Kysymyksiä pyörän ostosta ( Niille joilla on pyörä)
1. Kannattaako ostaa käytetty vai uusi jos tarkoitus on "kaupunki ajella" melkein päivittäin?
2. Pitääkö liikkeestä ostettu pyörä huoltaa? Esim jos ostan Prismasta yms. Onko niissä kaikki toimivaa, esim kumit valmiiksi pumpattu yms?
3. Mitä muuta pyörän ostoon liittyvää tulee huomioida?
Kommentit (32)
Mitä useampi vaihde sitä kalliimpi huolto. Eli jos todella meinaat vain kaupunkipyöräillä niin joku 3-5 vaihetta on riittävä.
Voin myydä sinulle useita fillareita.
Sinuna menisin pyöräliikkeeseen ostamaan pyörän jos tarkoitus on ajaa päivittäin. Toinen vaihtoehto on ostaa uudehko käytetty ja viedä se huoltoon liikkeeseen. Näin varmistat toimivuuden pitkään. Osta myös kunnon lukko.
Itse olen ostanut yhden pyörän uutena työmatkailuun. Matkaa tuli noin 20 km/päivä. Pyörä varastettiin myöhemmin, kun se oli teinillä lainassa. Käytettynä olemme hankkineet varmaan 5 pyörää ihan hupikäyttöön.
Ostaisin uuden, tai uudehkon huolletun pyörän. Kannattaa katsoa, että runko on oikean kokoinen. Markettipyörät ovat usein (ei aina) M-kokoisella rungolla, joka voi olla lyhyelle ihmiselle liian iso. Itse en 155-senttiä lyhyenä mielelläni ajele niin isoilla pyörillä.
1. Kannattaako ostaa käytetty vai uusi jos tarkoitus on "kaupunki ajella" melkein päivittäin?
2. Pitääkö liikkeestä ostettu pyörä huoltaa? Esim jos ostan Prismasta yms. Onko niissä kaikki toimivaa, esim kumit valmiiksi pumpattu yms?
3. Mitä muuta pyörän ostoon liittyvää tulee huomioida?
1. Jos ei ole mitään käsitystä pyöräilystä, niin suosittelen aloittamaan käytetystä. On olemassa liikkeitä, jotka ostavat ihmisiltä vanhoja pyöriä, kunnostavat ne ja myyvät sitten eteenpän. Suosittelen etsimään sellaisen ja sieltä voi sitten saada neuvojakin, että millainen pyörä kannattaa valita.
2. kaikkia pyröiä pitää huoltaa. Mitä luultavimmin kumit on valmiiksi pumpattu, ellei sitten pyörää toimiteta pahvipaketissa. Silloin ehkä pyörän joutuu kokoamaankin itse. Urheilukaupoista voi saada valmiiksi koottuja pyöriä, prismasta yms. kaupastakin.
3. mieti millaisessa maastossa ajelet pyörällä. Jos on paljon mäkiä, kannattaa ehkä valita monivaihteinen, ellei sitten ole todella hyvä kunto ja jaksaa polkea vaihteettomalla ylämäetkin. Shköpyöräkin voi olla hyvä vaihtoehto mäkiseen elinpiiriin.
Toisaalta sitte sähköpyörät varastetaan mieluusti, joten pitää sitten perhetyä kunnolla lukitsemiseen ja vaikka asentaa pyörään paikannin (niisääkin oma opiselunsa). Sähköttömiäkin saatetaan varastaa. Jos jätät pyörän moneksi päiväksi jonnekin "ihmisten ilmoille", vaikka matkakeskukseen odottamaan paluutasi, niin sitten varmaan kannattaisi ostaa joku parinkympin pyörä. Ei sitten harmita niin paljon jos se pöllitään ja toisaalta siten se ei ehkä edes kinnosta varkaita.
Onko maasto jossa ajelet pelkkää asfalttia, vai myös sorateitä. jos viimeistä, niin pääset sitten opettelemaan pyörän kumien paikkaamista ja vaihtamista (tai heti alkuun laitattaa pyörään puhkeamattomat renkaat).
Ehkä kannattaa miettiä sitten, että haluaisiko mieluummin myös jousitetun pyörän. Jos ajelet talvisinkin, niin sitten nastarenkaat hankittava myös.
Ja pitää opetella liikennesäännöt. Autoilijat eivät aina anna pyörälle etuajo-oikeutta, vaikka se olisi, joten liikenteessä kannattaa olla sillä mielellä, että "tuo ajaa kuitenkin päälle". Osaa sitten reagoida nopeammin, jos niin näyttääkin käyvän.
