Miten junarata on noin haavoittuva? Junaliikenne pysähtyi pääradalla. Koska kalustoa ei ole saatu pohjoiseen, ei vuoroja voida ajaa
"Junaliikenne pysähtyi pääradalla molempiin suuntiin lauantai-iltana hieman ennen seitsemää Hyvinkään Palopurossa tapahtuneen sähköratavaurion takia.
Esimerkiksi yöjunat Kolarista, Kemijärveltä ja Rovaniemeltä Helsinkiin on sunnuntain ja maanantain väliseltä yöltä peruttu. Koska kalustoa ei ole saatu pohjoiseen, ei vuoroja voida ajaa".
Siis oikeasti ollaan yhden radan varassa ja jos siihen tulee katkos, ei junia saada sen ohi pohjoiseen?
Käsittämätöntä.
Kommentit (76)
Vikapaikan olisi voinut kiertää esim. Lahden kautta kyllä
Vierailija kirjoitti:
VR = Varma romu
Venaa rauhassa
Ilmastosyiden vuoksi dieselveturit on poistettu käytöstä, joten jos sähköistysvika tulee niin junat eivät voi kulkea.
Valtion rautatiet varma valinta todellakin.
Valtio laittaa kaikki rahat kulttuurin ja urheiluun. Lisäksi lupiinien poistoon. Ei ihme että rahat loppu.
Silti puuhaillaan jotain miljardien tunnin rataa etelärannikolle... Oliko nyt 10-20min mitä säästäsii matka-ajasta...
Olen varmaan onnekas kun ei koskaan pahemmin myöshästynyt junalla, mutta matkustankin harvoin enkä uskalla junan varaan jättää mitään tärkeää.
juna asemat suljettu ei edes bajamajoja kylmillä asemilla ei vesipistettä. bussia ei pomot saa tilalle. huonoa johtamista ja liikaa elektroniikkaan satsaamista ja luottamista.jos tulee sota niin näihin asioihin pitäisi varautua. vr lopettaa toimintansa kun ei asiakkaat enää pääse kotiin...jos tää paska palvelu jatkuu.noloa...
Meinaatteko, että junaradat pitäisi aina rakentaa niin, että vieressä kulkee toinen vararata?
Kertokaas, että mitä oikeastaan tarkoitatte.
Mistähän tämä johtui? Miten oli hajonnut?
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko, että junaradat pitäisi aina rakentaa niin, että vieressä kulkee toinen vararata?
Kertokaas, että mitä oikeastaan tarkoitatte.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä johtui? Miten oli hajonnut?
Rataliikennekeskuksen mukaan tilanne alkoi lauantaina hieman ennen iltaseitsemää, kun sähköradan ajolangat putosivat Jyväskylään matkalla olleen junan katolle.
Aluksi häiriön arvioitiin kestävän sunnuntaihin aamuneljään saakka, mutta korjaus osoittautui arvioitua hankalammaksi. Rataliikennekeskuksen mukaan vaurio oli sähköradalla suhteellisen tavanomainen. Pudotessaan ajolangat kuitenkin aiheuttivat vaurioita viereiselle raiteelle, mikä on harvinaisempaa.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011330673.html
Mitenkähän sitten pärjättäisiin, jos vieras valta alkaisi kylvää murkulaa taivaalta, jos pieni myrsky saa aikaan tämän.
Jos rata ratkaistaisiin niin Heseläiset nääntyisivät nälkään muutamissa päivissä, vink vink😂
Samoin Lapissa lappalaiset alkaisivat huutaa ja rääkyä "etelän hetelmien" apua kun kauppojen hyllyt tyhjenisivät!
Vierailija kirjoitti:
Ilmastosyiden vuoksi dieselveturit on poistettu käytöstä, joten jos sähköistysvika tulee niin junat eivät voi kulkea.
Suomeen on juuri tilauksessa uusia dieselvetureita. Nämä uudet sellaisia että ne voidaan ajaa vaikka satamaan tai lentokentälle jossa voivat toimia voimalaitoksina. Kolme tuollaista uutta Italiasta dieselvetureita esimerkiksi Oulun kokoisen kaupungin energiatarpeet kattaa jos voimalaitokset häiriöitettäisiin kelvottomiksi
Toki jos radat rikotaan niin näistä vetureita ei ole apua ja iloja kuin kuljettajille en (joille öljyä riittäisi vuosiksi, esim öljylämmityimeen!)
Vierailija kirjoitti:
Vikapaikan olisi voinut kiertää esim. Lahden kautta kyllä
Riihimäelläpä olisi noussut meteli asiasta.
Ei ole tarpeeksi työntekijöitä, etenkään sähköratapuolella, ovat työnantajien mielestä liian kalliita ukkoja sekä akkojakin.
Onneksi VR on ensimmäisenä hallituksen myyntilistalla. Se ei todellakaan selitä, mihin sitä tunnin junaa tarvitaan, kun sillä radalla tulee operoimaan yksityinen yritys. Hallitusohjelman mukaisesti 4 miljardin edestä Petteri ja Riikka suunnittelevat tänä vuonna myyvänsä valtion omaisuutta.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011330673.html
Sadat ihmiset viettivät yönsä paikallaan olevissa junissa ratakatkon takia