jättäisi tilaa eteen ja takanakin olisi tilaa, niin näitä kamikaze-kuskeja on liikaa liikenteessä.
Pk-seudulla olen vähintään joka toinen vuosi todistanut, kun edellä oleva on saanut kylkiosuman. En ala mittelöimään katumaastureiden ja pakujen kanssa oikeuksistani.
Jos moottoritiellä ajajat pitäisivät turvavälit ja ajaisivat nopeusrajoitusten mukaan niin liittyjä mahtuisi väliin ilman kolhuja.
Tämä juuri! Turvavälit helpottaisi moottoritielle liittymistä. Itse aina moottoritiellä ajaessa yritän pitää edellä ajavaan riittävää etäisyyttä jotta kiihdytyskaistalta tuleva mahtuu liittymään väliin. Jos kiihdytyskaistalta liittyvä ei millään mahdu liittymään niin sen on vaan pysähdyttävä ja odotettava moottoritielle liittymistä.
Aapeen mainitsema sääntö on helppo ja yksinkertainen. Samoin oman järjen ja harkinnan käyttö, milloin sääntöä kannattaa noudattaa ja milloin ei.
Olispa nämä polkupyörien väistämistapaukset yhtä selkeitä. Mopojonnea en väistä koskaan. Kynttilät kehiin ja kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ongelmaa ei ole, jos jokainen ymmärtää jättää riittävän välin edellä ajavaan jotta siihen väliin pystyy liittymään helposti.
Huonot, perseessä ajavat kuskit luovat ongelman.
Tämä on ihan uskomaton ilmiö. Mikä kertakaikkiaan saa ihmisen ajamaan jopa lähes tyhjällä moottoritiellä kolmen metrin päässä edellä ajavan perästä?? Vieressä täysin vapaa kaista millä ajaa ohi milloin tahansa mutta ei.
"häntä ei saa väistää"
no kyllä saa väistää, etenkin, jos lityjä on tulossa kylkeen, niin saa väistää
OK boomer