Ajaessasi tunnelista ulos, on hyvä kilautaa pyörän kelloa, jotta jalankulkijat ja muut kulkijat kuulevat tulosi. Ei jää sitten kukaan alle, mutta parempi myös muistaa, että kaikk ijalankulkijat ei tajua kellon käyttämisen ideaa. siitä voi saada monta koomista hetkeä, kun joku raukka luulee, että soitit kelloa siksi, että hänen tulisi väistää, mutta onneksi olet pyörällä, joten voit vain polkea karkuun :D
kiinnitä huomiota myös pyörän maksimipainoon. jos vaikka pakkauksessa lukee, että käyttäjän maksimipainoa 80 kg, niin jätä ne pyörät ostamatta, vaikka painaisit vähemmän. Se maksimipaino tarkoittaa sekä sinun, että tavaroidesi (ja joillain pyörillä myös pyörän) yhteenlaskettua painoa. Sitten kun ajattelet, että pyörällä ajetaan eri maastoissa, niin on selvää, että jos maasto on epätasaista, niin joku rimpulapyörä ei sellaista kestä. Itse suosin sellaisia pyöriä, joissa käyttäjän maksimipaino on 120 kiloa. Ihan liikaa omaan painooni nähden, muta olen käytännössä huomannut, että ne pyörät on heittämällä laadukkaampia ja vankempia.
Mä ostin joku 7 vuotta sitten XXL:stä sellaisen mammapyörän ja nimenomaan myymälästä että se koottiin valmiiksi mulle. Olisin ollut pulassa postin paketin kanssa.
Sitten tuohon vielä tuolloin kuului huoltopalvelu muutaman ekan vuoden ajan kerran vuoteen niin sitä käytin kerran ja vaihdatin samalla takarenkaan kun siinä oli joku sellainen vika että tuppautui tyhjenemään nopeasti.
Sen renkaan korjaamisen jälkeen ei ole minkäänlaista valittamista ollut ja tyytyväisenä olen päässyt menemään.
Pyörän merkki oli joku Vilma tms eikä ollut kalliskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin joku 7 vuotta sitten XXL:stä sellaisen mammapyörän ja nimenomaan myymälästä että se koottiin valmiiksi mulle. Olisin ollut pulassa postin paketin kanssa.
Sitten tuohon vielä tuolloin kuului huoltopalvelu muutaman ekan vuoden ajan kerran vuoteen niin sitä käytin kerran ja vaihdatin samalla takarenkaan kun siinä oli joku sellainen vika että tuppautui tyhjenemään nopeasti.
Sen renkaan korjaamisen jälkeen ei ole minkäänlaista valittamista ollut ja tyytyväisenä olen päässyt menemään.
Pyörän merkki oli joku Vilma tms eikä ollut kalliskaan.
https://www.xxl.fi/velocity-by-white-vilma-28-3s-classic-25-naisten-kau… Näköjään vieläkin myyvät samaa mutta muistelisin että se oli 399;- luokkaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
1. Kannattaako ostaa käytetty vai uusi jos tarkoitus on "kaupunki ajella" melkein päivittäin?
2. Pitääkö liikkeestä ostettu pyörä huoltaa? Esim jos ostan Prismasta yms. Onko niissä kaikki toimivaa, esim kumit valmiiksi pumpattu yms?
3. Mitä muuta pyörän ostoon liittyvää tulee huomioida?
1. Jos ei ole mitään käsitystä pyöräilystä, niin suosittelen aloittamaan käytetystä. On olemassa liikkeitä, jotka ostavat ihmisiltä vanhoja pyöriä, kunnostavat ne ja myyvät sitten eteenpän. Suosittelen etsimään sellaisen ja sieltä voi sitten saada neuvojakin, että millainen pyörä kannattaa valita.
2. kaikkia pyröiä pitää huoltaa. Mitä luultavimmin kumit on valmiiksi pumpattu, ellei sitten pyörää toimiteta pahvipaketissa. Silloin ehkä pyörän joutuu kokoamaankin itse. Urheilukaupoista voi saada valmiiksi koottuja pyöriä, prismasta yms. kaupastakin.
3. mieti millaise
Ajaessasi tunnelista ulos, on ajoneuvon kuljettajan sovitettava ajonopeutensa siten ettei tule vaaraa kohtaavan liikenteen kanssa.
Ei se noin mene että kilautat kelloa tunnelissa ja oletat että tunnelin ulkopuolella olevat ymmärtää/kuulee että sieltä on pyöräilijä tulossa miljoonaa.
