Koko ajan on huollettava pyörää, monta kertaa kesässä!
Vaihteet löystyy, on jarrupalan vaihtoa, käsijarru löysä, rämisee ja nitisee. Enkä edes pyöräile päivittäin näin kesällä, viikottain viidesti varmastikin. Ja ihan muutaman kilsan matkoja.
Onko muilla yhtä surkeita pyöriä? ( 2017 ostettu naisten Tunturi.)
Kommentit (42)
Pari kesää sitten laitoin pyörään uudet sisäkumit ja renkaat, kävin tasan yhdellä reissulla pyörällä, ja taluttelin tyhjäkumisen pyöräni kotiin. Alkoi jotenkin tuntua, etten viitsi nähdä yhden ajon takia renkaiden paikkaamisen vaivaa.
Kävelemään olen siis joutunut.
Surkea pyörä sitten osta uusi. Ei jarrupalat kulu äkkiä. Itse vaihdan niitä 2000 km välein. Poljen vuodessa 6000 km. Vaihteet on sitten rikki jos ne ei toimi kunnolla joten vie pyörähuoltoon.
Mulla on Helkaman sähkömaasturi. 5.kesä menossa. Keväällä huollatan liikkeessä. Talvella en aja. Kilometrejä tulee kesässä noin 1500 ja kevään huolto on riittänyt joka vuosi.
Jos sisäkumit hajoo niin ulkokumit on niin kuluneet ja niissä on reikiä ja halkeamia. Itse poljen 8 kk ulkokumeilla. Osta puhkeamattomat ulko kumit jossa on kevlar suoja, maksaa noin 25-35 euroa.
Tunturi fillarit ovat puolivalmisteita, kokemusta on.
Mulla kymmenen vuotta vanha pyörä ja keväällä katson että kaikki on kunnossa eikä kesän aikana tarvitse muuta kuin laittaa ilmaa renkaisiin. Reilut 100 km viikossa.
Valitettavasti suomalaisiksi mielletyt polkupyörät ovat useimmiten Kiinassa tehtyjä ja huonolaatuisia. Hinta on suomalaisittain liian korkea laatuun nähden, sillä suomalaista niissä on vain tuotenimi. Tuttuus viehättää, mutta kannattaa tutkia muitakin merkkejä. Itsellä on nyt kokemusta kahdesta sähköpyörästä. Ensimmäinen oli just tuollainen huoltoa tämän tästä kaipaava, mutta laittamalla tonnin lisää seuraavan pyörän hankintaan sain unelmapeli. Huolto kerran vuodessa, akku kestää ja ajettavuus ihan toista luokkaa kuin ensimmäisessä pyörässä. Luultavasti sain jo säästettyä sen ylimääräisen tonnin, koska huollot ja osien vaihdot tulivat kalliiksi. Hermotkin lepää, kun pyörään voi luottaa. Nyt mittarissa 8000 km ja edelleen hyvä.
Minulla on sama. Luulin ostaneeni hyvän pyörän kun maksoin trex pyörästäni yli 1000€
Mulla on 11 vuotta vanha Monark eikä sitä kyllä noin paljon ole tarvinnut huoltaa. Kolmivaihteinen mummomallin pyörä.
Aika paljon voi itsekin korjailla, se on aika yksinkertaista tekniikkaa kun kyse on kuluvasta osasta.
Luulin että ostin siitä jättiliikkeestä keskinkertaisen pyörän, white. Mutta onkin ollut erinomainen. mm. levyjarrut aivan huiput. Keskihintainen. Kai niissäkin vaihtelua laaduissa. Tämä osui napakymppiin.
Mitähän ne noissa pyörähuolloissa tekee? Vuosihuolto kustansi 150€. Jarrut ulisee kuten ennenkin ja takajarrun käsikahva painuu melkein kiinni tankoon eikä pidä kunnolla. Pidin itsestään selvänä että nuo laitetaan kuntoon sanomatta. Itseasiassa luulin että noista töistä johtui suurin osa hintaa. Mitä vielä. Niin mitähän siihen on tehty 150€ edestä? Mitään uusia osia ei ole. Paperissa lukee huolto. Viimenen kerta tuossa paikassa. Tuolla hinnalla saa jo käytetyn hyvän pyörän. Mitä v...a!
Mulla on vanhanajan Helkama jossa ei vaihteita, ei käsijarrua. Kerran kaks kesässä pumppaan takarenkaaseen ilmaa. Ajan 5 pv viikossa 10 km työmatkaa. Joten kaikki uusi ja moderni ei aina oo parannusta. Hyvin tulee vielä takapuoleen treeniä kun ylämäkiä polkee.
Ostin käytettynä yli 20v vanhan Helkaman. Oli kuin uusi ja kuulemma oli seissyt suurimman osan ajasta varastossa. Suomessa valmistettu runko yms. 3 vuotta ollut ja riittää kun lisää keväällä ilmaa renkaisiin. Rullaa paremmin kuin moni nykypyörä ainakin mitä alamäessä vauhti kiihtyy ja heittämällä ohi muista.
Minulla on halpa kiinanromu eikä tarvisi välttämättä ruuvata ollenkaan mutta sitä nyt vaan on kuitenkin hyvä huoltaa ennalta ettei vikoja tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Tunturi fillarit ovat puolivalmisteita, kokemusta on.
No eikös Shimanon vaihteita käytä. Jos jarruvaijerit löystyy koko ajan ja jarrupalat kuluu hetkessä, niin taotaa olla säädöissä vikaa
Avainsana on tuo Tunturi.
Siitä se johtuu.
laadukasta pyörää ei tartte rassata kokoaikaa.