"Ei se noin mene että kilautat kelloa tunnelissa ja oletat että tunnelin ulkopuolella olevat ymmärtää/kuulee että sieltä on pyöräilijä tulossa miljoonaa."
enpä noin väittänytkään
ajelen päivittäin kympin pyörällä töihin, menoihin ja kauppaan. hyvin rullaa. huollan itse pyöräni, asun kerrostalossa. kannattaa hankkia jalkapumppu. kympin pyörää ei kukaan varasta, lukkona runkolukko.
kunto ei kylläkään kasva vaikka suhaan päivästä toiseen. ei ole mulle elämäntapa, vaan olen köyhä ja ainut tapa kulkea. järki käteen huollossa, korkeintaan uusi päällysrengas, sitä kalliimpia hankintoja ei kannata parin kympin pyörään tehdä, kun kilometrit tulee täyteen niin muutaman kympin pyörä on jo etukäteen hankittuna jostakin facen kirppisryhmästä varalle.
Osta käytettynä torista joku perus mummopyörä, ajokunnossa oleva tietysti, Max 100e, pyöriä varastetaan niin paljon, että en todellakaan itse oo noihin valmis paljon rahaa laittamaan.
Jos olet keski-ikäinen ja lihava, niin ehdottomasti hanki ensin ylikireät pyöräilysortsit merkkiliikkeestä ja paita saamaa sarjaa, että menee varmasti paljon rahaa, ja olet vetävän näköinen. Pyöräilylasit, kengät ja hansikkaat, toki kypärä, merkkitavaraa, jotta voit flexata lärvikirjassa.
Nurkat täyteen guarana-geelejä, proteiinijauheita ja tilaat jonkun alan lehden kestotilauksena jotta tiedät mitkä Shimanot on parhaat, ja mitä jarrunestettä kuuluu laittaa.
Vasta sitten kaupoille ne tamineet päällä kunnon guarana-nosteessa silmät seisten, niin näkevät heti että nyt on asiantuntija kyseessä, ja että ei mitään markettiptörää olla hakemassa.
Seuraavassa kuvassa vedät 6 kymppiä alamäkeen ja etufillari kanttariin ja keski-ikäiset sääriluut morjes ja se kesä oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin uuden, tai uudehkon huolletun pyörän. Kannattaa katsoa, että runko on oikean kokoinen. Markettipyörät ovat usein (ei aina) M-kokoisella rungolla, joka voi olla lyhyelle ihmiselle liian iso. Itse en 155-senttiä lyhyenä mielelläni ajele niin isoilla pyörillä.
Marketissa on myös nuorten kokoja.
Osta pyöräliikkeestä, niissä saa testata ja löytää itselleen sopivan runkokoon.
Kolmevaihteinen on aika passeli kaupunkiajoon. Itsellä on nyt 12-vaihteinen ja muuten hyvä mutta vaihteet välillä jumittuu jos vaihtaa liian nopeasti. Aikaisempi oli kolmella vaihteella ja se oli ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Osta käytettynä torista joku perus mummopyörä, ajokunnossa oleva tietysti, Max 100e, pyöriä varastetaan niin paljon, että en todellakaan itse oo noihin valmis paljon rahaa laittamaan.
Mitä jos siihen alkaa tulla vikoja...? mistä tietää käytetystä pyörästä onko se miten hyvässä kunnossa?
Tähän asti paras pyöräni oli käytetty. Suomessa valmistettu laatumerkki. Kyllä hyväkuntoinen käytetty laatumerkki päihittää halpispyörät. Polkupyörien välillä on suuria laatueroja joten painottaisin laatumerkkejä.
Ei niitä ole mikään pakko huoltaa. Voi suoraan ajaa. Välillä rasvaa ketjun, vaijerit, tarkistaa ilmat jne.
En ostaisi kovin hienoa fillaria koska varastetaan
Vierailija kirjoitti:
Mitä useampi vaihde sitä kalliimpi huolto. Eli jos todella meinaat vain kaupunkipyöräillä niin joku 3-5 vaihetta on riittävä.
Ei niitä vaihteita tarvi huoltaa. Oman kokemuksen mukaan napavaihteet kaikista epäluotettavimpia. 21-24 vaihteisissa vaihteet toimiineet parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se noin mene että kilautat kelloa tunnelissa ja oletat että tunnelin ulkopuolella olevat ymmärtää/kuulee että sieltä on pyöräilijä tulossa miljoonaa."
enpä noin väittänytkään
Väität ettet väitö ja varmaan luuletkin niin. Mutta tosiasia on, että jos et kuvittele kilautustesi aiheuttavan kuulijoissa jotain reaktioita, vaanettä on tosiaan ainoastaan sun tehtävä väistää muu liikenne, sun ei tarvi kilautella mitään. Kilautuksen ainoa tarkoitus on, että joku muu tekee sen takia jotain.
Apupyörät on aika tärkeät jos tietämys on tuolla tasolla.